Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IKEA's rullgardin "tupplur" som bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja filt verkar smart som strykfritt alternativ faktiskt! jag klurar dock fortf på gardin vs uppfällbar bakgrund, not an easy call!
 
De där rullgardinerna tycker jag verkar vara på tok för små. Jag körde pappbakgrunder i min studio, de är 2.75 meter breda, sedan drar man ut så mycket så att modellen kan stå på den (brukar bli åtminståne 3-4 meter som ligger på golvet. Takhöjden i min studio var 2.45 meter, och trots att jag hade monterat bakgrundshållaren precis under taket så fanns det tillfällen då höjden inte räckte till.

Som bakgrund för enkla porträtt i halvkropp eller tightare funkar de säkert utmärkt. Men så fort man vill börja "leka" med vinklar och komposition så blir man väldigt låst, eftersom det helt enkelt inte går om man har för lite bakgrund.
 
Det är sant som du säger, men där jag fotar, hemmastudio, finns ingen som helst möjlighet att bli bredare än runt 2 meter, 2.20 kanske som max, sen är det stop för vad lägenheten pallar så jag anpassar mig lite efter det. Tänk om man hade råd med en lokal vore något det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.