Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera till Lightroom ÅÅÅÅ-MM-DD

Produkter
(logga in för att koppla)

Spanaas

Medlem
Jag har Lightroom på TVÅ datorer. När jag importerar bilder från mitt minneskort till den ena så lägger de sig så fint i datumordning ÅÅÅÅ-MM-DD , Det gillar jag !
Men samma sak med den andra datorn så lägger sig fotona i en enda mapp. Det gillar jag inte !

Går det att få bilderna i den stora högen att lägga sig fint i datumordning som så fint sker i den andra datorn ??
Eller måste något göras direkt vid importen ??

Jag har letat och letat men inte funnit något som kan ge mig svaret. Mitt sista hopp var här. Du kan vara min hjälpfunktion . . .

Okej då förstår jag. Detta måste ske vid importen och går inte att ordna efteråt när de redan är importerade.

Tack alla för hjälpen !!

Okej då förstår jag. Detta måste ske vid importen och går inte att ordna efteråt när de redan är importerade.

Tack alla för hjälpen !!

Du kan fixa detta senare, genom att i biblioteksläget skapa nya kataloger som du namnger som du vill. Därefter flyttar du (fortfarande i biblioteksmodulen) bilderna till rätt katalog. Eftersom du gör detta inne LR betyder det att databasen blir automatiskt uppdaterad.

När du importerar kan du ju även passa på att byta namn på de importerade filerna (Filnamnändring på högersidan i importläget). Själv byter jag namn till YYYYMMDD-Egen text-Kamerans bildnummer. På så sätt framgår exponeringsdatum direkt av filnamnet samt det unika numret som kameran sätter. Den egna texten skrivs in innan du importerar.

Och hjälpen vid importen hittar du genom att klicka på menyradens Hjälp och där välja det första alternativet "Hjälp om Lightroom...". Om du sedan expanderar "Importera foton" (klicka på plustecknet) hittar du hjälpen för "Importera foton till en katalog".

Två datorer

hej
Fråga som ansluter till detta. Hur får man smartast för at få nyckelord, flaggor etcetera att följa med om man kopierar över en mapp med bilder som man jobbat med i en dator (stationär) till en annan hårddisk och dator (bärbar) där man också har lightroom, så att man kan fortsätta jobba i den datorn (bärbar) för att sedanare föra över dem igen till den stationära.
Hälsningar
Tommy

Enklast är att ha bilderna på en USB/FW/eSATA disk.
Lägg Lightroon katalog-filen på samma disk men använd en programvara som synkar ner den till den lokala disken vid start/stopp (boot/shutdown).

Då kan du koppla in den externa disken till valfri dator och boota om/slå på så kopierar den ner den senaste katalog-filen på den dator du jobbar på.

Synka kataloger mellan datorer

hej
Fråga som ansluter till detta. Hur får man smartast för at få nyckelord, flaggor etcetera att följa med om man kopierar över en mapp med bilder som man jobbat med i en dator (stationär) till en annan hårddisk och dator (bärbar) där man också har lightroom

Du måste exportera och importera hela eller delar av din lightroomkatalog där alla inställningar sparas.
Se t.ex.:
http://www.suite101.com/content/lightroom-synchronization-between-computers-a102787 eller en video (med mer kött på benen):
http://lightroomkillertips.com/2008/friday-video-moving-between-laptop-and-desktop/

Enklast är att ha bilderna på en USB/FW/eSATA disk.
Lägg Lightroon katalog-filen på samma disk men använd en programvara som synkar ner den till den lokala disken vid start/stopp (boot/shutdown).

Då kan du koppla in den externa disken till valfri dator och boota om/slå på så kopierar den ner den senaste katalog-filen på den dator du jobbar på.

Jag håller inte med om att detta är det "enklaste" sättet om man har den situation som trådskaparen beskriver.

Det kräver att trådskaparen ändrar sin nuvarande struktur, skaffar en extern disk som är tillräckligt snabb och stor för att kunna lagra alla bilder. Installerar en synkprogramvara och förstår hur den fungerar, etc.

Precis som visas i videolänkarna här ovan så har Lightroom inbyggda funktioner för att flytta jobb mellan datorerna som inte kräver någon extra programvara. Dessa måste vara de "enklaste" verktygen att använda.

Din setup är mer lämpad för den som vill kontinuerligt har behov av att kunna nå hela sitt jobb på olika datorer.

Tycker i alla fall jag.

hej
Fråga som ansluter till detta. Hur får man smartast för at få nyckelord, flaggor etcetera att följa med om man kopierar över en mapp med bilder som man jobbat med i en dator (stationär) till en annan hårddisk och dator (bärbar) där man också har lightroom, så att man kan fortsätta jobba i den datorn (bärbar) för att sedanare föra över dem igen till den stationära.
Hälsningar
Tommy

Exportera katalog och importera katalog är det du kan använda.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto