Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inför skidresan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hallå hallå, nu var det dags för skidresa vecka 12 med en polare, han åker snowboard och har tänkt plåta lite.

Har börjat planera lite redan! Det som finns på listan är polariseringsfilter, nytt objektiv(om jag hittar något passande)och en kameraryggsäck.

Har för tillfället en nikon d60 med 18-105/3.5-5.6 VF men jag skulle vilja komplettera med ett vidvinkel eller fisheyeobjektiv. Har kollat lite på:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=8mmN det verkar väldigt prisvärt faktiskt, grejen är att det finns ingen auto fokus i varken kameran eller objektivet så jag vet inte riktigt.. auto fokus kan jag tycka är ett måste, eller är jag helt ute och cyklar?
Sen vet jag att fisheye är ett väldigt begränsat objektiv därför kan jag tycka att ett vidvinkelobjektiv kan vara mer användbart, eller vad tycker ni?

Något jag missat som ni skulle tagit med?

Sen har jag också en fråga som jag lika gärna kan trycka in här, vet att vissa kameror inte får ut vissa vidvinkelobjektivs "fulla vidvinkel" eller hur man nu vill kalla det..?

Mvh /oscar
 
På en så kort brännvidd som 8mm är autofokus knappast nödvändigt, eftersom hyperfokalavståndet är så nära kameran att det nästan alltid går att ha skärpan inställd på oändligt.

Själv skaffade jag en Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM vid julen och är supernöjd (är också D60-ägare). Den var dock lite dyr, det finns en billigare version som är riktigt prisvärd också, kanske inte den absolut skarpaste på marknaden ändå, och det är väl inte min heller. Min version lider av dålig hörnskärpa och ganska kraftig vinjettering, men det är inga saker jag stör mig nämnvärt på. Vinjettering kan man dessutom korrigera i flertalet editeringsprogram. Har två bilder här på FS tagna med objektivet som du kan kolla in om du vill.

Det finns också fler vidvinklar som är värda att spana in.

Det står "DC" på mitt objektiv vilket på sigmaspråk betyder att det är avsett för digitala systemkameror med mindre sensorer än fullformat, t.ex. 24x16mm (största delen av alla digitala systemkameror har mindre sensor än fullformat (FX), alltså 36x24mm). DC-objektiven kan användas på fullformat också, men ger inte optimalt resultat. Nikon har också objektiv som bara passar det mindre sensorformatet 24x16mm (eller mindre om såna fanns), och på dem står det "DX".

Det sista stycket du skrev har med ovanstående saker att göra. Bildvinkeln du får med ett 15mm objektiv (avsett för fullformat) är större om du använder det på just en FX-kamera än om du använder det på en DX-kamera. För att få samma bildvinkel på Nikons DX-kameror krävs en brännvidd på 10mm istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.