Annons

Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

roger_madsen

Aktiv medlem
Någon här som har erfarenhet av att fotografera i Indien? Funderar på att dra dit i Januari och Februari och fotografera.

Hur är det säkerhetsmässigt? Kan man springa runt med en D3:a? Självklart försöker man ju vara så diskret det går ändå. Tejpa över loggor och skaffa en diskretare rem men ska man fotografera så måste man ju visa kameran också :) Men Indien är väll ett rätt säkert land?

Nått specielt man ska tänka på om man åker till Indien för att fotografera?

Risken är låg att du råkar ut för något. Jag vet ju i och för sig inte vart du ska i Indien, men jag har sprungit runt en hel del i 5-miljonstaden Pune med min D300 + 70-200 VR utan att någon enda gång känt mig osäker eller haft någon incident. Även spenderat en hel del tid ensam med utrustningen på landsbygden.

Skaffa en enkel tygkasse när du är på plats att förvara kameran i när du inte använder den. Det tar bara några sekunder att dra fram den. Det finns sådana med lite längre handtag som man kan ha hängande över axeln. Tygkassen ger ett visst skydd mot överraskande regnskurar, skyddar mot nyfikna blickar och kan även användas att ha en flaska rent dricksvatten i.

Det är mycket fuktigt i vissa delar i Indien. Kommer du ut från luftkonditionerad lokal så blir kameran täckt med kondens direkt. Det är vist att inte öppna den för objektivbyte förrän den blivit genomvarm och det tar ett tag, ibland över en halvtimme. Med en relativ fuktighet på 90% och uppåt behövs bara någon eller några graders undertemperatur på kameran så har du kondens på objektiv och okular.

Har du inte varit i Indien förut kommer du att upptäcka att det är stor skillnad på den enkla bonden på landet och den akademiskt utbildade storstadsbon. De senare finns i stort antal och pratar utmärkt engelska medan den förre kanske inte kan ett ord engelska. Däremellan finns alla sorter och religioner

Du kommer också att konfronteras med påflugna försäljare och tiggare med barn som "dresserats" att gråta vid lämpliga mål. Tiggarna samarbetar med varandra via mobiltelefon. Men du kommer också att möta vänliga och nyfikna människor som vill veta varifrån du kommer och vad du tycker om Indien och som är mycket hjälpsamma.

Men som vanligt finns det även människor som inser att en kamera är värdefull och fixar försörjningen lång tid framöver. Unga män i klunga ska som vanligt undvikas.

Skaffa lås och låsvajer till ditt bagage. Lås eller plombera det som checkas in. Jag förlorade nästan alla mina laddningsbara batterier som låg i ett ytterfack på incheckat bagage som jag hade olåst för att komma åt den kniv som jag behövde för att kunna skära upp nylonbuntbanden som jag använde som plombering på vissa av våra väskor.

Studera Indiska ambassadens hemsida långt i förväg och vad som gäller för visa, inresa mm. Där finns inga genvägar.

Prata med din valutaleverantör i god tid, förslagsvis Forex, och beställ sedlar i små valörer, det är visserligen en god regel i största allmänhet, men extra viktigt vid resa till Indien. Det finns gott om atm (uttagsautomater) i de stora städerna, men mycket glest på landet och småorter.

Bered dej på att magen kommer att reagera på den indiska maten. Inte så att du nödvändigtvis blir magsjuk utan för att den är starkt kryddad. Ha gärna en toarulle i din tygkasse om du inte övergår till indisk sed på toan. Använd inte vänster hand vid matbordet, den ska ligga i knät. Den används istället för toapapper och det anses inte lämpligt att äta med den.

Passa på att fixa nya glasögon om du använder sådana, min påtvingade erfarenhet av en indisk optiker i Bangalore blev mycket positiv. Utmärkt arbete, seriös synundersökning och en tredjedel av priset mot här hemma.
Dock kan det ta en vecka innan de får hem glasen, men så är det i mitt fall även här hemma, jag har starka glas med astigmatisk korrigering och värsta antireflexbehandlingen. Optikern kan dock vilja ha viss deposition eftersom du inte är stamkund...

Använd helst egna bestick typ camping.
Vi använde spritservetter och gjorde rent innan vi åt.
Vissa kverter bör man inte skylta med kamera utan vara mer disktret, vi blev anvisade av en taxi om vi vi ville ha kvar vår utrustning så göm den. eller ta en annan väg.Detta var i New Dehli. På turistställen verkar det inte vara nån fara men det är mycket nyfikna så man får hålla i sakerna.
Uppe i bergen var mycket lugnare och betydligt tryggare typ Dehra Dun eller Shimla

Tack för alla tips! Jag är hyffsat resvan, har varit på en del andra längre turer i sydostasien och sydamerika, men aldrig Indien.

När tråden ändå är igång får ni gärna tipsa om ställen man absolut inte får missa att fotografera i Indien.

Om du besöker en större stad, HÅLL I KAMERAN!!

Och se till att inte fotografera stadstjänstemän, då kan du hamna i "finkan", eller betala 50 dollar till någon form av polis :)

Indien är fantastiskt!

roger_madsen skrev:
När tråden ändå är igång får ni gärna tipsa om ställen man absolut inte får missa att fotografera i Indien.
Taj Mahal, naturligtvis.

Old Delhi.

Varanasis Ghats (the river front). Visa dock hänsyn och försök inte fotografera likbränningarna.

Hela Rajasthan

Har bara swischat igenom Calcutta nattetid, men det lilla jag såg såg lockande ut. En gatufotografs dröm.

Steve McCurrys bilder (Magnum, National Geographic) är bra inspiration inför resan.

Även boken "The Imperial Way. Making tracks from Peshawar to Chittagong" av Paul Theraux (text) och Steve McCurry (bilder) är fin inspiration.

Tågnätet är bra utbyggt och att åka tåg är tidsödande men ett bra sätt att träffa folk. Roligast och intimast är "unreserved second class" där man blir tight inpackad ihop med massor av folk, efter ett tag känner man sig oftast mogen för "reserved first class".

Jag har rest flera gånger i norra Indien, Nepal och Bangla Desh med full och oförsäkrad kamerautrustning (det var på den analoga tiden) och det är inga problem, visa bara hänsyn och ha respekt för dem du möter och kulturen. Jag har aldrig känt mig hotad eller behövt gömma kamerorna.
Släpp dock aldrig utrustningen ur sikte - om du är ensam på hotellrummet och behöver gå på toa så tar du kameraväskan med dig in på toa...
Att tejpa över kameraloggan verkar tramsigt - tjyven är inte kräsen utan knycker den kamera han kan oavsett märke.

Indien är fantastiskt. Du kommer att få en upplevelse du aldrig glömmer.

Tack igen för många bra tips!

Vad rekomenderar ni för objektiv?

Jag funderar på att använda fasta objektiv istället för en stor normalzoom, ger en lite diskretare och lättare kamera att springa runder med. T.ex 20mm, 50mm och 85mm. Jag ska så småningom skaffa mig en D3:a så det blir förmodligen en sån jag kommer ta med till Indien och 20mm på FX är ju rätt vidvinklit. Som 14mm på DX väll?

Mitt 70-200 med en 1,4 extender tänkte jag också ta med för de tillfällen när jag behöver zooma in mycket och där man känner att man inte behöver va lika diskret. Funderar även på att ta med min D200 som backupkamera och behöver man ännu mer zoom kan man ju använda objektivet på den istället.

Låter det som en bra uppsättning?

Hm.. när jag läste ovan om problemen med den höga luftfuktigheten så blir jag lite rädd, har hört av en före detta Nikon ägare att D2X:en inte ens klarade Californien..

Kan man verkligen använda en digitalkamera vid så hög luftfuktighet som 90% ??

Ja. Hög luftfuktighet är inget konstigt eller exotiskt. Liknande nivåer har vi i Sverige t ex i samband med regn en varm sommardag.

För övrigt kan jag bara påminna mig ett inlägg på FS där någon berättar om en kamera som slutat fungera på grund av väder. Kameror tål alltså mer än vad många tror, oavsett om de är "vädertätade" eller ej.

roger_madsen skrev:
Vad rekomenderar ni för objektiv?
1998 hade jag med mig Nikon F4S, Nikon FE, 20/4, 35-70/2.8 och 80-200/2.8 och det funkade lika bra i Indien som hemma.

Som alltid på resa så stönade jag över vikt, volym och att hela tiden hålla koll på grejorna. Man traskar flera mil om dagen i varm, dammig och stimmig miljö och varje kilo frestar på humöret.

Att köpa speciella reseobjektiv tillåter inte min ekonomi utan jag packar ner de jag redan har.

Jag har andra gånger rest med Leica M och två fasta objektiv (28 och 50 mm).
Personligen trivs jag dock bättre med spegelreflexkamerorna, trots deras större vikt o volym.

Idag är de analoga kamerorna sålda/pensionerade och jag är digital och har nästan bara ljusstarka zoomobjektiv.
Jag har plåtat digitalt i Jordanien och Botswana och de är båda varma och torra länder. Allt funkar utmärkt, men det tenderar att bli fler och ömtåligare - mera stöldbegärliga också... - kringgrejor att släpa omkring på (urtankningsenhet, minneskort, ev laptop, ev backuphårddisk, olika laddare till varje grej som ska laddas :( , kablar, extrabatterier, osv).

Danlo skrev:
Hm.. när jag läste ovan om problemen med den höga luftfuktigheten så blir jag lite rädd, har hört av en före detta Nikon ägare att D2X:en inte ens klarade Californien..

Californien har ju inte speciellt hög luftfuktighet. Och där finns ju tusentals människor som äger den kameran och bor i den staten utan problem.
I alla länder med riktigt hög luftfuktighet t.ex. runt ekvatorn så finns det miljoner människor som äger och använder digitalkameror varje dag utan problem

Hög relativ fuktighet är inget större problem om man bara vet att det finns. Har du rest i sydostasien så känner du till de fenomen som uppträder.

Dariusz Klemens har fotograferat i Indien och är en inspirationskälla.

http://www.dklemens.com/

Kommer du till delstaten Karnataka så kan templen i Halebidu och Belur vara sevärda, liksom Tipu masoleum i närheten av Hassan.

I Mysore finns bland mycket annat Maharadjans palats och Chamundi Hill med Nandi Bull.

Danlo skrev:

Då för du nog akta dig att ta ut kameran i Sverige också vissa dagar. Det var vanligt denna regniga vinter på Västkusten att luftfuktigheten var >95%.
Kondens på okular och objektiv kan man få när man går från ett svalt hotell och ut i 40 gradig värme som är fuktig. men elektroniken i mina kameror har aldrig mått illa av det.
Var i Hyderabd förra året på monsunens första dag. Regnet vräkte ner och luftfuktigheten var skyhög och värmen runt 4o grader i skuggan, det var en befrielse efter att varit Delhi i 14 dagar med 50 grader i skuggan var eviga dag. Min 5D verkade i bry sig om varken fukten i Hyderabad eller värmen i Delhi.
Problem med fukten kan du få när du tar din varma acklimatiserade kamera från värmen och fukten utomhus in i det svala hotellrummet.
Varm luft håller mer fukt än sval räknat i absolut mängd vatten. När kameran svalnar till hotelrrumets 22 grader kommer vattnet i fukten i spegelhuset behöva ta vägen någonstans. Endera till omgivande luft eller så sätter den sig på väggarna i kameran som små kondensdroppar. Ingen fara din kamera överlever det också men det limmar fast det damm du har på sensor och spegel ganska duktigt. Fixas med swab och Eclipse.
Så ta av objektivet när du kommer in på hotellrummet så slipper du svabba så ofta.

