Annons

Indesign: vidarebefordra en indd-fil med bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Har en gundläggande fråga ang. Indesign.
Jag har fått för mig att när man infogar en bild att det egentligen bara är en länk till bilden. Men hur gör man då om man t.ex. vill skicka vidare filen till någon annan som ska fortsätta jobba på den? Då måste man ju skicka med bildfilen också, eller? Och hur gör man det så att programmet i den andra personens dator hittar den?
Eller har jag fått någonting helt om bakfoten?
Tacksam för upplysning! :)

Hej!

Har en gundläggande fråga ang. Indesign.
Jag har fått för mig att när man infogar en bild att det egentligen bara är en länk till bilden. Men hur gör man då om man t.ex. vill skicka vidare filen till någon annan som ska fortsätta jobba på den? Då måste man ju skicka med bildfilen också, eller? Och hur gör man det så att programmet i den andra personens dator hittar den?
Eller har jag fått någonting helt om bakfoten?
Tacksam för upplysning! :)

Du skapar ett paket (Arkiv > Packa). Då sparas ditt InDesign-dokument, dina typsnitt och dina bildfiler i en mapp. Den kan du skicka över till en annan persons dator, eftersom länkarna nu går till mappen med bilder.

Vet inte om det kan vara till någon ytterligare hjälp men om man betraktar In Design som en databas som håller reda på alla bildfiler och parametrar för hur projektet ska se ut så kanske det blir enklare. Lägg märke till att själva InDesign-filen väger relativt lite jämfört med de bilder som ingår ( är länkade till den).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto