Annons

"Images courtesy of Google Images"

Produkter
(logga in för att koppla)

Peffis

Aktiv medlem
Har observerat ett, som jag uppfattar det i alla fall, tilltagande slags missbruk av bilder på nätet. Det rör sig om diverse olika "resesajter" som är fulla med Google Ads och bilder runt ett speciellt resmål och där de använder folks resebilder genom att direkt länka in dem på sin sida via Google Images. Sajterna lägger ofta till "Courtesy of Google Images" under bilderna.

Det som är irriterande är att de använder mina (ofta patetiska) semesterbilder i ett kommersiellt sammanhang jag inte gett tillstånd till och hävdar att de får göra det eftersom de "bara använder Google Images tjänst" och att "de inte kan kontrollera vad som visas på sidan då det är Google som styr det".

Dels kan man fundera på detta tilltag som en slags gråzon möjligen. Jag har uppenbarligen gett tillstånd till Google och andra indexerare att indexera mina bilder (har sålt en del bilder tack vara detta). Att Google Images visar mina bilder är ok tycker jag. Men när jag gjort detta (alltså inte medvetet, bara genom att inte explicit blockera Google) har jag väl inte samtidigt medgivit att alla andra får länka in mitt material via Google och direkt visa det på deras sidor? Jag får en "hit" varje gång någon går till dessa sajter så det är min "hosting"-kostnad som göder dessa kommersiella sajter och jag vill inte att mina bilder visas i dessa sammanhang heller. Vad tror ni? Även om de använder Google Images som tredjepart så är det väl fortfarande otillåtet att använda mina bilder utan mitt medgivande?

Jag har kontaktat dessa sidors ägare (ofta är det rätt dryga amerikaner man får tag på efter ett tag) och bett dem ta bort min bild från deras sida då jag inte medgivit att de använder dem och att de dessutom belastar min sajt genom att direkt-länka via Google. Svaret jag alltid får är "vi ansvarar inte vilka bilder som läggs in - vi använder bara en tjänst som Google tillhandahåller". Jag har dessutom fått detaljerade instruktioner för hur man får bort bilderna från Google men det är inte det jag vill. Jag vill att folk skall hitta till min sajt via Google men jag vill inte att dessa skumma människor använder mina bilder i kommersiellt syfte genom att direktlänka in mina bilder.

Efter att ha haft liknande diskussioner med ett växande antal sajter (olika människor, samma argument) så tog jag fasta på vad de sa med "vi kontrollerar inte vad som läggs in, det är Google", blev förbannad och gjorde en lösning där en "annan bild" (se bifogade varningsbilden) visas då någon utav dessa sajter refererar en bild från min sajt. Sedan har jag en lista på dessa sajter, en "svartlista", så tillslut kan jag se till att själv få bort mina bilder från dessa sajter och samtidigt ge dessa sajter en känga, men ska man behöva hålla på så? Ser ni andra också detta problem? Ser ni överhuvudtaget att det jag beskriver är ett problem eller är jag bara fånig? :)

...och, ja, ja, jag vet. "Om du inte vill att andra skall använda dina bilder, lägg inte upp dem då...". Bla, bla, bla... :)

...och vadå "Courtesy of Google Images"? Det är ju MIN bild!! Inte Google's.

...och, nä, jag vill inte länka till dessa sidor som missbrukar mina bilder då jag inte vill ge dem någon ytterligare trafik.
 

Bilagor

  • courtesy.png
    courtesy.png
    87.8 KB · Visningar: 359
  • warning.png
    warning.png
    47 KB · Visningar: 353
..."Tillåt inte direktlänkning på din host, problem solved."

Nej, inte direkt. För då visas ju inte bilderna på Google (eller andra sökmotorer). Man kan ju göra undantag för de man tillåter men det blir ju ungefär samma sak. Blir en "vitlista" istället för en "svartlista".
 
Nej, inte direkt. För då visas ju inte bilderna på Google (eller andra sökmotorer). Man kan ju göra undantag för de man tillåter men det blir ju ungefär samma sak. Blir en "vitlista" istället för en "svartlista".
Okej, men då kan du ju se till så bara "tillräckligt dåliga" versioner av dina bilder går att direktlänka. Dom borde ju ändå generera den trafik du är ute efter i marknadsföringssyfte.

En annan kreativ idé gällande den där bildstöldsvarningen vid direktlänkning är att stoppa dit lite hårdporr istället, så kanske dom tänker efter lite extra för att slippa uppröra sina kunder ;)
 
Okej, men då kan du ju se till så bara "tillräckligt dåliga" versioner av dina bilder går att direktlänka. Dom borde ju ändå generera den trafik du är ute efter i marknadsföringssyfte.

Det är onekligen en intressant ide - att man ger korslänkare en thumbnail eller liknande. Jag vill dock inte att mina bilder (oavsett om de är thumbnails eller inte) används i syften som jag inte trivs med. Säg t.ex. att de används för att sälja vapen eller liknande och inte bara används för att kränga dåliga resor. Det irriterande är också att man skall behöva bry sig överhuvudtaget och strula med massa tekniska work-arounds bara för att folk är idioter.
 
Det är onekligen en intressant ide - att man ger korslänkare en thumbnail eller liknande. Jag vill dock inte att mina bilder (oavsett om de är thumbnails eller inte) används i syften som jag inte trivs med. Säg t.ex. att de används för att sälja vapen eller liknande och inte bara används för att kränga dåliga resor. Det irriterande är också att man skall behöva bry sig överhuvudtaget och strula med massa tekniska work-arounds bara för att folk är idioter.
Det är omöjligt att kontrollera vad information man lagt ut på internet kommer att användas till. Det enda du kan göra är att styra vilken information som du gör tillgänglig. När det gäller detta är internet ett tveeggat svärd.
Man måste också vara realist. Vad tror du att du egentligen skulle förlora på om nån skulle använda nån bild nånstans i ett sammanhang du inte gillar, och hur skulle det påverka ditt liv? Och hur stor är sannolikheten att just dina bilder av alla miljarder bilder på nätet skulle användas?

Sen gällande det där med sälja vapen så är ju sverige en av världens tio största vapenexportörer, så du bidrar väl till vapenförsäljning i viss mån vare sig du vill eller inte ;)
 
Det är omöjligt att kontrollera vad information man lagt ut på internet kommer att användas till. Det enda du kan göra är att styra vilken information som du gör tillgänglig. När det gäller detta är internet ett tveeggat svärd.
Man måste också vara realist. Vad tror du att du egentligen skulle förlora på om nån skulle använda nån bild nånstans i ett sammanhang du inte gillar, och hur skulle det påverka ditt liv? Och hur stor är sannolikheten att just dina bilder av alla miljarder bilder på nätet skulle användas?

Ja, tydligen tillräckligt stor sannolikhet eftersom mina bilder uppenbarligen används av dessa sajter. Dessa script verkar vara keyword-baserade och givet ett visst turistmål så plockar de de, säg 10, högst rankade bilderna. Så om du har en bild som rankas högt på nätet så är sannolikheten enorm. Vad jag förlorar på det är nog nog marginellt i sammanhanget dock. Att tro att någon utav dessa sajter skulle kunna tänka sig att betala någon fotograf för bilder är ju naivt. Nu är det nog mest ett känslomässigt kapital jag förlorar av och inte ett ekonomiskt.
 
Sen gällande det där med sälja vapen så är ju sverige en av världens tio största vapenexportörer, så du bidrar väl till vapenförsäljning i viss mån vare sig du vill eller inte ;)

Visserligen sant. Vill inte föra in diskussionen på sidospår dock även om det är skillnad på vad jag kan påverka genom demokratiska val och saker som jag inte kan påverka alls. Tror du förstod vad jag menade.
 
Ja, tydligen tillräckligt stor sannolikhet eftersom mina bilder uppenbarligen används av dessa sajter. Dessa script verkar vara keyword-baserade och givet ett visst turistmål så plockar de de, säg 10, högst rankade bilderna. Så om du har en bild som rankas högt på nätet så är sannolikheten enorm. Vad jag förlorar på det är nog nog marginellt i sammanhanget dock. Att tro att någon utav dessa sajter skulle kunna tänka sig att betala någon fotograf för bilder är ju naivt. Nu är det nog mest ett känslomässigt kapital jag förlorar av och inte ett ekonomiskt.
Eftersom bildletarna är baserade på taggar så borde det gå att klura ut ett sätt att tagga bilderna på så dom inte dyker upp i oönskade sammanhang utan att tappa sin egna nytta med taggarna. Kanske inte är helt enkelt att komma på hur, dock.
Sen är det ju givetvis så att bilder taggade med vissa turistmål är enklare att få högre raknade än andra motiv.

Det där känslomässiga handlar nog mer om att överbrygga tröskeln till och omfamna storheten med friheten på internet. Nåt som vi bör värna om snarare än kämpa emot.

Dom gånger jag hittat mina egna bilder i oväntade sammanhang har jag blivit glad att bilderna setts av fler än dom som besöker mina egna spridningskanaler, så att säga. I dom flesta fall har det även gått att enkelt hitta tillbaks till min egna, ursprungliga publicering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.