Annons

Info om Tokinas nya macro-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Är lite sugen på ett macro-objektiv och Tokina har ju nyss kommit ut med ett nytt som heter:
Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D.
Det kostar ca 4000,-
Har försökt hitta någon recension av denna optik, men gått bet och undrar därför om någon annan hittat en eller själva sitter inne med info.
Tamrons motsvarighet ligger ju på 90 mm och de där extra 10 mm känns som om de kan vara värdefulla.

Tacksam för all hjälp.
Arosfors
 
Jag har inte någon info om Tokinan, men om det är mm du är ute efter så har Sigmas 105:a fått mycket bra kritik...
 
Väldigt många som är intresserade av macrofotografering väljer Sigma 150/2,8 MACRO.
Det är ett jätteskarpt objektiv omställbart i 3 brännviddslägen.

Fotosidans bilder talar sitt tydliga språk här:

Gå in på BILDER ovan sedan SÖK BILDER därefter
SÖKFORMULÄR där du under UTRUSTNING skriver Sigma 150/2,8 så får du upp alla registrerade bilder med detta objektiv.
 
Men om du har olika brännvidder på ett fast objektiv... hur skulle det gå till?

Är du säker på att du inte pratar om fokuseringsavstånd och inte brännvidd?

Mitt Tamron t.ex går att ställa in på begränsat fokuseringsområde från närgränsen till 0,43 resp. 0,43m till oändligheten.
 
Senast ändrad:
Arosfors skrev:
Är lite sugen på ett macro-objektiv och Tokina har ju nyss kommit ut med ett nytt som heter:
Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D.
Det kostar ca 4000,-
Har försökt hitta någon recension av denna optik, men gått bet och undrar därför om någon annan hittat en eller själva sitter inne med info.
Tamrons motsvarighet ligger ju på 90 mm och de där extra 10 mm känns som om de kan vara värdefulla.

Tacksam för all hjälp.
Arosfors

Alltså, jag har alltid sett på saken på så sätt att Tokina, Cosina, Tamron och vad de tredjepartare nu heter tillverkar "prisvärda" objektiv som ibland kan vara upp till hälften så dyra som original.

Men fasike, 4000 lök för en Tamron när Canons original hamnar runt 5kkr nytt och ännu mindre begagnat, då vet jag inte. Då tappar jag plötsligt "äventyrslusten". Originalet är ju skarpt som rakblad så, inte mycket mer finns att önska.

Sigma hankar sig inte långt efter.
 
Det är inte bättre för att det är Canon. Ta 180mm macro. Tamron och Sigma är lika bra som Canon.

Och även Tamron och Sigma är original objektiv som du kallar dem.
 
Lars Johnsson skrev:

Och även Tamron och Sigma är original objektiv som du kallar dem.

Ptja "original" är definitiosfråga. En sigmaglugg är original om man tittar tillhörigheten till "Sigma" familjen. Tittar man på EOS-systemet är Sigma en tredjepartare då EOS tillhör Canon.
 
zoki skrev:
Ptja "original" är definitiosfråga. En sigmaglugg är original om man tittar tillhörigheten till "Sigma" familjen. Tittar man på EOS-systemet är Sigma en tredjepartare då EOS tillhör Canon.

Så de som använder Leica , Zeiss eller Nikon objektiv på sin EOS kamera har inga originalobjektiv. Har de blivit pirat då ???
 
Lars Johnsson skrev:
Så de som använder Leica , Zeiss eller Nikon objektiv på sin EOS kamera har inga originalobjektiv. Har de blivit pirat då ???

"Pirat?"

Alltså, nej, har man Leicaglugg på sin EOS så har man inte originaloptik. Sätter man Leicaglugg på en Leica har man originalglugg.

Original kommer ju från ordet "källa" och syftar från, samma källa, ursprung.

En paralell. Skruvar du bort en del från Mercedes, och sätter på din Volvo och får problem med den och gubben i verkstan frågar "Har du använt originaldelar bara?" Svarar du då "ja"?

Alltså, det här är ju självklarheter vi diskuterar i den här metadebatten.
 
zoki skrev:
"Pirat?"

Alltså, nej, har man Leicaglugg på sin EOS så har man inte originaloptik. Sätter man Leicaglugg på en Leica har man originalglugg.

Original kommer ju från ordet "källa" och syftar från, samma källa, ursprung.

En paralell. Skruvar du bort en del från Mercedes, och sätter på din Volvo och får problem med den och gubben i verkstan frågar "Har du använt originaldelar bara?" Svarar du då "ja"?

Alltså, det här är ju självklarheter vi diskuterar i den här metadebatten.

Så då är min Dell dator som jag just nu sitter vid ingen original dator. För grejorna i den kommer från 10 olika tillverkare.

Ett original Leica eller Sigma objektiv är original oavsett var du sätter det givetvis.
 
Lars Johnsson skrev:
Så då är min Dell dator som jag just nu sitter vid ingen original dator. För grejorna i den kommer från 10 olika tillverkare.

Ett original Leica eller Sigma objektiv är original oavsett var du sätter det givetvis.

Men suck! Det har ju inte med det att göra. Tror du att alla delar i en Volvo är gjorda av Volvo?

Det kan inte vara så att en del är gjorda av Bosch? Och då kallas "original" för att Volvo valt att använda de bitarna i sin bil? Det kan inte vara så att om du sätter dit godtycklig annan del, så har du inte original för att du inte har en Bosch?

Jo det KAN vara så, och så ÄR det. Det vet väl alla förutom dig uppenbarligen.

För att förenkla ännu mer. Om Dell väljer att leverera din dator till dig med ATI grafikkort och du sliter ut det och sätter dit något annat, säg Nvidia så har du inte originalgrafikkort längre.

Så det har med att göra vad tillverkaren av systemet valt att inkludera i sitt sortiment.
 
zoki skrev:
Men suck! Det har ju inte med det att göra. Tror du att alla delar i en Volvo är gjorda av Volvo?

Det kan inte vara så att en del är gjorda av Bosch? Och då kallas "original" för att Volvo valt att använda de bitarna i sin bil? Det kan inte vara så att om du sätter dit godtycklig annan del, så har du inte original för att du inte har en Bosch?

Jo det KAN vara så, och så ÄR det. Det vet väl alla förutom dig uppenbarligen.

För att förenkla ännu mer. Om Dell väljer att leverera din dator till dig med ATI grafikkort och du sliter ut det och sätter dit något annat, säg Nvidia så har du inte originalgrafikkort längre.

Så det har med att göra vad tillverkaren av systemet valt att inkludera i sitt sortiment.

Du har inte riktigt förstått tydligen.
Ett Leica är ett origininal Leica objektiv.
Ett Nvidia är ett original Nvidia kort.
Ett ATI är ett original ATI kort.

När du sätter Mercedes grejor i din Volvo så är det fortfarnade original Mercedes grejor. Inte original Volvo givetvis.

För att återgå till den riktiga disskussionen. Köper du ett Tokina macro så har du köpt ett original objektiv av märket tokina
 
Lars Johnsson skrev:
Så då är min Dell dator som jag just nu sitter vid ingen original dator. För grejorna i den kommer från 10 olika tillverkare.

Ett original Leica eller Sigma objektiv är original oavsett var du sätter det givetvis.

Utmärkt, med den logiken är all världens objektiv original !

Vill passa på och tacka alla i denna tråd att ni stavat rätt till original, allt för ofta ser man "orginal" i stället.
 
zoki skrev:
Ja, du verkar ju också ha gjort det när du antog att jag menade att Zeiss blev "pirat" då det inte var original på Canon.

Nej men hela diskussionen startade för du satte tredjeparts i motsatts-förhållande till original. Du skrev i ditt första inlägg att tredjepartare kostar hälften mot original.
Bägge är original men av olika märke.
 
ANNONS