Annons

Ilford Panf framkallad i d76 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
…”Det skulle vara intressant att veta vilken antireflexbehandling som Tessar från 1948 har. Zeiss hade patent på flerskikts-lager redan innan andra världskriget, men den tyska krigsmakten tog över patentet. Efter kriget började man producera objektiv som var behandlade till dåtidens värstingkameror vilket lyfte bildkvaliteten rejält. Men det dröjde till en bit in på 50-talet innan det blev standard…ö”

Här kommer ett svar/kommentar fr Peter Hennig:

”Svårt att svara på, helst som det inte framgå vilken aspekt av AR som avses. Men i alla fall:

Also sprach Zarathustra....
AR patenterades av Zeiss 1935, men förklarades genast som hemligt militärpatent. Detta lyftes år 1940, eftersom saken genom industrispionage hade läkt ut i alla fall.

Då, år 1940, släppte Zeiss några mindre serier exklusivt för Contax, serier som började säljas på våren 1941 i Sverige och Schweiz – mitt under kriget alltså. Jag har några av dessa objektiv, och om deras AR kan man säga att de två mest kritiska linsytorna har en djupblå beläggning av hög verkningsgrad. Det handlar om tre eller fyra skikt. Resten av ytorna troligen två skikt. Sammantaget har dessa objektivs AR en verkningsgrad som många andra tillverkare inte nådde fram till på 1960-talet, eller rent av 1970-talet.
!946 demonterade och beslagtog ryssarna 94% av all tillverkningsutrustning hos Zeiss i Jena. Man stod kvar med 6% - mest gammalt skräp. Genom en enorm insats lyckades man nyutrusta och få start på objektivproduktionen till sommaren 1947. Det säger sig självt att man inte riktigt lyckades hålla samma standard som tidigare. När man studerar de objektiv som kom då (man började på Nr 3 000 000 i Jena) så ser man direkt att AR inte har lika hög verkningsgrad som tidigare. Zeiss-Opton i Oberkochen som var ett dotterbolag till Carl Zeiss Jena, hade samma problem i början.

Ja, det är vad som kan sägas med någorlunda visshet - och av det får var och en dra sina slutsatser. Förmedla gärna svaret vidare.

/Peter--
Peter Hennig
fil mag”

 
Nu har jag framkallat och scannat ett första negativ...Det är ev. nåt steg underexponerat, men det har jag inte korrigerat - än. Det verkar lovande i.a.f., jag har 11 neg till att scanna och bildbehandla!!
Vad säger du om det första försöket? Inte i klass med bilden på din vovve ovan, men vi får se sedan!!

Dammprickningen i Ps är bara gjord som hastigast, och en exponeringskorrigerad bild blir kanske bättre...? Bilden togs på eftermiddan, söderut, när jag var på väg hem. Ett gulfilter ska jag oxå prova senare, undrar hur det påverkar bilden??
Visa bilaga 168459
Kul!
Det ser lovande ut. Imponerande också med tanke på att kameran är en pigg 75 åring. Bra jobbat.
 
Här kommer ett svar/kommentar fr Peter Hennig:

”Svårt att svara på, helst som det inte framgå vilken aspekt av AR som avses. Men i alla fall:

Also sprach Zarathustra....
AR patenterades av Zeiss 1935, men förklarades genast som hemligt militärpatent. Detta lyftes år 1940, eftersom saken genom industrispionage hade läkt ut i alla fall.

Då, år 1940, släppte Zeiss några mindre serier exklusivt för Contax, serier som började säljas på våren 1941 i Sverige och Schweiz – mitt under kriget alltså. Jag har några av dessa objektiv, och om deras AR kan man säga att de två mest kritiska linsytorna har en djupblå beläggning av hög verkningsgrad. Det handlar om tre eller fyra skikt. Resten av ytorna troligen två skikt. Sammantaget har dessa objektivs AR en verkningsgrad som många andra tillverkare inte nådde fram till på 1960-talet, eller rent av 1970-talet.
!946 demonterade och beslagtog ryssarna 94% av all tillverkningsutrustning hos Zeiss i Jena. Man stod kvar med 6% - mest gammalt skräp. Genom en enorm insats lyckades man nyutrusta och få start på objektivproduktionen till sommaren 1947. Det säger sig självt att man inte riktigt lyckades hålla samma standard som tidigare. När man studerar de objektiv som kom då (man började på Nr 3 000 000 i Jena) så ser man direkt att AR inte har lika hög verkningsgrad som tidigare. Zeiss-Opton i Oberkochen som var ett dotterbolag till Carl Zeiss Jena, hade samma problem i början.

Ja, det är vad som kan sägas med någorlunda visshet - och av det får var och en dra sina slutsatser. Förmedla gärna svaret vidare.

/Peter--
Peter Hennig
fil mag”
Intressant kamera historia. De kunde redan på 30-talet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.