Tumreglerna blir alltså:
När man går från svalt och luftkonditionerat utrymme och kameran är sval så ska man vänta med att öppna huset tills kameran blivit varm inuti vilket kan ta en ½ timma eller mer.

(Som vanligt kan man fördröja processen något genom att ha kameran i en väska eller plastpåse, men förr eller senare ska den ju fram, annars kan man ju stanna hemma, eller hur?)

När man kommer in med den varma kameran i svalt och luftkonditionerat utrymme och tänker stanna där ett tag ska man öppna kameran och vädra ur den, ju snabbare desto bättre.

Ni som är lagda åt det filosofiska hållet kan ju fundera över om den relativa fuktigheten är hög eller låg i det luftkonditionerade utrymmet. Att den absoluta fuktigheten är låg där råder väl knappast någon tvekan om, men den relativa? Det är den relativa som är intressant ur kondenssynpunkt.

Var i rummet kan man tänka sej att den är högst och var är den lägst? Det är för all del inte så stor skillnad i ett rum, men en liten skillnad finns det förmodligen.

En annan risk i fuktigt klimat är mikrobiell tillväxt på och mellan linsytor och sannolikt kan problemet även drabba sensorn i någon form. Vi kasserade en kompaktkamera (för film) på grund av svamp- eller mögeltillväxt i objektivet för många år sedan, den var då bara några år gammal. Den hade varit med på en resa till tropiska Australien och även några dagar i S´pore. Probleme sägs vara mera uttalat på plastlinser, men finns dokumenterat långt innan plast var påtänkt i objektiv.

Den här typen av problem är inte så vanliga i Sverige så vi är inte vana att vara uppmärksamma på det. Men många har varit utomlands med sin kamerautrustning i tropiska klimat, en trend som har tilltagit i och med den digitala tekniken tycker jag mej se. Det betyder också att det kan komma ut begagnad utrustning som har begynnande problem av det här slaget.

Ni som är intresserade kan ju söka på <mould in lenses> eller liknande. Observera dock att mould förutom mögel även betyder gjuta eller forma.

Flash Gordon skrev:
Så ta av objektivet när du kommer in på hotellrummet så slipper du svabba så ofta.

Du menar alltså att fukten åker ut ur kameran då istället för att fastna i kameran? Låter lite lustigt..

Fukten finns i luften i kameran. Spegelhuset är ju det största utrymmet med luft inne i kameran.

Så länge metallen, glaset och plasten har högre temperatur än daggpunkten så håller sej fukten i luften. När temperaturen på de delarna sjunker under daggpunkten kondenserar fukten på ytorna. Finns det då damm där så binds det hårdare till ytan.

Genom att byta ut den varma och fuktiga luften i spegelhuset mot den absolut sett torrare luften i det luftkonditionerade rummet så kan kondensering undvikas. Risken för damm m.m. i kameran ökar naturligtvis.

Fenomenet kan åskådliggöras med ett glas rumsvarm grogg.

Stoppa i en näve is och studera vad som händer på glasets utsida efter en stund.

Nu är jag tillbaka från Indien. Kan meddela att allting funkade helt problemfritt och det var ett fantastiskt land att resa i och framförallt att fotografera! Tack för era svar och synpunkter!

Är ni intresserade av att se bilder från resan så postar jag bilder på min blog efterhand som jag hinner gå igenom dom.

http://www.rogermadsen.com/blog

Jag har tittat på dina bilder på din blogg. Jag gillade mycket dina porträtt av leende indier, de var bra. Ler man själv får man ofta ett leende tillbaka, det gäller överallt, men det gäller att få till det på bild också.

Gjorde du några nya erfarenheter eller vill du förmedla några tips till de som ska resa i Indieni framtiden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar