Annons

Inför turkiet-resa

Produkter
(logga in för att koppla)

phnomy

Aktiv medlem
Hej!

Jag och flickvännen ska backpacka längs turkiets västkust i sommar.
Jag vill resa någorlunda lätt.

Jag undrar om någon har några råd på vad man bör ha med sig?
Jag har en D80, batterigrepp, sigma 17-70, nikkor 70-210, tokina 100mm macro, stabilt manfrottostativ med kulled och en sb600.
Jag kan låna ett sigma 18-200

Vad bör jag ha med mig?
Jag har vissa funderingar på att köpa en nikon 35/1.8 . Borde jag införskaffa något annat? Klara jag mig på det jag har?

Mvh
Simon

Om jag skulle backpacka skulle jag tänka lätt.
Inget batterigrepp, ingen blixt.

18-200 om jag skulle kunna tänka mig den sämre bild kvalitén.
Macro skulle jag ta med om det var min passion men inte bara för att...
Stativ är alltid bra men öken att släpa på såvida man inte har typ kolfiber.

Tänk igenom syftet med resan är det min fotografiska expedition till Turkiet eller vår upplevelse tillsammans. Ska jag dokumentera vår resa och upplevelser eller såendes tid på att ta konstnärliga bilder?

------
Vad jag skulle göra? Först och främst så är nog backpacking uteslutet från min frus sida men de vanliga semestrarna är nog mest fotografiska expeditioner med typ 40kg utrustning som släpas runt och där den enkla promenaden i en park tar en hel dag med stopp var 15'e meter i 15-30 minuter för fotograferande. Kul för mig men lite påfrestande för tanten....

Res så lätt som möjligt !

Jag skulle ta D 80´n utan batteripack med Sigma 17-70´n. That´s all. Räcker långt.
Kameran har ju en hyfsad inbyggd blixt när det blir för mörkt.
Och vill man inte blixtra i mörkret så brukar ett stadigt underlag och
självutlösare ofta funka lika bra som ett stativ.
Kanske viktigast - glöm inte rejält med minneskort (väger inte mycket),
samt batteriladdaren ( med lämplig adapter !)

Och du - fota inte hela tiden - upplev lite också.
En missad bild är inte jordens undergång...

Trevlig resa !

Som tur är så är även flickvännen fotointresserad. Så det är en kombinerad resa.

Så ni tycker inte att stativ är värt att släpa på riktigt då? Tänkte om man ville ta fina nattbilder över städer och sånt.

Som tur är så är även flickvännen fotointresserad. Så det är en kombinerad resa.

Så ni tycker inte att stativ är värt att släpa på riktigt då? Tänkte om man ville ta fina nattbilder över städer och sånt.

Kila in i nån Clas Ohlsson/Mediamarkt eller liknande och köp det lättaste, billigaste och minsta stativet du hittar om du tror du annars kommer att sakna ett stativ. Jag har ett sånt som jag visserligen tycker är ganska stort och otympligt att släpa på för det och rangligt som f_n, men det duger alldeles utmärkt för långa exponeringar med fjärr- eller tidsutlösare om man har lite tålamod bara. Tog några igår kväll senast.

Tycker också D80:an med 17-70 objektivet låter som den lättaste acceptabla utrustningen att ta med, men om jag var du så skulle jag sakna batterigreppet och teleobjektivet om jag lämnade dem hemma. ÄKan inte vara utan batterigreppet och teleobjektivet är bra för att fotografera detaljer och röda solnedgångar med. 35/1,8 är litet, lätt och skarpt så det skulle troligen också följa med. Det är perfekt för att ta bilder på varandra med, t.ex. längs med vandringsleder eller på stranden.

Men sist och slutligen är det ändå ni själva som måste avgöra hur högt ni prioriterar fotoutrustningen. Jag skulle inte ha problem med att släpa med hela min fotoryggsäck (inte så stor ännu) om det inte var nåt annat som jag var tvungen att släpa på. Jag själv skulle se hur mycket utrymme jag har kvar efter att ha packat ner det allra mest nödvändiga som kläder och toalettartiklar, och därefter utvärdera vad jag kan ta med. Vikten ser jag inte som ett lika stort problem som volymen, måste man släpa på många väskor så blir det genast jobbigt. Dessutom bör man reservera lite utrymme för eventuella souvenirer och annat som man behöver ha med sig, som t.ex. vattenflaskor.

Trevlig resa!

Ibland kan allt en riktig blixt vara gott att ha när man backpackar också! Jag hade inte med mig min på Nya Zeeland och det ångrar jag...

Flickvännen har ett litet inte jättestabilt stativ, men det väger ingenting och är nog faktiskt värt att släpa på.
Det blir nog som det nämndes så att jag packar det nödvändigaste för att sedan se hur mycket fotoutrustning jag får med mig.
Jag hatar att inte ha packat ner något jag sen saknar.

Men det finns ingen brännvidd som lämpar sig bättre än 17-70 om man bara skall ta med sig ett objektiv?

Allround-optik på resa...

Av de gluggar du har är nog Sigman mest "allround".
Jag skulle satsa på den...

M v h Anders K.

Nikkor 18-200, väldigt allround !

Jag har inte provat själv, men många sjunger lovsånger
om Nikons kompakta 18-200 3,5-5,6 VR. Ljusstyrkan är lite klen i teleläget,
men kompenseras i vis mån av VR (bildstabilisator). Mycket allround
och säkert ett bra reseobjektiv. Men inte billigt. Omkring 4000 begagnat
och över 7000 nytt.

Hälsningar Anders K.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto