Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag funderar på vad som gäller vid import av optik från USA.

Min tanke är att köpa ett Nikon 80-200 för ca 7700 sek från B&H.
Frakten kostar 500 sek.

Vad är haken och hur går det till? Jag antar att jag åker på att betala någon form av tull och/eller moms, men så länge den är under 20 % så landar jag ändå på ett pris på under 10 000 sek för ett nytt 80-200.

Någon som har efarenhet av det här så hör gärna ev er!

/Niklas
 
Du får betala normal moms om 25% både på frakt och det varuvärde som säljaren anger på shipping dokumentet.
Sedan brukar det vara en mindre avgift för tullhantering också på ca 100 lappen.
 
Tyvärr: momsen är 25 procent och tullen omkring 7 procent. Om nettopriset är 8200 kr får du alltså totalt betala omkring 11000 kr.
 
Priset på gluggen (999,95$) och kostnaden för frakten (56$) adderas och multipliceras med dollarkursen när du betalar med ditt kort.
Sen är det dags för moms (25%) och tull (6,7%), detta fixar UPS på telefon och din glugg levereras till din bostadsadress om du inte sagt till UPS att ändra på leveransadressen.

Summan blir alltså:
1000 + 56 = 1056$
1056 x 8,10 = 8553:-
8553 x 1,25 = 10691:-
10691 x 1,067 = 11407 svenska kronor.
PS. Beräkningarna kanske inte stämmer till 100%, men dom ger en fingervisning på var du hamnar ungefär. DS

Observera att AF ej fungerar på D40 och D60
 
Senast ändrad:
Jamen se där. Tullverket har blivit serviceminded.
Kalasbra, tycker dock att deras dollarkurs är lite hög.

Jo, det är den men det går ju att skriva dit en egen. Dock är ju frågan om det är den kursen de själva använder för att beräkna tullen och momsen? I så fall är man ju körd på den biten oavsett även om man har en annan kurs på själva varubetalningen.
 
Jo, det är den men det går ju att skriva dit en egen. Dock är ju frågan om det är den kursen de själva använder för att beräkna tullen och momsen? I så fall är man ju körd på den biten oavsett även om man har en annan kurs på själva varubetalningen.

Tullverket uppdaterar sina valutakurser en gång i veckan för att företag som sysslar med import lättare skall kunna beräkna sina tull-kostnader. De skiter ganska högaktningsfullt i vilken kurs du har fått av din bank.
 
Tullverket uppdaterar sina valutakurser en gång i veckan för att företag som sysslar med import lättare skall kunna beräkna sina tull-kostnader. De skiter ganska högaktningsfullt i vilken kurs du har fått av din bank.

Misstänkte nästan det, men deras kurs betalar man ju bara på skattebiten, inte själva varan som man i detta fall ju betalar B&H för. Det gör att beräkningen inte blir helt rättvisande eftersom man kommer att få två olika kursen, som kan vara olika.
 
Tack

Tack alla för era snabba svar!

Då blev jag lite klokare i alla fall, men när fyller man i vilka papper?
Kan man bara beställa optiken och sedan vänta på vad som hnder eller måste man själv ringa till UPS och fixa och därefter fylla i tullblanketten?

/Niklas
 
Bara att beställa så sköter säljaren och fraktbolaget tullklareringen, du behöver aldrig fylla i några papper. Om du får leveransen med posten så får du åka till Ica och betala momsen medan fraktbolagen ofta skickar faktura (alt ringer och ber om ett kreditkortsnummer).

Vad gäller optiken; du har aldrig funderat på att köpa ett begagnat examplar här i Sverige? De brukar gå att få för 6-7000kr (tvårings).
 
Bara att beställa så sköter säljaren och fraktbolaget tullklareringen, du behöver aldrig fylla i några papper. Om du får leveransen med posten så får du åka till Ica och betala momsen medan fraktbolagen ofta skickar faktura (alt ringer och ber om ett kreditkortsnummer).

Vad gäller optiken; du har aldrig funderat på att köpa ett begagnat examplar här i Sverige? De brukar gå att få för 6-7000kr (tvårings).

Jo det har jag. Egentligen söker jag ett 70-200, men de är lite svåra att få tag på just nu, så då slog mig tanken att ändå få ett nytt för inte alldeles för mycket pengar. Men visst hittar jag ett fint begagnat så är jag öppen för det.

/Niklas
 
Antar att det är 80-200 af-d alla pratar om här men är det "af-s"-versionen han är ute efter är det ju kört på beg-marknaden här hemma.
 
En liten rekomendation är att försöka få USPS som fraktare istället. UPS är ganska dyra och driver in momsen per automatik. USPS går via posten och om du har tur som fan så slipper du, det beror lite på vad som står på tullklareringen. Har du kollat beg på ebay.com?
 
Antar att det är 80-200 af-d alla pratar om här men är det "af-s"-versionen han är ute efter är det ju kört på beg-marknaden här hemma.

80-200 AF-S säljs inte nya.

Problemet är väl dessutom garantin. Vad jag vet så köper man från Nikon USA är det USA-garanti som gäller om man inte handlar objektivet i USA.
 
80-200 AF-S säljs inte nya.

Problemet är väl dessutom garantin. Vad jag vet så köper man från Nikon USA är det USA-garanti som gäller om man inte handlar objektivet i USA.

Eftersom det inlägget inte hade nån som helst rim och reson för min del så ska jag förklara.

Om du handlar optik från USA gäller samma garantier som om du handlar här hemma. Det är Nikon själva som ställer garantin. Detta gäller dock endast under förutsättning att du handlar varor som är Nikon levererade, alltså ingen gråimport/sidoimport.

Har iofs fått ett graymarketobjektiv servat av Nikon i Sverige. Detta tror jag dock är mer av en goodwill service och säkert inget de måste göra.

/Fredrik
 
Eftersom det inlägget inte hade nån som helst rim och reson för min del så ska jag förklara.

Om du handlar optik från USA gäller samma garantier som om du handlar här hemma. Det är Nikon själva som ställer garantin. Detta gäller dock endast under förutsättning att du handlar varor som är Nikon levererade, alltså ingen gråimport/sidoimport.

Har iofs fått ett graymarketobjektiv servat av Nikon i Sverige. Detta tror jag dock är mer av en goodwill service och säkert inget de måste göra.

/Fredrik

Jag ska förklara lite mera. Någon undrade vilket objektiv det handlade om AF-S eller AF-D, men det torde vara 80-200 AF-D du Fredrik pratar om då AF-S inte säljs nya längre.

Eftersom jag bor i USA undrar jag mest för framtida bruk hur det är med garantin. Till skillnad från Canon som har världstäckande garanti, så är det inte likadant för Nikon. Det har att göra med att Nikon USA och Nikon worldwide är två olika bolag, vad jag förstått. Här säger folk därför att garantin bara gäller i USA på objektiv köpta i USA, såvida inte man handlat de på semester och man bor i annat land. Om du i USA köper ett objektiv som var ämnat för Sverige eller annat land kallas det graymarket. Det motsatta borde väl därför gälla, därav min fråga.

//Jonas
 
Ytterligare en liten kommentar:

Det som oroade mig med 80-200 AF-D var vissa rapporter om bakfokus. I viss mån kan det också vara ett erkänt faktum hos Nikon. Det verkar dock inte gälla alla exemplar och varierar i viss mån.

Dessutom var jag i behov av AF-S och därför köpte jag istället ett 70-200 VR :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.