Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IKEA katalogen - ej godkänd

Produkter
(logga in för att koppla)
hasse lundberg skrev:
Höstved, vårved? träden växer väl året om. men träden växer långsammare i norr.
Papperets dragstyrka får man genom att styra hur fibrerna är fördelade längs/tvärs i arket

Du är på rätt spår Hans. Visst växer trädet även på hösten, men då mycket långsammare. Lumen inne i fibrillen blir då mycket mindre än i fibrillerna som växer på våren (vårved). Det innebär att, om jag använder min föreläsarens metafor, så blir vårved som bandmakaroner, långa och fljsamma och kan bilda höghållfasta strukutrer, medans höstveden är mera som små stickor, som plockepinn.

I ett träd finns alltid både höstved och vårved. Det är de som bildar årsringarna du kan se vid genomskärning av trädet. De ljusare och bredare ringarna är vårved, de mörkare och smalare ringarna är höstved. I norr växer träden i raketfart under ett par månader på sommaren, fibrerna måste ha stor radie för att kunna transportera upp den vattenmängd som behövs. Då bildas vårved. När den mest hektiska växtperioden lägger sig behöver vattnet inte transporteras i lika stora mängder, så finns det också bara en liten tunn "rör" för vattentransport i dessa fibrer (höstved), vilka också bildar den mörkare ringen i "årsringarna". Så ett träd som har växt i norra Sverige har ett stort antal vårved.

Ett träd som växer i söder har en mer utdragen växtperiod, den börjar redan tidigt på våren och trädet växer även sent in på hösten. I dessa träd är andelen höstved mycket större än i träd från norr.

Virke med stor andel vårved klarar av att göra mycket mer tåligare papper vad avser rivstyrka. Alltså kan man göra juklappspapper som är väldigt tunt, men ändå har en bra rivstyrka, av träd från norr. I Sverige tillverkas julklappspapper endast i norr, inte för att tomten förväntas bo i norr.

Det du sa om hur fibrerna är fördelade längs pappersbanan, du har helt rätt att man kan optimera riv- drag- och skjuvstyrkan med (bland annat) dessa. Dock lägger sig det mesta av fibrerna per automatik längs samma spår som papperet går, vilket medför att om du tar en A4-ark och sakta för ut den över bordskanten, så kommer papperet att böja sig mycket tidigare mot golvet, beroende på i vilken ledd du för den över bordskanten på.

hasse lundberg skrev:

Svartglättning får man när papperet har för hög fukthalt. När fibrer presas samman så bör ju opaciteten (ogenomskinligheten) öka eftersom fibrerna packas tätare och ljuset får svårare att passera.
Genom att mala fibrerna mer får man papper med låg opacitet, typ ritpapper.

Opaciteten är ett mått på hur mycket luft som finns i papperet (bulk, bulkigt papper). Ju mer luft mellan fibrerna, destå mer sprids ljusstrålarna inne i papperet vilket därmed ger högre opacitet. Pressar man ur luften, vilket händer när en fiberknippe hamnar mellan valsarna under kalandreringen, då sänks opaciteten drastiskt och papperet blir nästan genomskinligt. Det är alltså luften som tillverkare absolut försöker kunna få bibehålla inne i papperet så mycket som möjligt under tillverkningsprocessen.

Du kan göra en enkel test hemma. Ta ett A4-ark och lite smör på din fingertopp. I papperet finns det nu luft. Men smeta du nu ut lite fett på papperet så suger kapillärkrafterna in fettet i pappersstrukturen. När något går in, måste något annat komma ut. Det är luften i papperet som fettet pressar ut. Om du nu tittar på fettfläcken på papperet så kommer du se att du har sänkt papperets opacitet till nära 0, papperet är nästan helt genomskinlig där.

Därför är svartglättning (dvs. att man pressar ut för mycket luft på vissa ytor som har för stora fiberknippen) ett av de största problemen under kalandreringen

Men vi är väl lite OT, eller hur? ;) Och jag tror knappast någon annan här är intresserad av materialteknik inom pappersindustrin. Fastän de kanske borde, det har man stor nytta av inom grafiska yrken. Men, psssst, vi går ut här bakvägen du och jag Hasse och fortsätter våran diskussion privat via emejl, ok?

Jag har en kompis som jobbar ju Icom (Ikeas företag som gör katalogen i Älmhult)

Det är proffisionella fotografer som kör Hasselbladare. (var där på studiebesök en gång då de gjorde katalogen till 2009, då de ligger TVÅ ÅR framåt i tiden just pga att få fram produkter osv lagom till lanseringen av katalogen).

Ni anar inte vilken jättemaskin det är att släppa en ny katalog av ikeas motto.

Varje bild med människor tas i 30-40 olika utföranden för att passa de olika länderna, kulturerna osv osv (slöjor m.m.).

Varje gång jag bläddrar i katalogen får jag en svag doft av svett i ansiktet av sidornas vind.. svett och hårt arbete.

Att bilderna sen är tagna på vad ni kallar "dåligt" sätt har väl mer med själva fotografens talang än något annat att göra?
Hur skulle katalogen se ut om just DU gjorde den?
Skulle Du orka ta alla dessa jäkla kort på massa småskitsaker?

Tänkte väl det..

Bläddra å handla istället.. det är billigt! :)

(edit)
För skojs skull .. gå in på www.ikea.com och klicka på något av de andra länderna och kika in deras onlinekataloger ..

De flesta som läser katalogen har nog inget direkt behov eller köptvång.. katalogen skall ju såklart stimulera till köp och de kvaliteterna som bidrar till denna stimulans lär ju vara viktigast tror jag.

Fast det handlar om avvägning.
Att ha en katalog som ser exklusiv ut är nog inte IKEAS mål, snarare att den tilltalar många.

Man behöver inte bara gå till IKEA kolla alla stora möbeltilverkare, Jysk katalog är ibland katastrofal ur fotografisk och grafisk synpunkt men det är ingen som bryr sig mer än vi :)

Jag tror IKEA jobbar på känsla snarare än att försöka överträffa sig själva med prestigefylld foton och överdådliga miljöer.

Om man är fattig och tittar i en exklusiv katalog så kommer man inte att köpa något etersom man utgår ifrån att det är dyrt men om man gör en katalog som speglar en sorts vardagsrealism så tror jag att många fler köper saker.

Eeros skrev:
Du är på rätt spår Hans. Visst växer trädet även på hösten, men då mycket långsammare. Lumen inne i fibrillen blir då mycket mindre än i fibrillerna som växer på våren (vårved). Det innebär att, om jag använder min föreläsarens metafor, så blir vårved som bandmakaroner, långa och fljsamma och kan bilda höghållfasta strukutrer, medans höstveden är mera som små stickor, som plockepinn.

I ett träd finns alltid både höstved och vårved. Det är de som bildar årsringarna du kan se vid genomskärning av trädet. De ljusare och bredare ringarna är vårved, de mörkare och smalare ringarna är höstved. I norr växer träden i raketfart under ett par månader på sommaren, fibrerna måste ha stor radie för att kunna transportera upp den vattenmängd som behövs. Då bildas vårved. När den mest hektiska växtperioden lägger sig behöver vattnet inte transporteras i lika stora mängder, så finns det också bara en liten tunn "rör" för vattentransport i dessa fibrer (höstved), vilka också bildar den mörkare ringen i "årsringarna". Så ett träd som har växt i norra Sverige har ett stort antal vårved.

Ett träd som växer i söder har en mer utdragen växtperiod, den börjar redan tidigt på våren och trädet växer även sent in på hösten. I dessa träd är andelen höstved mycket större än i träd från norr.

Virke med stor andel vårved klarar av att göra mycket mer tåligare papper vad avser rivstyrka. Alltså kan man göra juklappspapper som är väldigt tunt, men ändå har en bra rivstyrka, av träd från norr. I Sverige tillverkas julklappspapper endast i norr, inte för att tomten förväntas bo i norr.

Det du sa om hur fibrerna är fördelade längs pappersbanan, du har helt rätt att man kan optimera riv- drag- och skjuvstyrkan med (bland annat) dessa. Dock lägger sig det mesta av fibrerna per automatik längs samma spår som papperet går, vilket medför att om du tar en A4-ark och sakta för ut den över bordskanten, så kommer papperet att böja sig mycket tidigare mot golvet, beroende på i vilken ledd du för den över bordskanten på.

Opaciteten är ett mått på hur mycket luft som finns i papperet (bulk, bulkigt papper). Ju mer luft mellan fibrerna, destå mer sprids ljusstrålarna inne i papperet vilket därmed ger högre opacitet. Pressar man ur luften, vilket händer när en fiberknippe hamnar mellan valsarna under kalandreringen, då sänks opaciteten drastiskt och papperet blir nästan genomskinligt. Det är alltså luften som tillverkare absolut försöker kunna få bibehålla inne i papperet så mycket som möjligt under tillverkningsprocessen.

Du kan göra en enkel test hemma. Ta ett A4-ark och lite smör på din fingertopp. I papperet finns det nu luft. Men smeta du nu ut lite fett på papperet så suger kapillärkrafterna in fettet i pappersstrukturen. När något går in, måste något annat komma ut. Det är luften i papperet som fettet pressar ut. Om du nu tittar på fettfläcken på papperet så kommer du se att du har sänkt papperets opacitet till nära 0, papperet är nästan helt genomskinlig där.

Därför är svartglättning (dvs. att man pressar ut för mycket luft på vissa ytor som har för stora fiberknippen) ett av de största problemen under kalandreringen

Men vi är väl lite OT, eller hur? ;) Och jag tror knappast någon annan här är intresserad av materialteknik inom pappersindustrin. Fastän de kanske borde, det har man stor nytta av inom grafiska yrken. Men, psssst, vi går ut här bakvägen du och jag Hasse och fortsätter våran diskussion privat via emejl, ok?

Vet inte vem som har lärt upp dig på detta område men den personen har rätt kraftiga brister i sin kompetens.
Du har lärt dig en del men tyvärr har du fundamentala fel i mycket.
Jag har arbetat professionellt med att mäta papper och styra pappersmaskiner och papperets kvalitet i närmare 20 år.

Vill du veta mer om hur man styr en pappersmaskin?
ABB/AccuRay
Därmed avslutar jag denna diskussion för min del.

hasse lundberg skrev:
Vet inte vem som har lärt upp dig på detta område men den personen har rätt kraftiga brister i sin kompetens.
Du har lärt dig en del men tyvärr har du fundamentala fel i mycket.
Jag har arbetat professionellt med att mäta papper och styra pappersmaskiner och papperets kvalitet i närmare 20 år.

Vill du veta mer om hur man styr en pappersmaskin?
ABB/AccuRay
Därmed avslutar jag denna diskussion för min del.

:) Du får väl klaga hos Göran Bryntse, det är han som har lärt upp mig. Han är teknologie doktor och universitetslektor i grafisk teknologi. Han doktorerade i pappersteknik. För övrigt läser jag själv pappersteknik på högskola. Du får gärna berätta om vilka dessa "fundamenta fel" är, så att vi kan ändra på läroplanen. ;)

Nästa år ska dom tydligen trycka katalogen på papper gjort av tjärved. Då blir de enklare att elda upp skiten..

Bläddrade i katalogen idag och till min förvånning så är det enligt mig ganska okej. Det finns tryck artefakter som lyser igenom. När man trycker dubbelsidigt på så pass tunnt papper så lyser det igenom. Det är mycket ofokus och korta skärpedjup som gör att det kan känans lite rörigt. Jag tro iofs inte att det spelar någon som hellst roll ur köpesynpunkt det är bara vi, vi som orkar analysera katalogen som ser detta.

Här är en möbel/inrednings bild som dök upp idag för allmän kritik och som för mig smakar betydligt bättre än IKEA katalogens bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1070736.htm?_tab=commentstab&set=lp

För övrigt har det varit en intressant diskussion att följa om IKEA katalogens bilder. Jag tycker dock inte att något än så länge har fått in mig på andra tankar än vad mitt ursprungsinlägg ger uttryck för.

Jag tycker helt enkelt att kvalitén på katalogens bilder är för dåliga, och sak samma om det beror på fotografen eller på papperet/tryckeriet, IKEA är ett av världens mest framgångsrika företag och man borde kunna begära bättre bilder på den produkt som är deras (och Sveriges) ansikte utåt i världen.

Kan berätta att Ikea fotar även utanför sin egen studio, och det är inte billiga fotografer/stylister de använder. En bra fotografs arvode är ju en droppe i sjön när man snackar Ikeas utgivningsvolymer.

Mvh.Adrian

Sitter o läser i senaste AGI, Aktuell Grafisk Information, och där finns en artikel om just IKEA-katalogen:
"Det finns två versioner: en för Europa och Amerika och en för Asien och franchisemarknader."
OCH förra året började dom med 3D-bilder:
"-när vi började med 3D så fick vi in klagomål på en del bilder, att de inte var tillräckligt bra gjorda utan att man såg att de var datorgrafik. Problemet var bara att det var fotografierna folk anmärkte på..."
"En femtedel av alla bilder som används på webben och i trycksaker är 3D-genererade"
I AGI finns en datorgenererad interiörbild och jag kan då inte se någon något konstigt med den. --Något att tänka på när vi tycker att ljussättning och kanske skärpedjup ser konstigt ut i katalogen..
C

ANNONS