Annons

IKEA katalogen - ej godkänd

Produkter
(logga in för att koppla)
light skrev:
IKEA katalogen delas ut i 36 länder, på 27 olika språk. Med sina över 190 miljoner exemplar är den världens största gratis trycksak.

Katalogen är därmed i någon mening också Sveriges ansikte utåt. IKEA är Sverige. Och man vill ju då gärna tro och förutsätta och ta för givet att bilderna är av absolut toppklass och tagna av professionella fotografer.

Med tanke på mitt stigande intresse för foto så har jag därför gått igenom kataologen två gånger endast för att se hur man lyckats rent bildmässigt.

Och här är då en subjektiv och ej detaljerad slutsats av en amatörfotograf:

* Min främsta kritik är att sammantaget så förmedlar bilderna ett mycket rörigt och plottrigt intryck.

* Många bilder är förvånansvärt oskarpa och brusiga.

* En ruggigt kall blåton över flera bilder.

* Alltför många utfrätta fönsterbilder.

* Sammantaget ger bilderna ett livlöst intryck, t.ex. för få bilder med människor.

* Brist på fantasi och nyskapande.

Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass.

Med andra ord anser jag att IKEA katalogen skulle behöva ett rejält kvalitémässigt ansiktslyft vad gäller sina bilder.

Och väl att märka är att ingenstans i katalogen får man veta namnen på fotograferna. (Bara en sån sak tror jag skulle kunna höja kvalitén lite grann, för vem vill skylta med sitt namn bakom undermåliga bilder?)

Synd att en sådan usel "fotoprodukt" ska vara världens största gratis trycksak. Och svensk dessutom.

Fast å andra sidan, gratis brukar ju aldrig vara förenligt med kvalité.

Har inte läst ngt skrivet i tråden.

IKEA har samtidskonsumenter som målgrupp.. samtiden idag vad är då det ?
Jo vi som lever i dessa välstående länderna söker inte längre det konkreta och fysiskt närvarande som SKall bestå över tider, inte rent konkret i alla fall... vad söker vi då ?
Jag tror bestämt att vi söker en frekvens som går bortom rummet som fyrkantig plats. Vi söker ett innehåll som stimulerar våra känslor på ett annat och mer diffust sätt än tidigare. Vi söker tillfredsställelse av våra behov som sträcker sig utöver det direkta och konkreta. Vi vill ha det som passar individen och det som säger ngt till omvärlden.
En soffa är en soffa men IKEA har förstått att miljö/produkt-bilderna spelar med betraktarnas sinnen.. dessa sinnen söker stimulans.. dessa sinnen söker tillfredsställande stimuli undermedvetet och ev medvetet.

IKEA har en genomfört tanke med detta. En tanke som enligt mig har kvaliteter som övergår själva produktkvaliteten. Men skall jag vara ärlig ? Hehe, ja det är väl så att produktkvaliteten inte är i första sätet heller, när det gäller att sälja .. IKEA säljer..

MVH Niclas,

light skrev:
IKEA katalogen delas ut i 36 länder, på 27 olika språk. Med sina över 190 miljoner exemplar är den världens största gratis trycksak.

Katalogen är därmed i någon mening också Sveriges ansikte utåt. IKEA är Sverige. Och man vill ju då gärna tro och förutsätta och ta för givet att bilderna är av absolut toppklass och tagna av professionella fotografer.

Med tanke på mitt stigande intresse för foto så har jag därför gått igenom kataologen två gånger endast för att se hur man lyckats rent bildmässigt.

Och här är då en subjektiv och ej detaljerad slutsats av en amatörfotograf:

* Min främsta kritik är att sammantaget så förmedlar bilderna ett mycket rörigt och plottrigt intryck.

* Många bilder är förvånansvärt oskarpa och brusiga.

* En ruggigt kall blåton över flera bilder.

* Alltför många utfrätta fönsterbilder.

* Sammantaget ger bilderna ett livlöst intryck, t.ex. för få bilder med människor.

* Brist på fantasi och nyskapande.

Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass.

Med andra ord anser jag att IKEA katalogen skulle behöva ett rejält kvalitémässigt ansiktslyft vad gäller sina bilder.

