Annons

Inför utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Har letat i forumet för att få lite tips inför en kommande utställning. men finner ingen tråd i ämnet.
Några funderingar som jag har är:
* Bör ev såld bild märkas med copyright?
* Sälja bild med eller utan ram?

Kom gärna med tips på annat som man bör tänka på inför en utställning.

// Carola ( som fortfarande önskar en egen rubrik i forumet om utställninger)

Mitt förslag är att du signerar dina bilder på bild eller passepartout.

Sälj bilderna som du hängt dom. Med bara passepartout eller med en kompletterande ram.

Det bästa är väl en copyright-stämpel.
Jag stämplar mina bilder på baksidan av själva bilden + att jag klämmer dit en stämpel på baksidan även när bilderna var monterade med glas och passepartout...

Jesper

Signera framsidan om du känner för det. Hur du gör det är upp till dig men det ska vara gjort innan presumtiva köpare ser bilderna. Däremot så kan det vara fiffigt att signera baksidan med blyerts. Blyerts har bra beständighet och det skadar inte bilden.

Det, i mina ögon, tråkiga copyrightmärket ger dig inget utökat skydd. Du behöver inte ens sätta ut namn och datum för att äga den exklusiva kopieringsrätten.

jpersson skrev:
Signera framsidan om du känner för det. Hur du gör det är upp till dig men det ska vara gjort innan presumtiva köpare ser bilderna. Däremot så kan det vara fiffigt att signera baksidan med blyerts. Blyerts har bra beständighet och det skadar inte bilden.
Detta är precis tvärtemot de råd jag fått inför utställningar. Märker man framsidan så förfulas inte bara bilden utan även värdet av den många gånger. Blyerts går att sudda även på fotopapper. Jag har märkt mina kopior på samma sätt som Jesper K. Personligen tycker jag att en kludd i passerpartouten också kan förta lite av intrycket(dessutom skyddar det inte bilden) men vad du än gör, märk inte framsidan på fotot.

På min stämpel är själva copyright-märket väldigt litet.
Den ser ut så här typ:

c FOTOGRAF
Jesper Karlström
Tel. 99/9999999

(Fick inte till copyright-märket där men Ni förstår säkert)

Snyggt och behändigt! Jag tycker det ser lite proffsigare ut med stämpel än att skriva med blyerts.

Men det är ju jag det... :)

Jesper

lotelo skrev:
Personligen tycker jag att en kludd i passerpartouten också kan förta lite av intrycket(dessutom skyddar det inte bilden) men vad du än gör, märk inte framsidan på fotot.

Det är givetvis en smaksak var man vill signera sin bild. Denna signering ser jag inte som ett skydd, utan just som en signering.

En bild skyddas inte extra genom diverse märkningar. Copyright gäller oavsett märkning.

arleklint skrev:
En bild skyddas inte extra genom diverse märkningar. Copyright gäller oavsett märkning.
Det är sant men att märka fotot på ett "hållbart" sätt kanske uppskattas av efterlevande om 100 år? eller bara om 6 månader när bilden åkt ur ramen och köparen glömt ditt namn när den vill kontakta dig för att köpa mer..

Jag har några jättevackra gamla fotografier av Sven Hörnell som tycks ha åkt ut och in i ramar och t o m album och jag tycker det är kul att han signerat dem på baksidan, för utan kludden där hade jag nog inte vetat att det var hans bilder. Jag vill alltså kunna se vem fotografen är även om fotot lämnat ram och passerpartaout.

lotelo skrev:
Märker man framsidan så förfulas inte bara bilden utan även värdet av den många gånger.
Då var jag kanske otydlig i mitt ogillande. En del vill väldigt gärna signera framsidan och då får de väl lov att göra det. Jag gör det inte.

När jag skrev att blyerts var beständigt så syftade jag givetvis inte på "suddrisken". Själv tar jag den risken, om det ens är en reell risk.

jpersson skrev:
En del vill väldigt gärna signera framsidan och då får de väl lov att göra det.
Faktiskt inte på alla eller ens många utställningar.

Jag missuppfattade en gång innan utställning då jag ombads signera på bilden, hann inte så långt som att kludda på framsidan innan jag fick klart för mig att detta skulle vara ganska ovälkommet. (Vet att det även diskuterades i nån urgammal tråd här på FS också.) Det var baksidan de syftade på för några signerade framsidor ville de inte ens hänga upp...

ALDRIG PÅ PASSEPARTOUT

I fjol gick jag en kurs i Ädelförfarande hos Bengt Persson, Folkuniversitet Lund.
Han rekommenderade att alltid signera på bildens framsida. Inte på baksidan, eftersom signaturen blir oläslig, när fotot klistras på papp eller i album:
Och absolut aldrig på passepartout, eftersom det finns risk att passpartouten kan bytas ut i framtiden, och då blir bilden "föräldrarlös".

En målare signerar sina tavlor, alltid. Förstår inte varfär det skulle vara konstigt att signera sin bild!? Bara en lite markering längst ner i högra hörnet.. Det tycker faktiskt jag ser proffsigt ut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar