Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Importera objektiv?
- Trådstartare Gimbal
- Start datum
J.L
Medlem
Frakt, moms (25%) och tullavgift som skiljer sig från vara till vara, har för mig att den ligger på 6-7% på objektiv från USA men inte säker.
Sen kan det ju bli strul med garantin. Enligt Pentax Sverige:
"Du måste se till att få en Internationell eller Europeisk garantisedel Den ska vara fullst. ifylld och stämplad på försäljningsstället Det och kassakvitto/faktura ger dig en 1-årig värds/europeisk-garanti"
Sen kan det ju bli strul med garantin. Enligt Pentax Sverige:
"Du måste se till att få en Internationell eller Europeisk garantisedel Den ska vara fullst. ifylld och stämplad på försäljningsstället Det och kassakvitto/faktura ger dig en 1-årig värds/europeisk-garanti"
J.L
Medlem
Bengan78 skrev:
Jag importerade precis två objektiv mm. från B&H. Varken Sales tax eller VAT tillkom. (Dock får du betala Sales tax om du köper över disk...)
Det som tillkom är 25% moms, 6,7% tull och en handläggningsavgift från fraktbolaget på ca 200 kr.
Vilket märke var det på gluggarna och kollade du upp hur det funkade med garanti?
Chewbacca
Aktiv medlem
Bengan78 skrev:
Jag importerade precis två objektiv mm. från B&H. Varken Sales tax eller VAT tillkom. (Dock får du betala Sales tax om du köper över disk...)
Det som tillkom är 25% moms, 6,7% tull och en handläggningsavgift från fraktbolaget på ca 200 kr.
Hur mycket sparade du jämfört med sverigepriser?
ErlandH
Aktiv medlem
Jag handlade tidigare i år (när dollarn stod i 6,40 kr ungefär) ett Canon 100-400 och en del andra prylar från USA. Det blev ungfär 20 procent billigare (inräknat frakt, tull, moms och allt annat) än de bästa priserna jag kunde hitta i Sverige för samma prylar.Chewbacca skrev:
Hur mycket sparade du jämfört med sverigepriser?
Med tanke på dollarkursens ras skulle jag i dag ha sparat ungefär 25 procent (om inte B&H höjt priserna).
lucem.ferre
Aktiv medlem
Bengan78 skrev:
När du beställde fån B&H skickades paketet med United States Postal Service eller med typ UPS?
Eftersom United States Postal Service bara försäkrar varor upp till $650 till sverige vore det mindre kul om man beställer en 600mm glugg för $7200 och det är United States Postal Service som levererar.
Vem vet när olyckan är framme
//Micke
ErlandH
Aktiv medlem
B&H använder UPS. Vilket iofs är lite bökigt, eftersom UPS inte vet hur man ska bete sig när det är privatpersoner som är beställare.lucem.ferre skrev:
När du beställde fån B&H skickades paketet med United States Postal Service eller med typ UPS?
bengt luthman
Aktiv medlem
inte för att jag vill förespråka olagligt beteende. men om man använder sig den varnliga posten, så är det rätt vanligt att paketen missas i tullen och således tvingas man inte betala tull och moms. sen är det väl upp till var och en att vara ärlig och göra det i efterhand. men ändå..
Enicar
Aktiv medlem
Kan man inte bara tanka ner crackade kopior av gluggarna. Att betala för sig är ju rätt omoderntbengt luthman skrev:
inte för att jag vill förespråka olagligt beteende. men om man använder sig den varnliga posten, så är det rätt vanligt att paketen missas i tullen och således tvingas man inte betala tull och moms. sen är det väl upp till var och en att vara ärlig och göra det i efterhand. men ändå..
afe
Aktiv medlem
bengt luthman skrev:
Just den diskussionen känns som att den inte behöver tas upp igen, men läs några inlägg ovanför ditt angående försäkringen av försändelserna.
Inte så kul att få en låda glaskross när man förväntar sig en 600mm f/4 VR och upptäcker att paketet var försäkrat upp till $650
FotoZ
Aktiv medlem
Vid köp i USA gäller följande för internationell garanti:
International Warranty Card
New PENTAX products do not automatically come with an international warranty that covers all PENTAX products around the world. However, it is possible to obtain an International Warranty Card through PENTAX Imaging Company, Inc. after you have purchased a PENTAX product. If you bought your PENTAX product in the United States and are traveling to a foreign country for an extended period of time, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are abroad. We will also send you a list of authorized service centers around the world.
To obtain an International Warranty Card, please send the below listed items to Pentax Imaging Company, 600 12th Street, Suite 300, Golden, CO 80401:
A copy of your dated proof of purchase, with the name and address of the U.S. dealer.
The serial number on your PENTAX product (if it has one).
If you bought your PENTAX product in another country, and you are coming to the United States, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are within the United States. You will need to send us the following items:
A copy of your dated proof of purchase.
We will fill out an International Warranty Card and mail it to you. The time period and product coverage provided by the International Warranty Card is the same as the standard PENTAX Limited Warranty (as specified above).
---
http://www.pentaximaging.com/customer_care/pentax_service/warranty_information/
Utan detta garantikort så tar Pentax Sverige inte emot en USA-köpt produkt för garantiärende, då får den skickas till USA.
International Warranty Card
New PENTAX products do not automatically come with an international warranty that covers all PENTAX products around the world. However, it is possible to obtain an International Warranty Card through PENTAX Imaging Company, Inc. after you have purchased a PENTAX product. If you bought your PENTAX product in the United States and are traveling to a foreign country for an extended period of time, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are abroad. We will also send you a list of authorized service centers around the world.
To obtain an International Warranty Card, please send the below listed items to Pentax Imaging Company, 600 12th Street, Suite 300, Golden, CO 80401:
A copy of your dated proof of purchase, with the name and address of the U.S. dealer.
If you bought your PENTAX product in another country, and you are coming to the United States, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are within the United States. You will need to send us the following items:
A copy of your dated proof of purchase.
We will fill out an International Warranty Card and mail it to you. The time period and product coverage provided by the International Warranty Card is the same as the standard PENTAX Limited Warranty (as specified above).
---
http://www.pentaximaging.com/customer_care/pentax_service/warranty_information/
Utan detta garantikort så tar Pentax Sverige inte emot en USA-köpt produkt för garantiärende, då får den skickas till USA.