Annons

Inbyggd tilt i K20

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Gjorde lite noggranna fokustester idag. Jag har ett intressant fenomen, nämligen jag har en svag frontfokus till höger och en svag bakfokus till vänster i mina bilder. I centrum ligger jag mitt i fokus. Jag har testat med både FA35 och FA50 så det är kameran. Jag antar att sensorn helt enkelt är aningen tiltad. Endast på F1.4 hamnar fokus till höger och vänster ur skärpa, annars ligger den ok. Ofta har man ju motivet centralt vid den typen av bilder. Jag antar att en sådan här grej täcks av garantin, men i.o.m. att Pentax inte har någon garanti (folk brukar säga att det tar typ 5 VECKOR att få tillbaka kameran, uselt) så tänker jag nog inte göra något åt det. Skall testa min K10 på samma sätt senare. Nu när jag vet exakt hur kameran beter sig, så kan jag lättare undvika eventuella problem.

Är det någon mer som har sett detta? I princip är jag emot AF justering då jag anser att det inte skall behövas, men det skulle ju varit smutt om man kunnat vrida till sensorn lite...rör sig ju säkert bara om mindre än en tiondels millimeter (skärpan flyttas mindre än 10mm från höger till vänster på 500mm avstånd med 50mm). Att trycka till lite lätt på ena sidan av sensorn skulle kanske fixa problemet, men det testar jag inte förrän jag har köpt lite K-7or :)

Det hade ju varit bättre om problemen varit mellan upptill och nertill (fast det kanske jag har också, det har jag inte testat) så kunde man utnyttjat det som inbyggd tilt :)
 
Nu har jag testat min K10, den har ingen skillnad på höger och vänster, dock en svag bakfokus. Här sitter i alla fall sensorn vinkelrätt.
 
Beroende på vilken kamerakonstruktion det är så kan det sitta shims bakom metallringen i objektivfästet. Isf kan du justera med detta. Eller ignorera helt enkelt... :)
 
Beroende på vilken kamerakonstruktion det är så kan det sitta shims bakom metallringen i objektivfästet. Isf kan du justera med detta. Eller ignorera helt enkelt... :)

Intressant, det visste jag inte, jag trodde man gjorde justeringen på sensorn (verkar enklare). Jag skall kolla en sprängskiss för K20 och se om det finns någon sådan möjlighet. Tack för idén.
 
Det ser inte ut som om det sitter något sådant på plats ( http://www.pentaxforums.com/forums/...0d-exploded-view-parts-k20d-parts-listing.pdf ) , men bajonetten sitter skruvad framifrån som på alla tidigare modeller, så man borde kunna lossa bajonetten och knö in en liten bit av ett tunnt bladmått innan man skruvar fast bajonetten igen. Risken är väl att man pajar tätningen. Tror inte felet är tillräckligt stort för att jag skall bry mig. OM jag någon gång skall göra rent sensorn på riktigt, kommer jag nog att trycka till lite extra på ena sidan dock för att se om det är tillräckligt. Det gäller bara att tänka ut ordentligt vilken sida av sensorn det blir...bilden upp och ner, bakfokus borde innebära att sensorn skall tryckas in lite på den sidan. SÅ eftersom jag har bakfokus till vänster i bilden borde det innebära att vänster del av sensorn skall in en aning...

Jag kom just att tänka på att eftersom det ligger en tätning bakom kanske det räcker att dra bajonetten lite hårdare på ena sidan. Det känns som det kan vara värt ett försök i alla fall. Ingen risk att skada något mer än skruvarna med det. Med motsvarande resonemang torde det vara höger sida som skall dras hårdare.
 
Nu har jag testat att justera genom att dra skruvarna som håller bajonetten hårdare på höger sida, samt släppa en aning på övriga och med det så lyckades jag mer än halvera felet. Nu vågar jag dock inte dra mer, då släpper nog gängorna. Men vid avbildningsskala 4:1 så har jag nu noll fel till höger 1mm bakfokus i centrum och 2 mm bakfokus i vänsterkant (F2.8). Skall nog ändra AF-justeringen så jag får noll i centrum istället.

Någon som har järnkoll på sin optikkunskap som direkt kan säga hur mycket filmplanet skall förflyttas för att skärpeplanet skall förflyttas 1 mm vid 4:1? Är det så enkelt så att det handlar om 0,25mm ? I det här fallet var brännvidden 100mm, om det har någon betydelse.
 
Njae, riktigt så lätt är det inte. Utdragsfokusering är en 1/x-funktion, så differansen blir ca 0.07mm - om pupillförstoringen är exakt 1. Det är den antagligen inte, så räkna +/-30%.

[edit]
Räknat på absolut enklast möjliga sätt, 100mm objektiv fokuserat på ett avstånd som ger 1:4 - dvs att du får med 96mm på en bildbredd.
[end edit]
 
Senast ändrad:
Tätningen ligger med allra största säkerhet inte mellan flänsen och anläggningsytorna som man spänner flänsen mot (plattor runt varje skruvhål), utan i ett hålrum med aningens mer tilltaget mellanrum. Det är inte tätningen du spänner mot.
0.07mm är ungefär vad vanlig kontorstejp håller, eller om du kan få tag på extratjock Al-folie så räcker det till shims bakom två av anläggen bakom skruvarna för att korrigera felet helt. Skruva inte loss mer än vad du vågar bara, det låter som felet är nere på toleranser som är betydligt mindre än 99% av alla fotografiska användarmisstag... :)
 
Stort tack för hjälpen. Ca 0,1 mm till alltså... Jo du har helt rätt, felet är så litet så det spelat inte mycket roll i de flesta fall, men nu när jag vet att jag har det så kanske jag skall fixa till det, framförallt när jag kom en bit på vägen bara genom att dra skruver olika hårt. Om jag fixar lovar jag rapportera om utgången.
 
Du har inte slagit av shake reduction när kameran varit av? :p Så den inte hoppar tillbaka ordentligt bara? :D
 
Nu har jag testat att justera genom att dra skruvarna som håller bajonetten hårdare på höger sida, samt släppa en aning på övriga och med det så lyckades jag mer än halvera felet. Nu vågar jag dock inte dra mer, då släpper nog gängorna. Men vid avbildningsskala 4:1 så har jag nu noll fel till höger 1mm bakfokus i centrum och 2 mm bakfokus i vänsterkant (F2.8). Skall nog ändra AF-justeringen så jag får noll i centrum istället.

Någon som har järnkoll på sin optikkunskap som direkt kan säga hur mycket filmplanet skall förflyttas för att skärpeplanet skall förflyttas 1 mm vid 4:1? Är det så enkelt så att det handlar om 0,25mm ? I det här fallet var brännvidden 100mm, om det har någon betydelse.


Ska du verkligen hålla på med detta på en kamera för drygt 7000 riksdaler? Aldrig att jag skulle acceptera ett sånt fel på mina Nikon... Förväntas man som Pentax-användare vara sin egen finmekaniker, eller?
 
Ska du verkligen hålla på med detta på en kamera för drygt 7000 riksdaler? Aldrig att jag skulle acceptera ett sånt fel på mina Nikon... Förväntas man som Pentax-användare vara sin egen finmekaniker, eller?

Finns ju folk som trimmar sina 300.000 kronors bilar själv. Eller renoverar sina miljonbilar själva. ;)
 
Finns ju folk som trimmar sina 300.000 kronors bilar själv. Eller renoverar sina miljonbilar själva. ;)

Missförstå mig rätt - om man är road av att pilla på bajonetter etc. så är det naturligtvis fritt fram att göra det. Tycker dock att din liknelse med biltrimning haltar. Problemet här är ju att "bilen" har en motordefekt redan från början. Och då är det inte trimning det är frågan om, utan reparation. Säg att FS-kollegan sabbar nåt i kameran. Inte 17 gäller garantin då.
 
Ska du verkligen hålla på med detta på en kamera för drygt 7000 riksdaler? Aldrig att jag skulle acceptera ett sånt fel på mina Nikon... Förväntas man som Pentax-användare vara sin egen finmekaniker, eller?

Felet är inte tillräckligt stort för att man skall vara av med kameran i veckor, annars kräver inte Pentax mer än några andra att man skall vara sin egen mekaniker. En skillnad kanske är att kameran verkligen är robust så man vågar dra en skruv lite hårdare då allt är metall. Att däremot plocka isär kameran, det skulle jag nog inte gärna ge mig på med alla tätningar. Jag har ju redan lyckats reducera felet bara genom att dra några skruvar (åtkomliga från utsidan).

Nu är jag rätt van att laga saker, jag skruvade isär min första kamera redan när jag var 5 (fick en ny (Kodak Brownie) när jag var 6 som fortfarande fungerar :) Jag har skruvat isär flera objektiv och gjort rent, tagit bort svamp och annat bl.a. Fick även fart på slutaren på en gammal mellanformatare. En DSLR är dock något helt annat, så mycket prylar, och så smått... Skulle inte rekommendera folk i allmänhet att pilla med sina saker. Jag skriver ju heller inte att andra skall göra så här, jag skriver bara vad jag gör :) Sedan finns det säkert en liten del av att jag vill ha nya K-7, men K20 är så jäkla bra så jag behöver inte en ny kamera.....om den råkade gå sönder däremot.... :))
 
Du har inte slagit av shake reduction när kameran varit av? :p Så den inte hoppar tillbaka ordentligt bara? :D

Funderade på om den skulle kunna vara problemet, men trots flera sensorskak så är felet konstant. Nu misstänker jag att felet kanske ligger inom felmarginalen och inte alls säkert skulle ses som ett problem av Pentax.
 
Skaket ska bara kunna ske i X-Y-led, finns det någion rörelse i Z så är kameran kaputt, värdelös.

Och ja, jag tvivlar starkt på att Pentax skulle accptera detta som ett problem som skulle innebära ett kamerautbyte... Men det beror ju som väldigt ofta annars i reklamationsärenden på dagsformen hos personen som tar emot anmälan...
 
Jag rekommenderar att du använder skruvlåsning
på skruvarna som du drar mindre än rekommenderat(?) moment.
 
Kanske är det lättare/säkrare att justera bajonetten på de få objektiv som det syns på?
 
Fixat.
Även med alla skruvar lossade ett par varv var det inte mycket glapp på bajonetten. Jag hade skurit till en fin plastbit, men jag lyckades bara få in en liten bit precis vid skruven till vänster. Den klämdes i alla fall fast ordentligt, och jag skar bort det som stack ut med en vass kniv (och stadig hand :) Nya testbilder visar att fokus nu är helt plan och ligger exakt rätt även utan fokusjustering (på FA 100 makro). Hela ingreppet tog ca 2 minuter, så det var det värt.

Återigen detta är inget jag rekommenderar, och något som knappast syns på bilderna i alla fall. Man inser hur snäva toleranserna är, plasten jag använde kom från ett fodral till overheadpennor. Jag har inte orkat gå ner i källaren och hämta ett skjutmått, men skulle gissa att plasten är runt 0.1 mm. Tack för hjälpen Joakim att komma fram till att ca 0.1 mm borde vara det som krävs, det stämde ju alldeles utmärkt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar