Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

importera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Exakt hur funkar det om man beställer ett objektiv från Amerikat (tex B&H photo eller Amazon)? Lurar lite på ett Pentax da15 limited som kostar 500$ (mot 7650:- på cyberphoto) även med frakt och moms och tullavgifter (om jag inte missat något) så skiljer det dryga 40% i pris.

Eller har jag missat något?

Då jag inte vet vad tullavgiften gentemot US är kan jag ej svara på din fråga.

Men, har du kollat upp vad detta objektiv kostar i andra EU-länder? Finns det för rimlig peng i England eller Tyskland kanske detta är intressant istället?

Handlar du, som privatperson, online i annat EU-land betalar du moms i inköpslandet istället (förutsatt att säljföretaget inte säljer för mer än 320 000:-/år till ett annat land). Nu kan ju detta vara lite klurigt att veta, men å andra sidan skiljer sig bara momsen på 6% mellan Tyskland och Sverige. Samtidigt slipper du tullavgifter helt.

Sålunda, finns objektivet ifråga i Tyskland för vettig peng skulle jag nog hellre handlat där istället.

Beställer du från B&H så betalar du pris och frakt till B&H, sen sköter fraktföretaget tullproceduren. När de levererar paketet får du betala tull och moms till fraktföretaget. Om jag minns rätt är tullen på objektiv ungefär 7 procent (på hela beloppet, inkl frakt) och moms är 25 procent (på hela beloppet, inkl frakt och tull). Dessutom tar nog fraktföretaget nån hundring för besväret.

Jag har själv köpt både optik och annat från B&H. Det fungerade helt utan problem och leveransen tog knappt 48 timmar.

Det tycks vara överlägset billigast i USA för tillfället.

Priset skulle alltså bli (objektiv + frakt)*tull*moms

(500+56)*1,07*1,25 = 743,65$ * 6,8 = 5057kr

Rätt stor skillnad mot cyberphotos 7650, även om det skulle tillkomma några oförutsedda hundralappar.
Hm...

Det är faktiskt billigare att ta en flygstol över till new york, ta taxi in till b&h, köpa DA 15 ltd, ta taxi tillbaka till flyget, åka hem igen. Än att köpa objektivet i sverige...

kolla storbritanien. ingen moms eller tull därifrån.

Detta stämmer inte helt ut. Företag inom EU som årligen levererar till annat EU-land över en viss totalsumma är skyldiga att lägga på mottagarlandets moms-sats. Senast jag köpte ifrån brittiska amazon fick jag vid utcheckning av varan ett extra pålägg motsvarande skillnaden mellan brittisk och svensk moms. Lösningen på problemet är förstås att köpa av mindre handlare och inte "jättar" såsom amazon....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar