Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford FP4 plus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
...var för mig en mycket angenäm bekantskap. Jag använde den nya FP4:an för första gången i somras, men först nu har jag löpt linan ut, d.v.s. hunnit att kopiera bilderna. Receptet lyder: Normalt exponerad (d.v.s. 22 DIN) FP4 plus framkallat i konc. Ilford Perceptol 12 min. Kopierade på Agfa plastpapper med normal gradation. Jag kunde dra upp bilderna till c:a 30x40 cm utan tillstymmelse till korn. Dessutom var filmerna mycket jämna i exponeringen, det såg ut som om framkallaren har arbetat utjämnande, Negativen var därför inte alls igengrodda, dessutom mycket lättkopierade med korta exponeringstider (Agfapappret gjorde sitt till) som följd.
Hälsningar, Uffe
 
Ja FP4+ är en härlig film. När ljuset tillåter (här i norr är det riktigt mörkt om hösten och vintern ;) så är det nästan det enda jag använder.

Jag köper min från tyska Fotoimpex, ompacketerat till ADOX CHM 125 Pro, för c:a 22kr/rullen.
Svårslaget pris för samma gamla hederliga FP4+.

Jag framkallar min i D76 1+1 med gott resultat förresten.

/Henri
 
Hej Ulf.

Jag tycker du ska våga prova Ilfords Pan F och framkalla den med Kodaks HC110. Sen kan du blåsa upp bilder som du "aldrig" hittar ett korn på.
 
jag köpte ett propack FP4+ (5 st 120) med kortutgångsdatum från photax, för 100 spänn. Ett väldigt trevligt möte. Väldigt finkorningt men ändå med lite råhet. (EI 125 i D76 1+1 11min @20 grader, dubbelvändning på minuten)

Jag har blivit väldigt positivt överraskad av resten av ilfords filmer efter en övergång från kodak.

Försöker utesluta kodaks produkter från mitt mörkrumsarbete känns dumt att köra in sig på material som snart kommer bli sjuhelvetes svårt att hitta.

Delta är också väldigt trevliga filmer att jobba med, inte riktigt lika finkorniga som TMAX men skarpare. Mycket mer toleranta i framkallningen.

En sak jag har märkt är att Ilford verkar ha en mycket klarare filmbas än kodak, vilket ger kortare belysningstider med ungefär ett steg.



p.s. jag visste inte att det fanns folk som fortfarande använder DIN
 
FP4 Plus :)

Så rubriken FP4 Plus
måste kolla :)

Är inte så hemma på framkallning än..
det var en 20-25 år se'n (för sv/vitt)

Men jag kör bla. FP4 Plus i SD 76 i 6 minuter !?

Intressant med andra alternativ.
 
Visserligen är det några år sedan jag använde FP4 plus men jag upplevde nog att filmens normala känslighet låg kring 80 ISO (19-20 DIN) och ännu lägre (64 ISO) vid minusframkallning. Vid plusframkallning kunde man möjligtvis komma upp i 100 ISO (21 DIN). Detta vid kopiering i kondensorapparat. Med diffusljus bör man dock kunna exponera efter 125 ISO vid plusframkallning och 100 ISO vid normal, detta eftersom filmframkallningstiden ligger något längre med diffusljus. Men dagens versioner kanske inte är samma film som då? Att du inte ser något korn i en 30x40 kopia kan kanske också ha att göra med vilken typ av förstoringsapparat du använder? Använder du kondensorljus bör du dock kunna se korn i bildstl 30x40 även med blotta ögat. Men visst är filmen finkornig, det kan man inte förneka. Eller är det så att du använder mellanformat 120-film?
 
Senast ändrad:
SD 76

SD 76 har jag köpt hos Sergelfoto..
Och dom hade fått leverans nyss! :)

/Bengan

Ps. Som sagt, STENA tillverkar den.
 
Acutol passar väldigt bra till FP4+. Även Rodinal ger bra resultat. Men det är ju mycket en fråga om tycke och smak. D76 är inte en favorit för mig.
 
Inget fel på SD76, MEN, jag tycker inte tiderna stämmer med D76. Har ofta fått alldeles för hårda neg med den soppan.
 
Ja, jag har också den erfarenheten av den bland proffsen så helgonförklarade D-76. Som jag tidigare skrivit är det Rodinal som jag helgonförklarar, trots att den är lite grynig. Men den är skarp och den har en suverän gråskala. Även om jag nu har hittat en bra väg att soppa FP4:an med (Perceptol) bibehållen känslighet.
Jo, jag trivs bäst med att uttrycka filmkänslighet i DIN. Jag tillhör det Nuderska köttberget (40-talisterna) och vi var väl mer tyskinriktade när vi började fotografera. Kring 1960 fanns väl bara jätten i väst utanför Tyskland, och något i filmväg från Japan kunde man inte stava till. Nu är tyskarna på fallrepet, Kodak ligger i bakvatten och det är den stora gröna jätten i öst som lyser. Och Ilford som håller på att ta över s/v-marknaden, inte utan orsak. Ja, förlåt det långa utlägget som egentligen inte hörde hit...
Hälsningar, Uffe
 
Min erfarenhet av Fp4+ är inte odelat positiv. Trots många lovord på nätet lyckas jag inte få så snygga neg med Fp4+ och Rodinal. Jag kör 1+50, init. agitation 45 sek, sen 10 sek/3 min. Totalt 15 min för "normal" kontrast. Jag har kört den mest i kompaktkamera (Natura S), och visst är exponeringen både här och där, men det borde en "modern tranditionell" film klara tycker jag.

Jag får lika stor kornighet med Fp4+ i Rodinal som Hp5+ i XTOL 1+1 EI 640. Det känns sådär. Dessutom håller Hp5+ högdagrarna bättre. För mig i alla fall.

Fp4+ kornet ser klumpigt ut med min framkallning.

Däremot Delta 100 i samma soppa (Rodinal) och teknik ser fantastiskt ut. Lite korn, men med en underbart vass känsla. Mmm. Love it.

Så mitt val är Delta 100 och Hp5+.
 
Har begränsad erfarenhet av både Delta 100 och FP4 (har fått helt ok resultat med FP4 i mellanformat & rodinal) men eftersom jag just nu håller på att göra slut på sista rullen Clas Ohlson-inköpt apx 100 kan det vara läge att se sig om efter en ersättare. Jag framkallar i rodinal/R09.

Henning, exponerar du delta:n efter angivna ISO 100 eller något annat? Och så har jag hört att rodinal i högre utspädning ger högre kantskärpa men mer kornighet än vid spädning i t.ex 1:25. Vet inte om detta stämmer.
 
Jag exponerar Delta 100 efter EI 100 i min Natura S, helt enkelt för att den är DX-kodad så. Nu är det ju en kompaktkamera, så om det är EI 100 eller inte är svårt att säga.

I min Zeiss Ikon kör jag EI 80 för normal kontrast, dvs lagom mjukt ljus. Vid starkt solsken får jag exponera efter EI50 eller 64 och minusframkalla lite.

Japp, högre spädning av Rodinal t ex 1+50 ger ökad kornighet, och eventuellt högre kantskärpa. Jag har inte gjort några direkta tester av kantskärpan, och kan inte säga om det är bättre eller sämre. Men jag gillar kornet jag får och upplever bilderna som skarpa och fina. Desssutom tycker jag om att agitera lite färre gånger, då kan jag läsa tidning mellan vändningarna! :)
 
I julinumret av engelska Black & White Photography testar en av mina "länkvänner",Leon Taylor, Patersons version nr 3 av Aculux på just 35mm Ilford FP4 Plus och HP5 Plus och jämför med den gamla Aculux 2. Han verkar väldigt nöjd med den nya framkallaren till dessa filmer och han skriver att den ger perfekta skuggdetaljer för hans smak så filmkänsligheten 125ISO funkade bra för FP4. Möjligtvis gav 3:an en ngt höjd kontrast mot 2:an men det var bara tilltalande. Bildexemplen Leon presenterar i tidningen visar en skön tonalitét med framförallt bra kontrast i skuggor-mellandagrar.

Edit: Spädningen var 1+9 och framkallningstid den rekommenderade 7½min vid 20gr.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Edit: Spädningen var 1+9 och framkallningstid den rekommenderade 7½min vid 20gr.

För FP4 Plus alltså.

För HP5 Plus använde han 13 min i 20gr. Och han var imponerad av den verkligt fina tonalitéten här med både fina skugg- och högdagerdetaljer. Att Aculux 3 skulle ge så väldigt bra separation av högdagrar med HP5 var lite av en överraskning för honom, då han tidigare använt pyro- eller cathecolframkallare för att få dessa egenskaper.
 
Ilford FP4+, HP5+ filmer

Jag har nästan uteslutande använt Ilford filmer med Ilfosol-s med fina resultater sedan 1998. Fast på de sista två åren gick jag över till Patersons FX39:an, p g a svårtigheten att hitta färsk Ilfosol-s på marknaden. FX39:an som är för Delta och T-Max filmer, fungerade nästan lika bra för FP4+ och HP5+ filmerna också.
Fördelen med FX39:an kräver särskilt mindre agitering gemförd med de flesta.
Lugna vändningar de första 30 sekunder och därefter en dubbel vändning (lika lugn) med varje hel minut, enligt uppgifterna.
Nyligen har jag skaffat mig Aculux 3 för att testa den med FP4+, HP5+.
Här kan man se en FP4+ film framkallad med FX39.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1059304.htm?set=lp
p.s. Ilford filmer har blivit oerhört dyrt. Sist betalade jag 64 kronor för Delta 100, 135 film i
Lund. Och det känns jätte sorgerligt; jag ska sakna den. Fotax har billigare kring 45 kr per styck än så länge...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.