Och väl att märka är att ingenstans i katalogen får man veta namnen på fotograferna. (Bara en sån sak tror jag skulle kunna höja kvalitén lite grann, för vem vill skylta med sitt namn bakom undermåliga bilder?)

Synd att en sådan usel "fotoprodukt" ska vara världens största gratis trycksak. Och svensk dessutom.

Fast å andra sidan, gratis brukar ju aldrig vara förenligt med kvalité.

Denna bilden är från en annons och inte från katalogen, men..

.. En bild säger mer än tusen ord...

http://snubben.files.wordpress.com/2007/08/04_pikea_vardagsrum_japan.jpg

Som sagt. Frågan är ju uppenbart vad som kommuniserar och sedan stimulerar till investering..

Jag är övertygad att IKEA spelar på det vi söker i vår samtid,, vad annars ? :)

Vad söker vi då i vår samtid ? Vi söker inte samma tillfredsställelse som för femtio år sedan, såklart.
Vi söker andra värden. Inte bara funktionsvärden men också mer diffusa värden som identitet och upplevelse. Tidigare så var det mer bestående och fysiskt relaterade värden som dominerade. Denna fokusering på de fysiska värdena kulminerade troligen under funkisperioden..

Det är väl ganska så upenbart att bilderna är som de är. Klockrena,, bilden på soffan behöver inte visa att man kan sitta i den,, IKEA visar på andra värden, som sagt.

MVH Niclas,

Får nog säga att jag aldrig har reflekterat över kvalitet på foto eller tryck när jag letat prylar i en IKEA katalog.

Skulle tro att det har en underordnad betydelse.

Kommer ihåg när postorderkatalogerna klarade sig galant med tecknade bilder.

Håller med om att trycket blivit sämre de senaste åren men det tror jag till en del beror på ekonomi/miljö. Titta på en katalog från 80-talet får ni se på skillnad.

Sabud skrev:
Håller med om att trycket blivit sämre de senaste åren men det tror jag till en del beror på ekonomi/miljö. Titta på en katalog från 80-talet får ni se på skillnad.

Orsaken är att IKEA för varje år kräver tunnare papper av leverantörerna. Till slut blir tryckkvaliten lidande, men IKEA prioriterar lägre portokostnader, helt enkelt.

Robin Gyllander skrev:
Nej

Men lägger medelsvensson märke till att ett fönster är helt vitt eller bilderna är brusiga?

Ja det tror jag.
Menar du att det inte gör någon skillnad om fönstren är vita eller ej?
Då kan de ju lika gärna vara svarta.

/Thomas

Har ni några ikea bilder att länka till så att man kna su hur "fruktansvärda" dom är.

Bilderna är inte fruktansvärda. Men vid en granskning kan man klart se att de är mera korniga/brusiga i jämna ytor än tidigare kataloger, i alla fall i mitt exemplar. Kanske rastreringen varit annorlunda i trycket den här gången? Sedan kan man tycka vad man vill om rörighet, kall ton osv. Men oskarpa är de definitivt inte. Tror att man luras lite av trycket i så fall då vissa mindre bilder kan se lite "grötiga" ut?

Eeros skrev:
Orsaken är att IKEA för varje år kräver tunnare papper av leverantörerna. Till slut blir tryckkvaliten lidande, men IKEA prioriterar lägre portokostnader, helt enkelt.
Skall jag skicka ut 190 miljoner exemplar av någonting skulle jag också fokusera på kostnaden.

Ikea plåtningar är av löppande bands princip, men byger några interjörer låter fotografen plåta en för att sedan möblera om den medan fotografen går till en ny interjör osv..!

Jag hävdar att de bästa bilderna på interjörer gör man med B ljus och storformat men jag tror inte det finns tid till detta i en IKEA plåtning?

Oftast är det så att om man använder B ljus och storformat så har man inga människor med pga av exponneringstiderna, så det kanske är B ljus i katalogen??

tormig skrev:
Skall jag skicka ut 190 miljoner exemplar av någonting skulle jag också fokusera på kostnaden.

Det är inte bara ytvikten som spelar roll, den som levererar papper till IKEA måste ha koll på vilket sorts träd det är och var trädet har fällts, allt för att få optimal kontroll över papperskvaliten. Jag tippar på att det är tall från norra Sverige eller Finland (andelen höstved är större än andelen vårved). Då kan man få till tunna men slitstarka papper, som exempelvis omslagspapper till julkappar.

Den jämna och blanka ytan har papperet inte fått med hjälp av bestrykning, då sådant skulle höja papperets ytvikt. Istället kalandreras ("manglas") papperet med en viss teknik för att få fram den glatta ytan och att man samtidigt kan behålla den låga ytvikten. Problemet blir dock att opaciteten sjunker och det finns risk för svartglättning.

När jag tittar i årets IKEA-katalog så ser den ut att ha en mycket speciell form av svartglättning. Normalt är svartglättning något som inträffar när en knippe av träfibrer hamnar mellan valsarna under kalandreringen. Då pressas luften ur knippet och det innebär att opaciteten sjunker, alltså blir papperet mer genomskinligt just där fiberknippet finns. Pappersytan ser då ut att vara något mörkare där (svartglättning).

Har man inga fiberknippen, utan de är utbredda jämnt och fint över ytan, så slipper man normalt svartglättning under kalandreringen. Men nu tycker jag mig se något som man normalt inte ser i färdiga trycksaker. Fibrerna ligger iaf jämnt utbredda över pappersytan, inga fiberknippen här inte som riskerar att bilda svartglättning. Men det konstiga är att runt varje enskild fiber verkar det ha bildats svartglättning! Papperet är alltså så tunt att fastän fibrerna inte ligger i knippen så svartglättas papperet! Detta är verkligen inget som normalt borde ske, då man "inte" kalandrerar så pass tunna papper där det finns risk för detta. Men IKEA gör bevisligen det.

Denna speciella effekt som finns på papersytan, vilket jag misstänker är svartglättning på fibernivå, den syns tydligt över otryckta (vita) ytor som en mörk hinna av damm eller korta hårstån. Även utan lupp kan man se detta. Det resulterar i att på tryckta ytor ser det ut som om man i PS skulle ha lagt på en filter som heter "lägg till damm och ludd".

De planscher som trycks till butikerna, med samma bilder som i katalogen, lider säkerligen inte av samma problem. Detta eftersom papperet som används för dem behöver inte vara så tunt, då de inte postas separat till varje konsument. Alltså borde bildkvaliten vara väsentligen bättre i de bilder som syns i butiken. Någon som har en IKEA-butik i närheten kan bekräfta detta?
Detta innebär i sin tur att det är trycket (eller närmare bestämt pappersvalet), som orsakat det som vissa upplevt som dassig bildkvalitet.

Senast ändrad:
En liten reflektiom:

IKEA katalogen kommer som sagt ut i over 30 lander. Vad som ar viktigt med katalogen ar att folk kan identifiera sig med innehallet. Dessutom skall bilderna kunna anvandas i olika kulturer och medium (internet, traditionell media osv). Detta gor att man undviker att ha manniskor i bilderna skulle jag tro. Om man i Kina tex. har en mangd bilder pa blonda flerbarns familjer kankse det kan upplevas som svart for medelkinesen att identifera sig med dessa bilder och kanna "det kunde vara mitt hem"

Tryck kvalitet, oskarpa och dylikt kan jag inte uttala mig om da jag inte sett katalogen. Dock har jag sett snubben nedan...

Bilagor

• kamp.jpg
    kamp.jpg
    75.3 KB · Visningar: 534
Har fotosidan.se blivit en instans med uppgift att godkänna företags produktkataloger? Eller är det något som vissa har tagit till sin livsuppgift på eget initiativ? :)
Katalogen som sådan har en bildkvalitet som mycket väl räcker till för att katalogen skall fullgöra sin uppgift. Visst går det att förbättra bildkvalitet och tryck, men det skulle givetvis innebära ökade kostnader för att ge ut den. Och det är kunden som får betala de ökade kostnaderna i sedvanlig ordning.
Dessutom finns det en aspekt som man inte helt kan bortse från och det är att en katalog som trycks på ett tunnare papper med en miljövänlig färg ger en mindre belastning på miljön.

Eeros skrev:
Det är inte bara ytvikten som spelar roll, den som levererar papper till IKEA måste ha koll på vilket sorts träd det är och var trädet har fällts, allt för att få optimal kontroll över papperskvaliten. Jag tippar på att det är tall från norra Sverige eller Finland (andelen höstved är större än andelen vårved). Då kan man få till tunna men slitstarka papper, som exempelvis omslagspapper till julkappar.

Höstved, vårved? träden växer väl året om. men träden växer långsammare i norr.
Papperets dragstyrka får man genom att styra hur fibrerna är fördelade längs/tvärs i arket

Den jämna och blanka ytan har papperet inte fått med hjälp av bestrykning, då sådant skulle höja papperets ytvikt. Istället kalandreras ("manglas") papperet med en viss teknik för att få fram den glatta ytan och att man samtidigt kan behålla den låga ytvikten. Problemet blir dock att opaciteten sjunker och det finns risk för svartglättning.

Papperstypen är så kallad LWC, light Weight Coated (låg ytvikt och bestruket) vilken glättas för att få en jämn och fin yta att trycka på. Samtidigt så höjs ju opaciteten.

När jag tittar i årets IKEA-katalog så ser den ut att ha en mycket speciell form av svartglättning. Normalt är svartglättning något som inträffar när en knippe av träfibrer hamnar mellan valsarna under kalandreringen. Då pressas luften ur knippet och det innebär att opaciteten sjunker, alltså blir papperet mer genomskinligt just där fiberknippet finns. Pappersytan ser då ut att vara något mörkare där (svartglättning).

Svartglättning får man när papperet har för hög fukthalt. När fibrer presas samman så bör ju opaciteten (ogenomskinligheten) öka eftersom fibrerna packas tätare och ljuset får svårare att passera.
Genom att mala fibrerna mer får man papper med låg opacitet, typ ritpapper.

Har man inga fiberknippen, utan de är utbredda jämnt och fint över ytan, så slipper man normalt svartglättning under kalandreringen. Men nu tycker jag mig se något som man normalt inte ser i färdiga trycksaker. Fibrerna ligger iaf jämnt utbredda över pappersytan, inga fiberknippen här inte som riskerar att bilda svartglättning. Men det konstiga är att runt varje enskild fiber verkar det ha bildats svartglättning! Papperet är alltså så tunt att fastän fibrerna inte ligger i knippen så svartglättas papperet! Detta är verkligen inget som normalt borde ske, då man "inte" kalandrerar så pass tunna papper där det finns risk för detta. Men IKEA gör bevisligen det.

Misstänker att IKEA köper sitt papper som alla andra, eller har dom eget pappersbruk?

Om papperet är bestruket? prova att elda en sida, är det bestruket brinner det väldigt dåligt.
Fyllmedlet som ofta är talk eller lera brinner inte.

Papperets ytvikt, tag 16 st.A4 ark och väg och du har papperets ytvikt som presenteras i gram per kvadratmeter.
16 ark motsvarar en kvadratmeter.

Denna speciella effekt som finns på papersytan, vilket jag misstänker är svartglättning på fibernivå, den syns tydligt över otryckta (vita) ytor som en mörk hinna av damm eller korta hårstån. Även utan lupp kan man se detta. Det resulterar i att på tryckta ytor ser det ut som om man i PS skulle ha lagt på en filter som heter "lägg till damm och ludd".

De planscher som trycks till butikerna, med samma bilder som i katalogen, lider säkerligen inte av samma problem. Detta eftersom papperet som används för dem behöver inte vara så tunt, då de inte postas separat till varje konsument. Alltså borde bildkvaliten vara väsentligen bättre i de bilder som syns i butiken. Någon som har en IKEA-butik i närheten kan bekräfta detta?
Detta innebär i sin tur att det är trycket (eller närmare bestämt pappersvalet), som orsakat det som vissa upplevt som dassig bildkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar