Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac - köptips

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har tips på var man kan köpe iMac hyffsat billigt. Det som kostar 10 000 i USA kostar 15 000 i Sverige så jag tänker att det borde gå att hitta ett bättre pris någonstans i Europa. Amazon ville ta 5 500 i frakt. Det var lite mycket.

Tips?

Jag tror inte prisskillnaden är riktigt så stor som du vill göra gällande om man räknar med moms osv. Tyvärr missade du "rean" på Applestore i helgen. Och konstigt -- och tråkigt -- nog är priskonkurrens på Appledatorer nästan obefintlig i Sverige. Men Mediamarkt har för vana att köra kampanjer på Macdatorer då och då, just nu säljer de MBP för under 10000 kr i Barkaby.

Det finns inga marginaler på mac längre så det går inte att sälja dem billigare, då går man ju back på affären. Priskonkurrans är det definitivt då ingen återförsäljare kan sälja dyrare och då ingen kan sälja billigare så har ju konkurransen sett till att det blir det billigaste priset till kunden.

Någonstans finns det nog ganska stora marginaler på Mac:ar för det är helt enkelt otänkbart att en Mac kan ha ett TK som är 5+ kkr högre än motsvarande (prestanda) "PC".

Någonstans finns det nog ganska stora marginaler på Mac:ar för det är helt enkelt otänkbart att en Mac kan ha ett TK som är 5+ kkr högre än motsvarande (prestanda) "PC".

Jag vet inte var du hittar de 5000kr någonstans. Hittar du en 13" med samma prestanda inkl den (för bärbara iaf) mycket hyggliga skärmen så är du välkommen att presentera den för mig. Jag har letat och hittar banne mig inget sådant på marknaden . Inte ens i samma prisklass.

/K

MacBook pro 15": 17kkr.
"PC" med i5, 4GB, 320GB, 1440x900: Borde gå att hitta för under 12 kkr.

Inte med LED-skärm och aluminiumchassie i alla fall. Sedan är det en massa smarta lösningar som MagSafe-kontakten (suverän) och det belysta tangentbordet. Det sitter dessutom en rätt smart grafikkortsläsning med två olika kort beroende på om man behöver kraft eller batteritid. På tal om batteritid, det är rätt bra.

Hur som helst jag tittade runt en del på HP:s sida och jag tycker inte att man ligger så fel med priserna på Macen. Liknande prestanda kostar lika mycket på pc-sidan. Acer och liknande budgetburkar räknas liksom inte då det är byggda i skrämmande låg kvalitet. Plaschassien som inte håller annat än på ett skrivbord är min erfarenhet. HP,Sony och Lenovo är märken som åtminstone kan gjuta plast som håller.

M

Jag tror inte prisskillnaden är riktigt så stor som du vill göra gällande om man räknar med moms osv. Tyvärr missade du "rean" på Applestore i helgen. Och konstigt -- och tråkigt -- nog är priskonkurrens på Appledatorer nästan obefintlig i Sverige. Men Mediamarkt har för vana att köra kampanjer på Macdatorer då och då, just nu säljer de MBP för under 10000 kr i Barkaby.

Fast det är den, jag tog inte i. På Amazon.uk.com så tjänade man ca 3000 kr såg jag.

När jag bode i USA hittade jag iMac 21.5 tum för strax över 8kkr på BestBuy, den kostade ca 15 på applestore i Sverige.

Det är löjliga skillnader, anser jag. Inte för att jag tror att de lurar mig i Sverige men kanske finns det en möjlighet att hitta något billigare.

Jag ser helst att den här tråden INTE blir en arena för ännu en PC vs MAC diskussion.

MacBook pro 15": 17kkr.
"PC" med i5, 4GB, 320GB, 1440x900: Borde gå att hitta för under 12 kkr.

Som jag sa tycker jag att det verkar vara ett mycket svårt uppdrag att hitta en pc med motsvarande skärm som mbp, i ungefär samma prisklass. Kan du ge ett tips på en sådan så blir jag ärligt tacksam. Jag har nämligen inte hittat någon än.

/K

Är det inte lite nonchalant att ta över tråden på det här sättet?

Jag skiter i prestanda Mac vs PC. Jag skiter även i bärbara datorer.

Hej!

Någon som har tips på var man kan köpe iMac hyffsat billigt. Det som kostar 10 000 i USA kostar 15 000 i Sverige så jag tänker att det borde gå att hitta ett bättre pris någonstans i Europa. Amazon ville ta 5 500 i frakt. Det var lite mycket.

Tips?

Mediamarkt har ibland haft priser på iMac, Macbook och MacbookPro under de du finner på Apple Store. Ifall du är student eller knuten till en skola på något sett kan du även handla med viss rabatt i Education Store. Annars begagnat, kanske någon som vill byta till bärbar. Kolla 99.se och macworld.idg.se.

Imac 21.5"

Är det inte lite nonchalant att ta över tråden på det här sättet?

Jag skiter i prestanda Mac vs PC. Jag skiter även i bärbara datorer.

Jag sitter på min dryga månad gamla Imac 21.5" . Super nöjd! Ca 10k med studentrabatten, för billiga varianten. i Apple Store. Tycker det smartaste är att åka ner till en Mac reseller i närmaste storstad och köpa den där. Samma priser som med rabatten, sjukt bra service och snabb affär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar