quarc
Aktiv medlem
Gjorde lite noggranna fokustester idag. Jag har ett intressant fenomen, nämligen jag har en svag frontfokus till höger och en svag bakfokus till vänster i mina bilder. I centrum ligger jag mitt i fokus. Jag har testat med både FA35 och FA50 så det är kameran. Jag antar att sensorn helt enkelt är aningen tiltad. Endast på F1.4 hamnar fokus till höger och vänster ur skärpa, annars ligger den ok. Ofta har man ju motivet centralt vid den typen av bilder. Jag antar att en sådan här grej täcks av garantin, men i.o.m. att Pentax inte har någon garanti (folk brukar säga att det tar typ 5 VECKOR att få tillbaka kameran, uselt) så tänker jag nog inte göra något åt det. Skall testa min K10 på samma sätt senare. Nu när jag vet exakt hur kameran beter sig, så kan jag lättare undvika eventuella problem.
Är det någon mer som har sett detta? I princip är jag emot AF justering då jag anser att det inte skall behövas, men det skulle ju varit smutt om man kunnat vrida till sensorn lite...rör sig ju säkert bara om mindre än en tiondels millimeter (skärpan flyttas mindre än 10mm från höger till vänster på 500mm avstånd med 50mm). Att trycka till lite lätt på ena sidan av sensorn skulle kanske fixa problemet, men det testar jag inte förrän jag har köpt lite K-7or
Det hade ju varit bättre om problemen varit mellan upptill och nertill (fast det kanske jag har också, det har jag inte testat) så kunde man utnyttjat det som inbyggd tilt
Är det någon mer som har sett detta? I princip är jag emot AF justering då jag anser att det inte skall behövas, men det skulle ju varit smutt om man kunnat vrida till sensorn lite...rör sig ju säkert bara om mindre än en tiondels millimeter (skärpan flyttas mindre än 10mm från höger till vänster på 500mm avstånd med 50mm). Att trycka till lite lätt på ena sidan av sensorn skulle kanske fixa problemet, men det testar jag inte förrän jag har köpt lite K-7or
Det hade ju varit bättre om problemen varit mellan upptill och nertill (fast det kanske jag har också, det har jag inte testat) så kunde man utnyttjat det som inbyggd tilt