Annons

Import från USA - Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Tau

Medlem
Hejsan!
Jag funderar på att importera en Nikon D300s från USA vid köp från Ebay.
Jag tänkte höra vad det är som gäller med momsen då här i Sverige, åker man alltid på att betala den eller är det som ett lotteri och man kan slippa med tur?
All information är till stor hjälp.

Tack på förhand.
Kim

Seriösa handlare talar om vad paketet innehåller och ser till att fraktbolaget deklarerar det i tullen. Något lotteri är det alltså inte.

En mindre seriös handlare kan förstås försöka sig på smuggling genom att ljuga på fraktsedeln. Om det lyckas eller inte är mer likt ett lotteri.

Seriösa handlare talar om vad paketet innehåller och ser till att fraktbolaget deklarerar det i tullen. Något lotteri är det alltså inte.

En mindre seriös handlare kan förstås försöka sig på smuggling genom att ljuga på fraktsedeln. Om det lyckas eller inte är mer likt ett lotteri.

Detta är en seriös handlare och det är inte tullavgiften jag undrar över utan momsen.

Om den tullas in så åker du automatiskt på Moms också. Jag handlar en hel del från USA och har extremt sällan sluppit ifrån Moms och tull. Räkna med att du får betala Tull, Moms, Expeditionsavgift samt Moms på expeditionsavgiften.

OBS att jag pratar om när den skickas från ett företag i USA, om det är en privatperson är det en annan sak.

Tullavgift är det ingen. Det är momsen jag söker svar om.

Du har ju redan fått svar, det är vanlig Moms 25% och det hanteras av speditören eller tullen beroende på vad du har för fraktsätt. Att det inte är Tull på Digitala kamerahus visste jag inte, men det är ju bara bra. Det är ändå tullen som hanterar momsen vid import till Sverige.

Varför skulle det inte vara tull på kamerahus???

Det blir moms och frakavgift. Sedan tillkommer tull på det.

Det är ingen tull på digitalkameror därför att det finns en internationell överrenskommelse om tullfrihet för elektronik. Den gäller åtminstone EU, USA och flera stora producentländer i Asien.

För det andra beräknas momsen på summan av varuvärde, frakt och ev. tull, inte tvärtom. Momsbeloppet=Momssatsen*(varuvärde+frakt+tull).

Och tillbaka till huvudfrågan, Åker man alltid på att betala moms?
Den frågan har nog fått ett så bra svar som det är möjligt i #2. Alltså: Om man inte, i samarbete med säljaren, gör en del ansträngningar för att försöka smuggla så kommer man att debiteras moms. Och det finns givetvis en viss risk att ett smugglingsförsök avslöjas.

Den frågan har nog fått ett så bra svar som det är möjligt i #2. Alltså: Om man inte, i samarbete med säljaren, gör en del ansträngningar för att försöka smuggla så kommer man att debiteras moms. Och det finns givetvis en viss risk att ett smugglingsförsök avslöjas.

Tackar så mycket, det var det jag ville veta =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar