ANNONS
Annons

Info om EF 70-210 mm f:4??

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Jag försöker hitta recensioner/omdömen/sågningar/etc om EF 70-210 mm f:4, men har hittills kammat noll. Varken Google eller Fotosidans forumsökning resulterar i nåt, och ingen recension finns upplagd här heller.
Om det är nån här som har ett dylikt så får ni gärna säga vad ni tycker om det.

Det är en dublett...

Objektivet finns bara i en modell..

Det tillhörde den serien som lanserades tillsammans med den första EOS-kameran.

Jämfört med det lite nyare EF 70-210/3.5-4.5 (1990) så är det lite sämre, enligt mtf-mätningarna. Men som vi alla vet så är detta bara en del av sanningen..

AF'en är av den äldsta typen, AFD, vilket gör den förhållandevis långsam och ljudligt (jämfört med USM).

Det placerar sig ungefär mitt i min kvalitétsskala (möjligen snäppet under mitten), men då ska det sägas att jag har höga krav.

Är det bättre än 75-300-serien, som verkar ha fått lite magra omdömen? Om man bortser från AF-funktionerna alltså.
Mina krav är gissningsvis betydligt lägre än dina, Jesper. Då mitt (förvisso mycket billiga) Sigma-objektiv är så dåligt att man ser oskärpan i sökaren så kör jag enbart med EFS 18-55, som i de flesta avancerade kretsar klassas som nybörjaroptik med bra prislapp. Det låter som att 70-210 hamnar i den kategorin också (jag kan få tag på ett fräscht ex för strax under 1000-lappen).

Jämförelsen med EF 75-300 är aningen svår att göra.. Men rent optiskt så är förmodligen 70-210 något bättre vid samma bländare (eftersom EF 75-300 ligger på f5.0 vid 200mm, vs f4 för 70-210).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar