ANNONS
Annons

importera i LR med stora miniatyrer

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Total nybörjare på Lightroom.

När jag importerar bilder så vill jag ju ha stora miniatyrbilder, det är ju lättare att sortera ut vilka jag vill importera då. Vissa vill jag ju avmarkera.

Problemet är bara att när jag ställer in Miniatyrbilder på max så blir bilderna suddiga? Finns det någon inställning som kan lösa det.

Drar jag ner Miniatyrreglaget så bilderna blir mindre så blir de också klara, men ack så svåra att kika på. Så någon sortering blir ju jättejobbig.

Vad beror det på? Och går det att lösa?

Total nybörjare på Lightroom.

När jag importerar bilder så vill jag ju ha stora miniatyrbilder, det är ju lättare att sortera ut vilka jag vill importera då. Vissa vill jag ju avmarkera.

Problemet är bara att när jag ställer in Miniatyrbilder på max så blir bilderna suddiga? Finns det någon inställning som kan lösa det.

Drar jag ner Miniatyrreglaget så bilderna blir mindre så blir de också klara, men ack så svåra att kika på. Så någon sortering blir ju jättejobbig.

Vad beror det på? Och går det att lösa?

Det tar ett tag för datorn att läsa in bilderna. Men om du bara väntar ett tag så blir alla bilder klara, även om du ställer in miniatyrreglaget på max.

Det tar ett tag för datorn att läsa in bilderna. Men om du bara väntar ett tag så blir alla bilder klara, även om du ställer in miniatyrreglaget på max.

Tack för svar!

Jo, det var väl så jag tänkte också.
Men efter 20 minuter så är det bara en enda bild som är klar och tydlig.
Jag håller på att lär mig hur jag kan välja ut enbart de jag vill framkalla. Tog en mapp med endast 41 foton som är små, dvs alla utom ett ligger på endast 2 MB. Och ett enda på 1 MB. Alltså väldigt lätta bilder.

Fotot på 1 MB är i princip klart och tydligt på direkten, övriga 40 foton är efter 20 minuter forfarande suddiga.

Jag använder iofs inte en superfin och ny dator men så dålig kan den ändå inte vara? Inga andra program öppna och jobbar samtidigt, bara LR. Använder en iMac mitten 2010.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-06-15 kl. 08.19.09.png
    Skärmavbild 2014-06-15 kl. 08.19.09.png
    22.9 KB · Visningar: 380
ja, mycket märkligt.

Har iaf dragit slutsatsen att det inte är datorn det är fel på.
För nu provade jag att importera en annan mapp med tyngre filer i och sisådär 200 filer i. Och då visar maxläget i Miniatyrvisning helskarpa bilder.
Kan inte annat än dra slutsatsen att det beror på vilken kamera som bilderna är tagna med. För de är olika kameror.
Den ena mappen är bilderna tagna med en gammal Sony cybershot, där lästes alltså inte importeringsvisningsläget in. Trots att jag väntade bortåt 40 minuter.
Den större och andra mappen är tagna med en systemkamera Nikon och bilderna var betydligt tyngre, men gick hur bra som helst.

Men tack för svar, iaf :)

Mitt arbetsflöde är att läsa in samtliga bilder och skapa 1:1 miniatyrer. Man väljer det längst upp till höger när man importerar. Det tar lång tid för datorn att skapa dessa miniatyrer efter den kopierat in bilderna till hårddisken. Men jag upplever att mitt arbetsflöde blir snabbare då jag mycket snabbare kan bläddra genom bilderna utan att de ska "laddas" varje gång jag byter bild.
Det är mitt sätt men det kanske inte passar dig. Om du har en slö dator så kan det ta sjukt lång tid.

Det kan mycket väl bero på kameran; jag vet inget om Sony men Canon har två jpeg filer inbakade i sina rawfiler, en liten tumnagelbild och en större version. Antagligen använder LR i första hand den/de jpeg filer som finns i rawfilen i importfönstret istället för att generera nya.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto