Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inbyggd fokusmotor eller ej.

Produkter
(logga in för att koppla)

squeeze

Aktiv medlem
Hejsan jag är en snubbe som nyligen köpt en systemkamera och många frågor dyker upp i skallen.

Det här med fokusmotor, inbyggd i objektivet eller inte.
Jag vet att min kamera inte har fokusmotor i huset, därför om jag vill ha autofokus får jag ha det i objektivet istället, stämmer?

Jag kollar på lite intressanta objektiv i olika brännvidder som jag skulle vilja utöka min arsenal med så småningom.
Har provat fotat mellan 18-55 (relativt blir det väl något annat).

Men om jag köper ett objektiv utan AF-S som det heter, jag har en Nikon ska tilläggas.
Är det svårt att fokusera manuellt? sitter det en fokusring på objektivet istället då?
Det var min egentliga fråga såhär i dagsläget, i denna tråden...

Hejsan jag är en snubbe som nyligen köpt en systemkamera och många frågor dyker upp i skallen.

Det här med fokusmotor, inbyggd i objektivet eller inte.
Jag vet att min kamera inte har fokusmotor i huset, därför om jag vill ha autofokus får jag ha det i objektivet istället, stämmer?

Stämmer, och de som har de heter som sagt "AF-S" när det är Nikons egna, "HSM" när de kommer från Sigma och vad Tamron och Tokina kalkar sina varianter med inbyggd motor kan du lista ut den dagen du behöver :)

Jag kollar på lite intressanta objektiv i olika brännvidder som jag skulle vilja utöka min arsenal med så småningom. Har provat fotat mellan 18-55 (relativt blir det väl något annat).

Men om jag köper ett objektiv utan AF-S som det heter, jag har en Nikon ska tilläggas.
Är det svårt att fokusera manuellt? sitter det en fokusring på objektivet istället då?
Det var min egentliga fråga såhär i dagsläget, i denna tråden...

Det sitter en fokusring på objektivet ja, och om det är svårt eller inte beror mycket på vem du frågar :)

Jag är ju en gammal sur gubbe som fotade de första 20 åren utan autofokus och därmed ganska van att fokusera manuellt. Nu föredrar jag för det mesta att använda autofokus, men tycker det fungerar rätt bra med manuellt också - hur svårt det är beror lite på vad man fotograferar och med vilket objektiv.

Ja, alla objektiv, även AF-S objektiv, har fokusring. Dock brukar äldre objektiv avsedda för manuell fokus vara lättare att fokusera exakt. Tyvärr är det så att kameror utan fokusmotor oftast saknar mekanisk bländaravkännare också, vilket gör gamla Ai och Ai-s objektiv svåranvända.

Sen är det oxå så att med dom mattskivorna som sitter i dagens digtala kameror, är det svårare att se om man har satt skärpan rätt, o generellt svårare ju billigare kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar