Niclasfoto
Avslutat medlemskap
light skrev:
IKEA katalogen delas ut i 36 länder, på 27 olika språk. Med sina över 190 miljoner exemplar är den världens största gratis trycksak.
Katalogen är därmed i någon mening också Sveriges ansikte utåt. IKEA är Sverige. Och man vill ju då gärna tro och förutsätta och ta för givet att bilderna är av absolut toppklass och tagna av professionella fotografer.
Med tanke på mitt stigande intresse för foto så har jag därför gått igenom kataologen två gånger endast för att se hur man lyckats rent bildmässigt.
Och här är då en subjektiv och ej detaljerad slutsats av en amatörfotograf:
* Min främsta kritik är att sammantaget så förmedlar bilderna ett mycket rörigt och plottrigt intryck.
* Många bilder är förvånansvärt oskarpa och brusiga.
* En ruggigt kall blåton över flera bilder.
* Alltför många utfrätta fönsterbilder.
* Sammantaget ger bilderna ett livlöst intryck, t.ex. för få bilder med människor.
* Brist på fantasi och nyskapande.
Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass.
Med andra ord anser jag att IKEA katalogen skulle behöva ett rejält kvalitémässigt ansiktslyft vad gäller sina bilder.
Och väl att märka är att ingenstans i katalogen får man veta namnen på fotograferna. (Bara en sån sak tror jag skulle kunna höja kvalitén lite grann, för vem vill skylta med sitt namn bakom undermåliga bilder?)
Synd att en sådan usel "fotoprodukt" ska vara världens största gratis trycksak. Och svensk dessutom.
Fast å andra sidan, gratis brukar ju aldrig vara förenligt med kvalité.
Har inte läst ngt skrivet i tråden.
IKEA har samtidskonsumenter som målgrupp.. samtiden idag vad är då det ?
Jo vi som lever i dessa välstående länderna söker inte längre det konkreta och fysiskt närvarande som SKall bestå över tider, inte rent konkret i alla fall... vad söker vi då ?
Jag tror bestämt att vi söker en frekvens som går bortom rummet som fyrkantig plats. Vi söker ett innehåll som stimulerar våra känslor på ett annat och mer diffust sätt än tidigare. Vi söker tillfredsställelse av våra behov som sträcker sig utöver det direkta och konkreta. Vi vill ha det som passar individen och det som säger ngt till omvärlden.
En soffa är en soffa men IKEA har förstått att miljö/produkt-bilderna spelar med betraktarnas sinnen.. dessa sinnen söker stimulans.. dessa sinnen söker tillfredsställande stimuli undermedvetet och ev medvetet.
IKEA har en genomfört tanke med detta. En tanke som enligt mig har kvaliteter som övergår själva produktkvaliteten. Men skall jag vara ärlig ? Hehe, ja det är väl så att produktkvaliteten inte är i första sätet heller, när det gäller att sälja .. IKEA säljer..
MVH Niclas,