Borde ju gå att implementera också i kameror utan skaksensor. Det handlar ju bara om förflyttning i en led. Varför inte en sådan helmanuell funktion för fullformatare som ju ofta används för landskapsfoto. Skulle inte förvåna om pentax skulle komma ut med även tiltfunktion. Vinkling av sensorn i x- och y-led. Fy tusan vilket köpargument för landskapsfotografer om det kunde göras enkelt med ett par vred (eller knappfunktion utan att strula i menysystemet) i x- och/eller y-led. Med en modern högpixlig fullformatare och dessa funktioner hade nog landskapsfotograferna inte kunnat hålla sig ifrån första märket som implementerade detta.
Principiellt håller jag med dig, det vore lockande med en mekanism som förflyttar sensorn några millimeter och det borde - i teorin - inte vara rocket science.
Men i den besvärliga praktiken blir det faktiskt riktigt besvärligt och hyfsat mycket rocket science om man skall få tillräcklig precision i hur senorn är monterad (och där är kraven extremt höga!). Det slutar troligen med att tvingas bygga en komplett mekanism á la Oly/Pentax/Sony Alpha. Vilket jag nog tror att de som istället valt optisk stabilisering - Canon/Nikon/Panasonic/Sony-Nex - inte vill göra.
Tänk på att en sensor måste monteras med
mycket hög precision, och värre blir kraven med högre och högre upplösningar (eftersom de tydligare avslöjar eventuella fel). Så att ha en manuell ställskruv lär inte fungera om vi säger så
Tänk också på att det inte precis är en enda sladd som kopplar sensorn till resten av kameran (sensor och processor är ju i praktiken ihoppbyggda á la siamesiska tvillingar) viket gör att en mekanism och alla kopplingar inte blir helt trivial.
Att sedan vinkla sensorn för att uppnå tilt tror jag inte heller är någon bra idé just pga de enormt höga kraven på precision. Då är det nog ärligt talat bättre att fortsätta tilta objektiven. Eller helt enkelt höja upplösningen ytterligare några snäpp och fixa det i programvara efteråt.
Men, heder åt Pentax som är kreativa och passar på att ytterligare utnyttja och tillföra funktioner till en grundteknik de redan utvecklat. Smart, riktigt smart!