ANNONS
Annons

Ilford MG 500 på Durst L 1000. Hur gøra?

Produkter
(logga in för att koppla)

andelag

Ny medlem
Hej dærute!
Kan någon hjælpa mig med råd hur jag sætter ett Ilford MG 500-huvud på en Durst L 1000 førstoringsapparat. Det har ju tillverkats adaptrar till många olika førstoringsapparater før MG 500 men att hitta en sådan till en så gammal apparat som L 1000...
Jag kanske måste tillverka en adapter sjælv. Tror ni det ær møjligt?
Alla tips mottages med tacksamhet.

Anders

Tja, eftersom ingen svarat på min tråd får jag væl gøra det sjælv.

Jag har lyckats få en kopia på instruktionen før att montera adapter kit:et på førstoringsapparaten. Den innehåller många instruktiva bilder men inga mått på sjælva adaptern eller "spacers". Den som ær intresserad får gærna høra av sig så kan denne få en kopia.

Anders L.

Jag har en L1000 med Durst egen CLS450 färghuvud. Att du lyckats hitta nån som helst information om L1000 är ganska fantastiskt :) Jag märkte själv hur anonym den är (på nätet), när jag började leta efter olika negativhållare till den.

I ditt fall hade jag nog gett upp för länge sen och letat efter en komplett L1000 eller annan 4x5-apparat. Om du inte ska kopiera 4x5, så finns det massor av billigare, modernare och mindre apparater begagnat. Det är i och för sig skönt att kopiera småbild med den också pga stabiliteten.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.