ANNONS
Annons

IKEA utan blixt ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Satt och bläddrade i IKEA:s katalog (2007) och de inledande sidorna består av interiörsidor från ett hem med en familj i olika situationer och jag kan inte spåra några blixtskuggor. Kan man anta att alla bilder är tagna utan blixt?

På sid 19 är det en man som står och hackar något i köket och där kan man se rörelseoskärpa på armen/handen så det kanske är utan blixt?

Brukar den här typen av bilder vara tagna utan blixt .... eller är det olika beroende på fotograf?

Nej man kan anta att de är tagna med väldigt mycket ljus. Avsaknaden av skuggor tyder på detta. Även de naturliga skuggorna är ju väldigt mjuka. Minns inte riktigt, men det var någon fototidning som hade ett reportage om just IKEA-fotografen för en tid sedan..

de flesta bilder är tagna med bra dagsljus ser det ut som. Dom kanske förlitar sig på ljus från fönster och andra naturliga ljuskällor.

På bilderna är det också ofta "myslampor" tända så det ska bidra till hemtrevnaden misstänker jag ... mer än att det ska lysa upp för fotografen.

Bläddrade mer i katalogen och såg flera personer i tydlig rörelseoskärpa så det verkar inte som de har för ambition att frysa modellerna och få skärpa på dom.

Proffs

Läste om IKEA att dom har stor fotoavdelning (flera tiotal anställda vill jag minnas) så jag tror att allt är ateljétaget med stora resurser i bakgrunden. Dom har ju också ett genomtänkt modellval, "vanliga människor" i st f stailade supermodeller.

Ja ... IKEA lämnar väl inget åt slumpen så då kan det ljus som vi upplever som dagsljus vara lampor, blixtar som kommer in i rummet som "dagsljus" ... är det ett långsökt antagande?

Från hemsidan:
"IKEA Communications AB in Älmhult, Sweden, is a 14,700 square metre creative services facility that houses an 8,000 square metre photo studio. IKEA Communications employs about close to 250 people who produce IKEA catalogues, brochures, country-specific promotions, store communication materials, instruction manuals, web sites, and television commercials."

8000 kvadratmeters fotostudio är ju inte helt fel :)

Det tar mer än 4 månader att plåta de bilder som finns i Ikea katalogen, ca 35 fotografer är engagerade.
Idag fotograferas allt digitalt,det senaste jag hörde var att all fotografering bör ske med digitala bakstycken (Hasselblad) eftersom färgåtergivningen/separationen inte anses vara lika bra i skuggor med småbild .
Mikael

Makalöst ... men IKEA är en otrolig företeelse. Då har dom nog lyckats lura mig att tro att bilderna är tagna i dagsljus fast det i självaverket är mer raffinerat än så. Ja, det är minsann inga dåliga bilder!

Tror att det är lite blandat. Någon gång när jag har passerat studion så har det stått studioljus precis innanför/bredvid stora fönster som släpper in dagsljus. Beror väl kanske lite på rådande ljus utomhus, och var i studion miljön är uppbyggd kanske.

Intressant ... anledningen till att jag satt och tittade på IKEAs bilder och drog igång denna tråd var att jag tidigare i veckan fick en förfrågan om att hjälpa till att fota inredning på ett hotell och mina blixtkunskaper sträcker sig så pass långt att jag med nöd och näppe kan slå på blixten (smått pinsamt) ... så jag blev rätt nöjd när jag såg att en drake osm IKEA fotade utan blixt ... men tji fick jag ... så enkelt var det inte.

Nu kan jag ju passa på att fråga om någon har erfarenhet av att fota rum, barer, receptioner eller liknande utan blixt (med stativ).

Kan ni i så fall dela med er av lite tips eller generella erfarenheter? Kanske något speciellt man bör eller inte bör göra!

Jag läste någonstans att från 2004 och framåt så har dom varit heldigitala. 2003 och åren före var det lite blandat.
Skulle också ha varit Hasselblads kameror men Phase Ones bakstycken som används nu.

Med tanke på att IKEA-katalogen har större upplaga än årsprenumerationen på National Geographic(egen uppfattning) så förvånar det mig inte att de lägger stora resurser på bilderna.

Om man sen tänker på att katalogerna ger en butiksomsättning som är otroligt mycket mer än vad som är begripligt, så förvånas man nästan av att de inte lägger ned det dubbla.

min kompis dotter blev fotad för ikea!

hej ville bara säga att min kompis dotter blev fotad för ikea inte i studion utan i resturangen på ikea i kungenskurva.

med en lampa samt en reflector (blixt visste hon inte)

Nome Nescio skrev:
Med tanke på att IKEA-katalogen har större upplaga än årsprenumerationen på National Geographic(egen uppfattning) så förvånar det mig inte att de lägger stora resurser på bilderna.

Om man sen tänker på att katalogerna ger en butiksomsättning som är otroligt mycket mer än vad som är begripligt, så förvånas man nästan av att de inte lägger ned det dubbla.

Ikeakatalogen tror jag är den enda "bok" som tryckts i fler exemplar än bibeln. Eller så var det lika många eller strax under. Nånstans där iaf.

Och DET är imponerande..

Ola Rockberg skrev:
Satt och bläddrade i IKEA:s katalog (2007) och de inledande sidorna består av interiörsidor från ett hem med en familj i olika situationer och jag kan inte spåra några blixtskuggor. Kan man anta att alla bilder är tagna utan blixt?

På sid 19 är det en man som står och hackar något i köket och där kan man se rörelseoskärpa på armen/handen så det kanske är utan blixt?

Brukar den här typen av bilder vara tagna utan blixt .... eller är det olika beroende på fotograf?

Interiörbilderna tas oftast med fastljus. Vid korta exponeringstider blixt. Notera att man vid denna typ av fotografering kan anpassa "taket" efter bildens komposition och belysning. Ibland finns inte ens något tak, vilket underlättar ljussättningen betydligt. Samma sak gäller för bilfotografering på T ex SAAB:s ateljéer i Vänersborg. Det går alldeles utmärkt att beställa in en taklös bil vid interiörfoto, om man så behöver...

jag har varit i IKEAs enorma fotostudio i älmhult och assisterat.
dom använder både dagsljus, blixtar och HMI-ljus (dagsljuslampor).
blandad kompott mao.
är det inte rätt väder/ljus ute så ställer dom ut HMI-ljus utanför fönstret och låter den föreställa solen.
eftersom det är mycket blandljus så används softnings- och färgade filter (på rulle) flitigt så ljuset ska kännas så naturligt som möjligt.

kuriosa: på sommaren plåtar dom vinterdelen och då kommer brandkåren och sprutar enorma mängder skum ("snö") utanför fönstren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar