ANNONS
Annons

Info om Alanya och turkiska seder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Någon som varit i Alanya (eller nära) och som vet bra ställen att besöka både för fotografering och annat? Vet att det finns en fin gammal fästning med en ascool lång mur precis vid stranden, men det är ungefär allt jag vet.

Antika lämningar i närheten? Vackra klippformationer och fin natur? Hur ställer sig lokalbefolkningen till att bli fotograferade? Exempelvis på basarerna osv, riskerar jag att få en rak höger om jag höjer kameran mot försäljarna?

Alanya är ju en ganska stor stad med väldigt mycket party (med tillhörande alkohol och droger) osv, hur är risken att bli av med kamerautrustningen när kvällen faller på? Behöver jag hålla stenhårt i den?

Någon som känner till priser på att hyra bil och tanka densamma?

Allt sånt där som man vill veta i förväg, tacksam för alla möjliga tips!

/Bengt som åker till Alanya med sambon den 27:e augusti

Ps! Såg någonstans att Segerdagen infaller den 30:e augusti i Turkiet, firas det stort ute på gatorna? Bör man uppsöka lokalkvarteren för att få uppleva lite genuint turkiskt firande den dagen?

Jag har långt ifrån svar på alla dina frågor, men någon i alla fall. Ta absolut bussen upp till fästningen och promenera sedan ner. Vackraste delen av hela Alanya. Uppe på sluttningarna och i själva fästningen kan man hitta vilda sköldpaddor om man har tur. Undvik basaren helt och gå istället på lokalbefolkningens marknader. Den ena är på fredagar kommer jag ihåg. Härligt folkmyller och gammalt och nytt i salig blandning. Turkarna själva är väldigt "coola" och behagliga att ha med att göra, sålänge man undviker turistgatorna (grov generalisering givetvis). Ett väldigt tjat från alla försäljare och inkastare m fl. Det är förståeligt, många är fortfarande fattiga och kommer resande för att försörja en hel familj på vad de tjänar under turistsäsongen.

Få verkar ta illa upp av att bli fotograferade, tvärtom i många fall!

Tjuvar finns, men de verkar mest operera runt discon och ställen där folk är fulla och ouppmärksamma. Jag har m a o inte haft problem =)

Det ska finnas flera vackra ställen att besöka inom ett par timmars bussfärd. Jag kommer inte ihåg just nu. Passa på! Själv har jag pga mitt sällskap bara varit på vattenland och liknande. Trevlig resa!

En bebis vi hittade i fästningen. Ojoj vad svårt det var att lägga tillbaka den!

Bilagor

• turk600037_rjw400.jpg
    turk600037_rjw400.jpg
    58.5 KB · Visningar: 1,475
Jag rekommenderar att du går till närmaste Turistbyrå och/eller komunkontor, där de brukar ha informationsbroschyrer om staden och dess närliggande sevärdigheter. Dock måste jag påpeka att deras engelska texter inte håller den bästa klassen alltid och man fick sig ett gott skratt ett par gånger ;)

Jag kom nyligen hem från Turkiet och hade självklart med mig min systemkamera. Självklart fick man många blickar och var delvis rädd att den skulle bli stulen, men dock gick hela resan bra. Om du har en dyr kamera hoppas jag du har den försäkrad, inte bara på semestern utan även hemma.

Vad du bör tänka på först och främst är att inte fotografera i närheten eller mot militära anläggningar, polisstationer eller andra kommunala hus. Vad jag märkte av var att polisen var väldigt uppmärksam på stan och höll utkik efter eventuella terrorister och man vill ju inte bli förväxlad för att vara det. Dessutom är det ju fotoförbud vid militära anläggningar, vilket kan vara allt från en bunker till en avskiljd strand där soldater och deras familjer badar, men alla dessa ställen har tydliga skyltar om fotoförbud. Dock tror jag inte det finns några sådana anläggningar i närheten av Alanya, men jag har inte varit just där.

Sedan, precis som i Sverige, så finns det alltid rötägg som inte vill vara med i bild eller som tror att de är med i bild osv (se vissa forumtrådar). Även fastän jag märkte att ungdomarna är väldigt europeiska av sig nu för tiden så finns det fortfarande de som är på 1800-talet som jag brukar säga. Blandannat var det en som delade ut en smocka på stranden för att han tyckte att en kille stirrade på han fru, men sådant händer ju i Sverige med

Så använder sunt förnuft så ska det nog gå bra.

Mitt sista tips är att surfa in på http://www.alanya.bel.tr/

(Bel som är en förkortning för Belediye betyder "kommun" och det är just Belediye som du ska leta efter för att få bra turistbroschyrer, troligen finns det ifs på hotellet med.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar