Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import i bibble

Produkter
(logga in för att koppla)

Foriha

Ny medlem
Hej laddat ner trailvers.av bibblepro 4.10 kör med ubuntu och en pentax k200d prog.verkar inte hitta kameran el. några foton alls?? några tips? el ska man köra med ufraw el. rawtherapee nybörjare så tacksam för all input

Jag föredrar att ladda ner bilderna i Digikam-det funkar kanon. Digikam installerar du buslätt antingen genom synaptic eller så skriver du bara

"sudo apt-get install digikam" i terminalen. Sen finner du digikam under "Applications -> Graphics".

Digikam funkar också rätt bra som katalogprogram. Mata in iptc-data direkt i Bibble, dessa kan du sedan använda för att sortera och hålla ordning på bilderna i Digikam.

Men oj vad jag saknar Iview Mediapro, det är nog den mjukvara jag saknar mest från Windows-tiden...

Lycka till!

Tack låter intressant vill ju bara ha nåt som funkar bra o smidigt men går det att köra digikam i gnome?

Inget problem, funkar utmärkt i gnome!

Annars hittar du ofta svaret på dina linuxfrågor i något ubuntu-forum. Bara att googla loss!

Lycka till!

Personligen är jag mycket nöjd med kombinationen Digikam (import och katalog), Bibble Kanonbra raw-konverterare och det är funkis att lägga till IPTC-data) och Gimp för sista justeringen.

Har också använt exiftool för att lägga in metadata, men jag tycker det blir kolossalt rörigt när bilderna bara behandlas som filnamn, jag föredrar att se bilderna när jag lägger in metadata därför tycker jag det funkar ok i Bibble.
/johan

Jag använder Bibble och har inga problem med att importera mina bilder. Jag ansluter visserligen inte kameran direkt till datorn utan kör via minneskortsläsare.
Minneskortet dyker för mig upp i /media/EOS_DIGITAL sen är det bara att bläddra sig fram till foldern i Bibble, markera bilderna jag vill importera och lägga till dom i "Download" under "Work queues".
Hittar du kameran överhuvudtaget i ubuntu?

För övrigt tycker jag att Bibble funkar kanonbra och ger ett väldigt bra resultat. Det ska bli spännande och se hur version 5.0 kommer att se ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar