Annons

Imse vimse spindel......

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej på er.

I somras när jag var till en bekant i västergötland, så såg vi flera utav dessa spindlar.
Jag gillar inte spindlar.....

Men frågan är:
Vad heter en sådan rackare?
Jag har för mig att en kärrspindel är sveriges största, men denna var större.

Mvh. hälsningar
Björn

Bilagor

• spindel på bryggan 11-9-2005.jpg
    spindel på bryggan 11-9-2005.jpg
    41.6 KB · Visningar: 8,930
Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken sorts spindel detta är, men slutsaten jag drar uifrån vetskapen att denna spindel var större än sveriges största spindel kärrspindeln och du såg den i västergötland måste vara att västergötland inte är en del av sverige. ;-)

Hur stor var den?

Lite svårt att få någon uppfattning utan att ha något att relatera till... nyfiken bara...

Gillar inte heller spindlar...

Hej

Ja du....5x4 cm kanske?

Lite svårt att se och komma ihåg.

Regeln till bryggan, vad kan den vara?

45x90mm.......

Spindelns ben är ju ganska långa......usch.

Här kommer en bild på en annan spindel som jag såg när vi paddlade kanot här i Dalarna.

Det ska vara en kärrspindel.

Kul att fotografera. Då glömmer man hur läskiga dom är, lite fobiträning kanske.......

Bilagor

• kärrspindel som äter.jpg
    kärrspindel som äter.jpg
    50.7 KB · Visningar: 4,367
Huu, vilket monstrum! Om plankan där är 4 cm bred så är ju spindelskrället helt enorm! :-S

Spindlar är jäkligt intressanta... En av de livsformer som är "perfekta", och har varit relativt avstannade i evolutionen under lång tid:)
Andra liknande är ju trollsländor, hajar och bläckfiskar. Dessa har också varit i stort sett oförändrade under hundratalet årmiljoner, då de redan tidigt utvecklats till såpass välanpassade kreatur.

Oi vilka fina spindlar!

Faktiskt Sveriges största, första spindeln är ganska säkert en "Dolomedes plantarius", andra är en "Dolomedes fimbriatus"., båda med upp till 20mm kroppslängd, finns kring vattendrag, var dom jagar insekter till o med springandes på vattenytan. det sägs att dom också fångar fiskyngel.
Vargspindel är inte helt fel, dom tillhör släktet, fast dom egentliga vargspindlarna tillhör familjen Pisaura.

Kontrar med Kvadratspindel(?) som just har fångat okänd insekt

Bilagor

• kvadratspindel10213 öland stugan strandskogen 2005-08-25 05 red fs.jpg
    kvadratspindel10213 öland stugan strandskogen 2005-08-25 05 red fs.jpg
    56.9 KB · Visningar: 3,471
Tur...

att inte min fru ser detta!

Hon skulle gått fram för att klappa dom!
Hon e en hårding!!

Själv tycker jag det är Ok med spindlar..
på några decimeters håll i varje fall..

Hur som helst, fina spindelbilder! :)

F.G. skrev:
Kontrar med Kvadratspindel(?) som just har fångat okänd insekt

Wow - helt fantastisk bild på den glupska damen. Men med dom ögonen m m är det knappast fråga om en kvadratspindel (som är en kusin till korspindeln och liksom den fångar med nät). Den du hittade är en praktfull vargspindel (Lycosidae). Tyvärr går jag bet på den exakta arten.

layman skrev:
Wow - helt fantastisk bild på den glupska damen. Men med dom ögonen m m är det knappast fråga om en kvadratspindel (som är en kusin till korspindeln och liksom den fångar med nät). Den du hittade är en praktfull vargspindel (Lycosidae). Tyvärr går jag bet på den exakta arten.

Tackar Thomas, då får jag skriva om filnamnet på den bilden.

Hmmm.... Spindeln på den inledande bilden verkar full, den har knappt några "tåspetsar" mot underlaget. Den kan ju förstås vara död, eller så kommer den från Buttericks?

usch vilken läskig tråd, ryser bara jag ser bilderna :) Är det något jag håller på mycket långt avstånd så är det spindlar.

Nej, någon buttericks spindel är det inte, men kan hålla med dig att fotot på rackaren ser lite konstlat ut.

Lite typiskt att bli anklagad över det.....buhu.
ska nu istället ägna mig åt fotografera reglar på byggfirmor.....snyft.

Men ni övriga spindelfotografer,

Vilka bilder !

Ni måste säkert varit riktigt nära dessa monster.
Kul att se och att ni vågar.....usch.

Mvh.
Björn

Denna spindel kom barnen inspringande med i somras. Känner ni igen spindelarten? Riktigt vacker liten gullegris tycker jag :)

Bilagor

• imse.jpg
    imse.jpg
    58.4 KB · Visningar: 405
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar