ANNONS
Annons

iMac 27" vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Vad behöver jag I min iMac för följande jobb.

Bildredigering till störst del, många bilder. Videoredigering kommer jag börja med inom kort också.

Inga spel.... bara word, excel och liknande. Och lite surfande såklart...

Har provat att "bygga" på www.mac.se men vet ej vad jag verkligen behöver. Vill också försöka hålla ner priset hyffsat...

Jag har haft en iMac 21,5" hemma (tillbakaskickad, en annan historia). Det var basmodellen med 3,06Ghz core 2 duo processor och 4GB ram. Den funkade kanon med att redigera raw-filer etc, men det är klart att allting kan gå lite snabbare. Men tycker iaf att grundspec på dem funkar riktigt bra, men ska du ha en dator som klarar av videoredigering så kan det nog vara värt att skaffa den med i5 el i7 processor.

Minne! Men köp inte det från Apple, de är svindyra jämfört med vad du får betala för hos t.ex. inwarehouse. 1x2Gb ligger på 595:- vilket ger 1200:- för 4Gb extra vilket skall jämföras med 2160:- hos Apple

För bild och videoredigering så hade jag valt iMac med i5 eller ännu hellre i7 framför Core2Duo

/Fredrik

Minne! Men köp inte det från Apple, de är svindyra jämfört med vad du får betala för hos t.ex. inwarehouse. 1x2Gb ligger på 595:- vilket ger 1200:- för 4Gb extra vilket skall jämföras med 2160:- hos Apple

För bild och videoredigering så hade jag valt iMac med i5 eller ännu hellre i7 framför Core2Duo

/Fredrik

Det stämmer inte riktigt. 2160: på Applestore är för 4x2Gb Dvs 8G inte 4Gb. Så det är i det fallet billigare att köpa minnena från Apple.

Om man ändå skall köpa en iMac 27" så är det bara att fläska på med en i5 eller i7. Prisskillnaden är inte så stor i förhållande till vilken prestanda du får.

Det sitter redan 2x2Gb i maskinen och konfigurerar man datorn med 4x2Gb så får man lägga till 2160:- så då kostar 2x2Gb 2160:- hos apple.

/Fredrik

Minne! Men köp inte det från Apple, de är svindyra jämfört med vad du får betala för hos t.ex. inwarehouse.
Vad kostar det om du anlitar någon att installera minnet?

Alla tillverkare verkar dyra på extra tillbehör om man jämnför med lösa delar i en lågprisbutik. För tillverkaren innebär det extra minnet att just denna maskin måste gå någon annan väg i fabriken och få lite extra ompyssling. Sådant kostar pengar.

Om man kan mecka själv lönar det sig oftast att installera mer minne och disk själv, oavsett om tillverkaren heter Apple, IBM, Dell eller Acer.

Vad kostar det om du anlitar någon att installera minnet?

Alla tillverkare verkar dyra på extra tillbehör om man jämnför med lösa delar i en lågprisbutik. För tillverkaren innebär det extra minnet att just denna maskin måste gå någon annan väg i fabriken och få lite extra ompyssling. Sådant kostar pengar.

Om man kan mecka själv lönar det sig oftast att installera mer minne och disk själv, oavsett om tillverkaren heter Apple, IBM, Dell eller Acer.

På iMaccen är det inte så svårt, en skruv att skruva ut.

http://support.apple.com/kb/HT1423

På iMaccen är det inte så svårt, en skruv att skruva ut.
Visst, men det finns i alla fall de som har tummen i armhålan och aldrig vågar sig på dylika ting.

Jag förklarade varför det skiljer i pris mellan att köpa billigt själv jämfört med att låta någon annan göra jobbet. Om man tycker priset är rimligt eller inte får var och en avgöra själv baserat på innehållet i plånboken och tummens position.

Visst, men det finns i alla fall de som har tummen i armhålan och aldrig vågar sig på dylika ting.

Jag förklarade varför det skiljer i pris mellan att köpa billigt själv jämfört med att låta någon annan göra jobbet. Om man tycker priset är rimligt eller inte får var och en avgöra själv baserat på innehållet i plånboken och tummens position.

Absolut, jag håller med. Personligen så skulle jag köpa min maskin med minnena monterade från fabrik. På det stora hela så är det ingen jättekostnad, plus att man vet att det fungerar rätt ut lådan när man får datorn.

# 2.66GHz Quad-Core Intel Core i5
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 4850 512MB
# 8x double-layer SuperDrive
# Apple Magic Mouse
# Apple Wireless Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

19495 Sek + Nedanstående val...

Processor:

# 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 [+ 2.160,00 kr]

Minne:

# 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB [+ 2.160,00 kr]
# 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB [+ 6.480,00 kr]
# 16GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x4GB [+ 15.120,00 kr]

Hårddisk:

# 1TB Serial ATA Drive
# 2TB Serial ATA Drive [+ 2.700,00 kr]

Förstnämnda grundmaskin istället för Intelcore duo är bättre menar ni då. Men sen.... På minnesdelen, 2x4GB och 4x4GB går bort pga priset. Men bör jag lägga på ett steg på varje område, för att få lite fart i maskinen???
Tänkte lägga till denna Time Capsule också...
http://store.apple.com/se/product/MC343Z/A/Time-Capsule-1TB?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTMzODAzMjg

# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 4850 512MB
# 8x double-layer SuperDrive
# Apple Magic Mouse
# Apple Wireless Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

19495 Sek + Nedanstående val...

Processor:

# 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 [+ 2.160,00 kr]

Minne:

# 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB [+ 2.160,00 kr]
# 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB [+ 6.480,00 kr]
# 16GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x4GB [+ 15.120,00 kr]

Hårddisk:

# 1TB Serial ATA Drive
# 2TB Serial ATA Drive [+ 2.700,00 kr]

Förstnämnda grundmaskin istället för Intelcore duo är bättre menar ni då. Men sen.... På minnesdelen, 2x4GB och 4x4GB går bort pga priset. Men bör jag lägga på ett steg på varje område, för att få lite fart i maskinen???
Tänkte lägga till denna Time Capsule också...
http://store.apple.com/se/product/MC343Z/A/Time-Capsule-1TB?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTMzODAzMjg

Hade jag varit du så hade jag valt i5 modellen med 2 TB hårddisk och köpt en extern hårddisk med firewire 800 på 2 TB att använda som backup eftersom du verkar vilja hålla nere priset, (borde vara mycket billigare än time capsule)

Jag tror du klarar dig med 4 GB minne, det kan du annars köpa till i framtiden om du känner att det behövs.

Den dyrare processorn skall vara ca 25% snabbare vad jag har hört. Dock så är i5 processorn äckligt snabb som den är.

Hårddisk utrymme kommer du däremot definitivt behöva om du ska syssla med foto och video redigering så det är lika bra att gå på 2 TB direkt.

Senast ändrad:
Jag har förra varianten, en 2-3 år gammal 24". Dock minns jag inte vilken av varianterna men hur som helst så är den klenare än din. Det enda jag gjorde med min var att sätta i så jag fick 4gb minne (eller 3??? minns inte).

Jag redigerar raw-bilder i Elements och CS3, 720p-filmer (och AVCHD lite & från DV-band) via iMovie. Det fungerar hur fint som helst och är inte särskilt slött. Uppdaterade till Snow Leopard och lade film/bild-samlingen på extern hdd vilket gjorde det lite slöare men jag som vanlig hemma-användare överlever med det.

Så om du är en vanlig hemma-användare (har inte läst alla inlägg) så tror jag inte att du behöver fläska på så himla mycket. :)

Jag köpte mig ganska nyligen iMac 27", jag valde den "svagaste" av dom...C2D, 2x2gb, 4650, 1TB. Jag gör ganska precis samma saker med min dator som du planerat att göra med din och det funakr förträffligt bra.

Vissa hävdar religöst att man måste upp i i5 eller i7 modellerna med 8GB minne för att det ska funka med diverse filmredigering. Men det är en direkt lögn...jag gör det som sagt med min och det funkar fint. Visst skulle det kanske kunnna vara lite snabbare med en i7 och 8GB minne, men absolut inte nödvändigt om plånboken in te tillåter.

Vad gäller minne så hade jag aboslut inte köpt mer än 4GB på appel...dom är så väldigt dyra. Börja med 4 och uppgrader själv senare om det behövs. Vad gäller HDD så vet du ju bäst själv hur mycket du behöver ha.Ska du spela så kan de vara fint med 4850 graffet men till allt annat räcker 4650 fint.

Lägg inte onödigt mycke pengar om du inte behöver.
Vill du å andra sidan vara säker på att den håller så länge som möjligt in i framtiden, prestandamässigt då, så är det bara att ösa på tills plånboken blöder eller sammvetet sätter stopp.

Hur mycket är din tid värd? Du kan ganska lätt räkna på detta.

T.ex.:

Säg att man kommer att spendera 3 år i snitt 1 timme per dag i prestandakrävande applikationer med denna dator. Avrundat 1000 timmar totalt. Om en i7 och 8GB jämfört med grundutförande gör att man sparar 20 % verklig tid, då blir det 200timmar utsparade bakom datorn. Är dessa timmar värda prisskillnaden?? Det blir ungefär 25-30kr som man "betalar" för en timme som man kan göra annat för än att sitta bakom burken. I just detta exempel.

För mig är det iaf inget svårt beslut...

(P.S: mediamarkt har just nu (till 24/2) avgiftsfri och räntefri avbetalning på 20månader som också gäller just 27":an, inte det heller ett svårt beslut...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar