Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Impoertera gamla DV-kassettinspelningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Jag tänkte importera ett lass gamla DV-band som jag har innan det blir problem med att hitta fungerande spelare och jag undrar vad som är ett lämpligt importformat. Jag använder Pinnacle Studio 18 och då ser det ut som om jag kan importera i antingen DV-format eller MPEG2. DV-formatet tar väldigt stor plats (ca 900MB på 4 minuter) och MPEG2 med datahastighet 6 Mbit tar cirka 200 MB i anspråk. MPEG2 kan jag i programmet välja mellan 1 och 10 MB i datahastighet. Vad skulle Du rekommendera?

Beroende på om du ska visa på "TV" som DVD eller dator, så är exportinställningar olika. DVD är bara 756 px och lite speciellt med en massa "påhäng", menyer mm.

MPEG4 är ett bättre format då det tar mindre plats och kan visa i HD 1980 px.
Men dina analoga inputt DV är nog 756 px i upplösning. De flesta moderna TV/ skärmar klarar att visa MPEG4.

Jag vill helst importera till ett format som är "vanligt" och kan visas utan att rendera och det finns i programmet bara DV och MPEG2 att välja på och frågan är vilket av dessa format som är vanligast och bäst att ha som grund?

Jag vill helst importera till ett format som är "vanligt" och kan visas utan att rendera och det finns i programmet bara DV och MPEG2 att välja på och frågan är vilket av dessa format som är vanligast och bäst att ha som grund?

Om du ska importera video så ger DV formatet bättre kvalitet. Vad du sedan exporterar det som från Pinacle Studio är en helt annan femma. Där tycker jag att du ska välja MPEG4. Att DV-formatet tar upp mycket plats spelar väl inte så stor roll om du ändå hade tänkt spara dem som något annat format.

Hur många timmar handlar det om? DV blir drygt 13 GB per timme. Exempel: 1000/14 = 71 timmar på en 1 TB disk, som kostar cirka 600 kr idag.
Om du tänker redigera så är det bättre att komprimera arbetsmaterialet så lite som möjligt.
Jag skulle (och har) valt DV. Då var lagringskostnaden dubbelt så dyr.

Beroende på om du ska visa på "TV" som DVD eller dator, så är exportinställningar olika. DVD är bara 756 px och lite speciellt med en massa "påhäng", menyer mm.

MPEG4 är ett bättre format då det tar mindre plats och kan visa i HD 1980 px.
Men dina analoga inputt DV är nog 756 px i upplösning. De flesta moderna TV/ skärmar klarar att visa MPEG4.

DV här i "PAL" är 720x576.

Det rör sig om cirka 25 timmar som ska föras över och då kör jag på DV-format vid importen. Tack för hjälpen.

Har precis gjort just det du ska till att göra, jag importerade DV som jag lagrar på en disk för ev omberabetning i framtiden. Sen gjorde jag mindre filer som jag streamar över nätverket till min apple tv.

Jaha, då var importeringen klar och det är dags att exportera filerna till något mera behändigt format och då har ju rekommendationen i tråden varit mpeg-4 och frågan är nu bara om det är någon vits att göra en uppskalning till någon sorts HD eller om det räcker att hålla upplösningen så nära som den ursprungligen är inspelad i (vilket då verkar vara 640x480)?

Jaha, då var importeringen klar och det är dags att exportera filerna till något mera behändigt format och då har ju rekommendationen i tråden varit mpeg-4 och frågan är nu bara om det är någon vits att göra en uppskalning till någon sorts HD eller om det räcker att hålla upplösningen så nära som den ursprungligen är inspelad i (vilket då verkar vara 640x480)?

Ursprungliga materialet är _inte_ 640x480, i så fall har du gjort någon omskalning redan. DV _är_ 720x576.

Ursprungliga materialet är _inte_ 640x480, i så fall har du gjort någon omskalning redan. DV _är_ 720x576.

Med 640x480 menade jag exportinställningen och inte hur den importerade AVI-filen ser ut, för den har mycket riktigt 720x576. Ursäkta om jag var otydlig.

Om det är 4:3 gör du export i 768x576 (samma upplösning men med kvadratiska pixlar) och för 16:9 får du bäst kvalitet med 1024x576 (också här bara skala om till kvadratiska pixlar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar