Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Impulsköp av objektiv - vet ingenting..

Produkter
(logga in för att koppla)

soffifoto

Medlem
Hej!
Jag är helt ny både på hemsidan och att fotografera. Men när jag fick mitt första barn väcktes intresset för att fotografera och sedan dess har jag börjat tröttna på min systemkamera som är en gammal Nikon D3000. Jag har använt objektivet som hörde till vid köpet och försökt att ta bra bilder på mitt lekande barn, vilket har resulterat sig i suddiga bilder då, vad jag antar är bildstabilisatorn(?), kanske inte är så bra på en så billig kamera?

Funderade på att direkt skaffa ett nytt kamerahus med objektiv men ekonomin tillåter inte riktigt så jag la ett bud på ett objektiv på tradera, helt utan att veta något speciellt om det. Allt jag vet är att den heter Nikon af Nikkor 70-300 (sifforna och bokstäverna efter kan jag inte tyda från bilden) och inget annat stod i annonsen.

Tänkte fråga om det är någon här som tror att jag kan ta lite bättre bilder med min kamera med det nya objektivet? Alltså så att barnet kan leka eller vrida på huvudet i samma stund som fotot tas utan att det blir helt suddigt..

Bifogar en bild på bilden från tradera, någon som vet mer exakt vad det är för objektiv och åsikter om det:
 

Bilagor

  • 175015050_3f6e46a9-9163-4b07-95e3-2e3b754f420c.jpg
    175015050_3f6e46a9-9163-4b07-95e3-2e3b754f420c.jpg
    53.8 KB · Visningar: 115
Suddigheten i dina bilder beror nog mest på slutartiden. Det kommer inte det objektiv du lagt upp råda bot på.
Köp ett ljusstarkt objektiv (oftast fast brännvidd = ej zoom) t,ex, ett 50mm/1,8 eller 1,4 så upplever du nog en större skillnad. Men framför allt ska du lära dig din kamera, hur iso kan användas, och halvautomatiken tv/av, om det nu heter så på nikon. Finns säkert bra filmer på youtube som går igenom det mest grundläggande. Kolla in det innan du köper något. Tror att du säkert kommer undan en del av suddigheten redan där.
 
Och det objektiv du budat på är ett teleobjektiv, lämpligt för att t ex fota stillastående fåglar på avstånd. Eftersom det är AF och inte AF-S så tror jag inte autofokus fungerar med objektivet och din kamera utan du behöver fokusera manuellt, rätt svårt om det är bråttom, speciellt med D3000 lilla sökare..
 
Hej!
Jag är helt ny både på hemsidan och att fotografera. Men när jag fick mitt första barn väcktes intresset för att fotografera och sedan dess har jag börjat tröttna på min systemkamera som är en gammal Nikon D3000. Jag har använt objektivet som hörde till vid köpet och försökt att ta bra bilder på mitt lekande barn, vilket har resulterat sig i suddiga bilder då, vad jag antar är bildstabilisatorn(?), kanske inte är så bra på en så billig kamera?

Funderade på att direkt skaffa ett nytt kamerahus med objektiv men ekonomin tillåter inte riktigt så jag la ett bud på ett objektiv på tradera, helt utan att veta något speciellt om det. Allt jag vet är att den heter Nikon af Nikkor 70-300 (sifforna och bokstäverna efter kan jag inte tyda från bilden) och inget annat stod i annonsen.

Tänkte fråga om det är någon här som tror att jag kan ta lite bättre bilder med min kamera med det nya objektivet? Alltså så att barnet kan leka eller vrida på huvudet i samma stund som fotot tas utan att det blir helt suddigt..

Bifogar en bild på bilden från tradera, någon som vet mer exakt vad det är för objektiv och åsikter om det:

Att dina bilder blir suddiga har inget att göra med din kamera/objektiv (om de nu inte är defekta). Det har att göra med fokus alt slutartid, för att fota barn i rörelse behöver du ha en slutartid mellan 1/125-1/1000 allt beroende på hur snabbt de rör sig ;)
Om du fotograferar i full auto (oftast en grön symbol) så har du ingen kontroll över din slutartid, du har lämnat över all kontroll till din kamera. För att få kontroll på din slutartid så behöver du använda kameran i läget "S" alt "M" och ställa in en slutartid som tillåter dig att frysa ögonblicket. Det finns hur mycket info som helst om grunderna inom fotografi på nätet, så använd google är mitt bästa tips. Lägger du ner några timmar på detta så har du snart skarpa fina bilder på dina barn. Lycka till!
 
Vad snällt att ni svarar!
Så otroligt påfrestande att tycka att det är så svårt att förstå sig på allt som rör fotografering, för det är verkligen svårt. Men ni tror alltså att jag ska kunna ta skarpa bilder med min kamera ändå? Har nån något tips på ett objektiv som faktiskt passar för mig och mina behov (fota barn) som inte är alltför dyrt?

Hoppas verkligen att autofokusen kommer funka med 70-300mm som är påväg hem nu, annars har jag slängt en 1000lapp i sjön.

Hur hinner man se till att slutartiden och det där är rätt innan tillfället att knäppa av fotot har passerat?
 
Att dina bilder blir suddiga har inget att göra med din kamera/objektiv (om de nu inte är defekta). Det har att göra med fokus alt slutartid, för att fota barn i rörelse behöver du ha en slutartid mellan 1/125-1/1000 allt beroende på hur snabbt de rör sig ;)
Om du fotograferar i full auto (oftast en grön symbol) så har du ingen kontroll över din slutartid, du har lämnat över all kontroll till din kamera. För att få kontroll på din slutartid så behöver du använda kameran i läget "S" alt "M" och ställa in en slutartid som tillåter dig att frysa ögonblicket. Det finns hur mycket info som helst om grunderna inom fotografi på nätet, så använd google är mitt bästa tips. Lägger du ner några timmar på detta så har du snart skarpa fina bilder på dina barn. Lycka till!

Jag brukar ta mina foton med inställningen där symbolen visar att blixten är av. Annars tycker jag att blixten alltid utlöser sig och jag hatar blixtfoton, fokuseringen blir endast bra om motivet är blixtstilla, annars är det suddigt. Blir inget "djup" i bilden what so ever.. :(

Men det handlar mer om okunskap från min sida alltså, snarare än att det är fel på mina prylar? Men kan jag se någon förbättring i skärpa och stabilisering med nikon af nikkor 70-300mm?
 
Vad snällt att ni svarar!
Så otroligt påfrestande att tycka att det är så svårt att förstå sig på allt som rör fotografering, för det är verkligen svårt. Men ni tror alltså att jag ska kunna ta skarpa bilder med min kamera ändå? Har nån något tips på ett objektiv som faktiskt passar för mig och mina behov (fota barn) som inte är alltför dyrt?

Hoppas verkligen att autofokusen kommer funka med 70-300mm som är påväg hem nu, annars har jag slängt en 1000lapp i sjön.

Hur hinner man se till att slutartiden och det där är rätt innan tillfället att knäppa av fotot har passerat?

Börja med att titta igenom dessa videoavsnitt så har du kommit en bra bit på vägen:
http://www.youtube.com/watch?v=m9-pH9GsTD4&list=SP82A542331010045C
 
Vad snällt att ni svarar!
Så otroligt påfrestande att tycka att det är så svårt att förstå sig på allt som rör fotografering, för det är verkligen svårt. Men ni tror alltså att jag ska kunna ta skarpa bilder med min kamera ändå? Har nån något tips på ett objektiv som faktiskt passar för mig och mina behov (fota barn) som inte är alltför dyrt?

Hoppas verkligen att autofokusen kommer funka med 70-300mm som är påväg hem nu, annars har jag slängt en 1000lapp i sjön.

Hur hinner man se till att slutartiden och det där är rätt innan tillfället att knäppa av fotot har passerat?

Är rädd för att det inte är ett optimalt objektiv du köpt..om du tänkt fota fåglar hade ett liknande varit bättre http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2 för 1190 nytt.

En AF-S 35/1.8 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35 är mer lämplig för inomhusfoto utan blixt på t ex barn. Den brukar finnas beg här på fotosidan för ca 8-900.
 
Jag brukar ta mina foton med inställningen där symbolen visar att blixten är av. Annars tycker jag att blixten alltid utlöser sig och jag hatar blixtfoton, fokuseringen blir endast bra om motivet är blixtstilla, annars är det suddigt. Blir inget "djup" i bilden what so ever.. :(

Men det handlar mer om okunskap från min sida alltså, snarare än att det är fel på mina prylar? Men kan jag se någon förbättring i skärpa och stabilisering med nikon af nikkor 70-300mm?

70-300mm motsvar på din kamera ca 105-450mm. Alltså ett kort till långt tele, ingenting som är användbart för fotografering av barn (om du inte är utomhus och har bra ljus). Jag tror inte att detta objektiv har någon stabilisering (något som Nikon kallar VR=vibration reduction). Men att få skarpa bilder på barn har inget med bildstabilisering att göra, bildstabiliseringen reducerar endast skakrörelser för kamera+objektiv och är fämst användbart vid längre slutartider vid foto av stillastående objekt. Om du fotar rörliga barn så har det väldigt marginell betydelse, det är din slutartid och fokuspunkt (samt objektivets egenskaper) som är avgörande för hur skarpa dina bilder blir.
 
Så otroligt påfrestande att tycka att det är så svårt att förstå sig på allt som rör fotografering, för det är verkligen svårt. Men ni tror alltså att jag ska kunna ta skarpa bilder med min kamera ändå? Har nån något tips på ett objektiv som faktiskt passar för mig och mina behov (fota barn) som inte är alltför dyrt?
En blixt är nog det tillbehör som kommer att hjälpa dig mest. Kamerans inbyggda blixt är inte särskilt stark och kan inte vinklas. Med en extern blixt så kan du rikta den rakt upp så att ljuset reflekteras i taket. Då går det att ta skarpa bilder med nästan vilket skitobjektiv som hellst.

Hoppas verkligen att autofokusen kommer funka med 70-300mm som är påväg hem nu, annars har jag slängt en 1000lapp i sjön.
Om det är objektivet på bilden så kan jag lova att du har kastat tusenlappen i sjön. Eftersom det objektivet inte har någon ultraljudsmotor och din kamera inte har någon fokusmotor så blir det ingen autofokus med den kombinationen. Dessutom är det ett teleobjektiv som är mer lämpat för fotografering på lite längre håll. Ditt kitt-objektiv är antaligen bättre för att fotografera barn.

Hur hinner man se till att slutartiden och det där är rätt innan tillfället att knäppa av fotot har passerat?
Det finns två sätt.
1) Erfarenhet. Man ser hur ljus miljö man är i och ställer in kamera efter det.
2) Automatik. Man ställer in kameran så att den höjer ISO-talet i stället för slutartiden om inte ljuset räcker.

Men ja, att fota barn är svårt. Man måste vara skitsnabb har jag märkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.