Annons

In från kylan med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
När man tar in en kamera från kylan gäller det att vara försiktig, dvs lägga kameran i en plastpåse tills den blivit varm.

Men, hur viktigt är det vid olika temperaturer?

Det är ju givetvis känsligare ju större skillnad det är mellan ute-/inne-temp, men var går gränsen?

Någon som testat? Idag exv var det 0-gradigt ute, borde jag använt plastpåsen?

//Thomas
 
Jeg tror ikke man behøver at være så forsigtig med det. Temperaturen uden for skal nok i hvert fald under -5/-10 grader, før der kan dannes kondens i kameraet.
 
Thompus skrev:
När man tar in en kamera från kylan gäller det att vara försiktig, dvs lägga kameran i en plastpåse tills den blivit varm.

Men, hur viktigt är det vid olika temperaturer?

Det är ju givetvis känsligare ju större skillnad det är mellan ute-/inne-temp, men var går gränsen?

Någon som testat? Idag exv var det 0-gradigt ute, borde jag använt plastpåsen?

//Thomas

Hejsan Thomas!

Förlåt en fråga men vad menar du med plastpåse?

Det är inget jag har hört talas om och om jag tänker på det så låter det lite dumt att stoppa in en kall kamera i en påse för då har ju inte kondensen någonstans att ta vägen.

Förklara gärna hur du menar!

//Anneli
 
Re: Re: In från kylan med 40D

Fnisseli skrev:
Förlåt en fråga men vad menar du med plastpåse?

Det är inget jag har hört talas om och om jag tänker på det så låter det lite dumt att stoppa in en kall kamera i en påse för då har ju inte kondensen någonstans att ta vägen.
Varm luft kan av fysikaliska skäl innehålla mer vattenånga än kall luft.

Kondensen på en kamera kommer inte inifrån kameran, utan det är den varma och fuktiga luften inomhus som inte klarar av att bära vattnet när den träffar den kalla kameran och kyls av. Om man stoppar sin kalla kamera i en försluten påse med torr utomhusluft och tar in den för uppvärmning bildas ingen kondens på och i kameran.

/En annan Thomas
 
Det enklaste är att låta kameran ligga i fotoväskan tills temperaturen har stigit så mycket så att den inte är iskall längre, typ 10-30 minuter. Kameraväskan är ofta så tät att den funkar som en dålig kylbag och uppvärmnngen blir då så långsam att ingen kondens bildas.
 
Det räcker uppenbarligen inte att vara fotograf, man måste tydligen även vara kunnig i fysikens lagar!

Min kamera har aldrig tagit skada av vare sig kyla eller fukt. Sunt förnuft är bättre än både plastpåsar och fysik!
 
ektober skrev:
Det enklaste är att låta kameran ligga i fotoväskan tills temperaturen har stigit så mycket så att den inte är iskall längre, typ 10-30 minuter. Kameraväskan är ofta så tät att den funkar som en dålig kylbag och uppvärmnngen blir då så långsam att ingen kondens bildas.

Varför inte bara öppna väskan och låta den stå?
Så har jag alltid gjort utan större problem.
 
De e inga problem om det bara e nåra minusgrader. Men om kameran är -20 grader då blir det att vänta. Brukar ha kameran i väskan och ställa den vid ytterdörren på kvällen. Då e den varm och pigg igen på morgonen : )
 
Jag är ute dagligen med min 20D i minusgrader, och låter den alltid ligga kvar i ryggsäcken någon timme. Jag passar på att ta ut minneskortet innan jag går in så jag kan kolla bilderna direkt.
 
HPH skrev:
Min kamera har aldrig tagit skada av vare sig kyla eller fukt. Sunt förnuft är bättre än både plastpåsar och fysik!
Även om den inte tar skada blir den svår att använda. En kamera full av kondensfukt ser du ju inte genom sökaren i. Och du måste vänta rätt lång tid innan du kan ta ut igen för att inte ha en kamera full av is. Det är väl sunt förnuft om något? :)

När jag är i stugan i Norrland brukar jag förvara kamerautrustning exklusive batterier i förstugan under nätterna så att jag slipper det eviga transporterandet mellan kallt och varmt. Om det är trettio minus måste jag dock ta in den i köket, för då blir det minusgrader i förstugan också.

Ligger tempen bara kring nollan tänker jag inte på sånt där överhuvudtaget.
 
Det har också betydelse var man tar in den. Hemma har jag inte så stora problem, även om kameran är kall när den kommer in. Men kommer jag till exempelvis ett möte i orienteringsklubbens klubblokal, där åtskilligt med folk sitter och bäftar, då blir luften mycket fuktigare där inne. Varvid kameran ser ut som en bilruta en höstmorgon, om någon känner igen det fenomenet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.