Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Info om Voigtländer

Produkter
(logga in för att koppla)

Wizard

Aktiv medlem
Har nyligen fått en Voigtländer Vitessa 500 AE electronic och undrar om någon vet något om denna.. Jag har sökt på nätet och inte hittat något nämnvärt om den.. Skulle tex vilja veta vad alla kontroller på kameran är till för.. All information är välkommen, historier där kameran använts mm är också intressant..

/Peter

Bilagor

• voigtländer1.jpg
    voigtländer1.jpg
    37.6 KB · Visningar: 453
Varför ursäkta så bra bilder?

Kameran ser väldigt fin ut och verkar vara en en ganska sen och lyxig Zeiss-Voigtländermodell från 60-70-talet med AE där du väljer bländare varefter kameran själv ställer in slutartid. Avståndet ställer du själv in med yttersta ringen på optiken och det finns förmodligen en snittbild i sökaren om du tittar. Fönstren på baksidan har säkert något med exponeringen att göra. Förmodligen visar de om vald bländare ger en exponeringstid som finns inom kamerans inställningsmöjligheter samt vilken tid det blir eller att kameran markerar om tiden blir för lång för att kunna hålla stilla. Optiken är en Lanthar som jag tror har 6 linser i 5 grupper och det är en högkvalitativ lins. Color tror jag står för att den är antireflexbehandlad. På en av bilderna syns en Automarkering längst in på optiken och det kan antyda att man kan välja automatisk exponering eller manuell inställning av tider. Det verkar också finnas ett reglage under optiken som man förmodligen använder för detta. Kan man välja manuella exponeringstider så är det nog så att det ena fönstret på bakstycket visar när rätt kombination av tider/bländare är inställd för att få rätt exponering. Frammatningsmekanism ser jag ingen men kanske sitter den på undersidan där något vred syns? Det sitter också något reglage till höger om optiken och över detta ett fönster som nog är bildräkneverket. Kan därför vara så att reglaget är frammatningsarm?

Fräckt med trä-dekor.

Enligt denna sida är modellen tillverkad 1968-70 och finns även i en "enklare" variant utan trä.

Hittade även föjande i ett forum . Kan kanske vara till nytta:
I figured it out how to trick the Vitessa 500 SE by using ONE big watch battery ( CR2032 3V ) in any one of the two battery compartment and put the alum foil or coins in the other one just to make the connection of positive and negative ends. hola....instead of get 2 battery at 1.3-1.5v which is not available anymore, I use one at 3V widely accessible. Anyway with 400ASA film, the shutter works at default t 1/500 sec. It's a very cool retrospective little toy. I've been using it both with and without the battery, lens quality is good.

Bruksanvisning på tyska finns att köpa här:
http://www.photographica-world.de/voigtl.htm
http://www.fotobazar.de/service/books/detail.php?idx=1

magnus67 skrev:
Fräckt med trä-dekor.

Enligt denna sida är modellen tillverkad 1968-70 och finns även i en "enklare" variant utan trä.

Hittade även föjande i ett forum . Kan kanske vara till nytta:

Bruksanvisning på tyska finns att köpa här:
http://www.photographica-world.de/voigtl.htm
http://www.fotobazar.de/service/books/detail.php?idx=1

Tack för detta.. Har hittat tillverkningsår och lite info om att kameran dör av de batterier som sitter standard i kameran och att man fick kameran garantireparerad 1970 om ångan från batterierna gjort att elektronike ärjat sönder :) Kul historik tycker jag..

/Peter

Graal skrev:
Varför ursäkta så bra bilder?

Kameran ser väldigt fin ut och verkar vara en en ganska sen och lyxig Zeiss-Voigtländermodell från 60-70-talet med AE där du väljer bländare varefter kameran själv ställer in slutartid. Avståndet ställer du själv in med yttersta ringen på optiken och det finns förmodligen en snittbild i sökaren om du tittar. Fönstren på baksidan har säkert något med exponeringen att göra. Förmodligen visar de om vald bländare ger en exponeringstid som finns inom kamerans inställningsmöjligheter samt vilken tid det blir eller att kameran markerar om tiden blir för lång för att kunna hålla stilla. Optiken är en Lanthar som jag tror har 6 linser i 5 grupper och det är en högkvalitativ lins. Color tror jag står för att den är antireflexbehandlad. På en av bilderna syns en Automarkering längst in på optiken och det kan antyda att man kan välja automatisk exponering eller manuell inställning av tider. Det verkar också finnas ett reglage under optiken som man förmodligen använder för detta. Kan man välja manuella exponeringstider så är det nog så att det ena fönstret på bakstycket visar när rätt kombination av tider/bländare är inställd för att få rätt exponering. Frammatningsmekanism ser jag ingen men kanske sitter den på undersidan där något vred syns? Det sitter också något reglage till höger om optiken och över detta ett fönster som nog är bildräkneverket. Kan därför vara så att reglaget är frammatningsarm?

Tack för detta Nils..

Kameran tillverkades 1968-1970 har jag fått reda på.. Att det är bländarprio på den och att den yttre ringen är för avståndet har jag koll på.. Ingen snittbild i sökaren (se bild) men väl lite info om inställningar och slutartid.. Det ena fönstret på baksidan visar vilken exponering du är på och det andra vet jag inte vilken funktion det har, kan vara som du skriver men jag vet inte förrän jag testat.. Texten Auto som syns hör ihop med reglaget under objektivet med vilket man väljer mellan Auto och en blixtsymbol (se bild).. Frammatningen sitter mycket riktigt på undersidan av kameran (se bild).. Reglaget till höger om linsen går att skjuta utåt mot sidan av kameran och ett värde mellan 0 och 2 kan väljas, har ingen aning om vad detta är.. kommer bara för att ha testat att köpa film och fota några rullar med denna, återkommer med bilder senare i vår..

/Peter

Bilagor

• voigtländer5.jpg
    voigtländer5.jpg
    18.9 KB · Visningar: 300
Kul med all information i sökaren. Tid, bländare och t.om avståndssymboler finns. Fast en snittbild hade nog varit smartare?

Lyxig sökare med så mycket info. Och skärpedjupsskala på objektivet är ju aldrig fel.

Kan det där fönstret och reglaget med 0-2 vara exponeringskompensation (enbart + för motljus)?
Var är bildräkneverket? Kan det möjligen vara det som är det okända på baksidan?

magnus67 skrev:
Lyxig sökare med så mycket info. Och skärpedjupsskala på objektivet är ju aldrig fel.

Kan det där fönstret och reglaget med 0-2 vara exponeringskompensation (enbart + för motljus)?
Var är bildräkneverket? Kan det möjligen vara det som är det okända på baksidan?

Jag var också inne på att reglaget på framsidan skulle kunna vara exp.komp. men jag vet inte ännu, får prova vid tillfälle.. Fönstret uppe till höger på baksidan är räkneverket, det nedre verkar inte ha någon annan funktion än att det indikerar att filmen rör på sig när man matar fram den..

Någon som vet hur vanlig/ovanlig denna kamera är??

/Peter

Bilagor

• voigtländer8.jpg
    voigtländer8.jpg
    30.8 KB · Visningar: 197
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar