Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera raw för specifika bilder i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

djr

Aktiv medlem
Jag tar kort i jpg+raw och skulle vilja importera alla bilder i jpg till Lightroom, men dom bilder jag anser är viktigare skulle jag istället vilja ha som raw.

Är det möjligt att göra?
 
Visst.

Du kan ju välja vilka bilder du ska importera. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara alla i en mapp, du kan välja ut vissa.

Eller så gör du en tvåstegsraket: kopiera de bilder du vill importera till en ny mapp och importera därifrån.

Eller en annan variant: importera alla bilder, både JPG och RAW, och ta sedan bort de du inte vill ha.
 
Jag vill ha det så automatiskt som möjligt. Och jag vill inte importera både jpg och raw för alla bilder eftersom det troligtvis rör sig om mindre än 1% som jag vill ha raw för.

Så, hur gör jag för att bara importera alla jpg från minneskortet utan att få med raw?
Och kan jag sedan från LR markera en bild och välja att importera den bildens raw-kopia?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.