** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

IKEA katalogen - ej godkänd

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
IKEA katalogen delas ut i 36 länder, på 27 olika språk. Med sina över 190 miljoner exemplar är den världens största gratis trycksak.

Katalogen är därmed i någon mening också Sveriges ansikte utåt. IKEA är Sverige. Och man vill ju då gärna tro och förutsätta och ta för givet att bilderna är av absolut toppklass och tagna av professionella fotografer.

Med tanke på mitt stigande intresse för foto så har jag därför gått igenom kataologen två gånger endast för att se hur man lyckats rent bildmässigt.

Och här är då en subjektiv och ej detaljerad slutsats av en amatörfotograf:

* Min främsta kritik är att sammantaget så förmedlar bilderna ett mycket rörigt och plottrigt intryck.

* Många bilder är förvånansvärt oskarpa och brusiga.

* En ruggigt kall blåton över flera bilder.

* Alltför många utfrätta fönsterbilder.

* Sammantaget ger bilderna ett livlöst intryck, t.ex. för få bilder med människor.

* Brist på fantasi och nyskapande.

Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass.

Med andra ord anser jag att IKEA katalogen skulle behöva ett rejält kvalitémässigt ansiktslyft vad gäller sina bilder.

Och väl att märka är att ingenstans i katalogen får man veta namnen på fotograferna. (Bara en sån sak tror jag skulle kunna höja kvalitén lite grann, för vem vill skylta med sitt namn bakom undermåliga bilder?)

Synd att en sådan usel "fotoprodukt" ska vara världens största gratis trycksak. Och svensk dessutom.

Fast å andra sidan, gratis brukar ju aldrig vara förenligt med kvalité.

Nu har jag bara bläddrat snabbt i katalogen, men tänkte inte på att bilderna var dåliga.

Jag har svårt att tänka mig att ett företag som IKEA skulle nöja sig med dåliga bilder.
De har nog fått vad de efterfrågar.

Det kanske finns en tanke bakom dessa oskarpa bilder med färgstick.

Bara min tanke....

/Thomas

Det är en produktkatalog, ingen fotobok. Den skall visa vad IKEA har att sälja och hur man kan möblera med deras produkter.

Och vem bryr sig om vilka som har tagit bilderna? Är du intresserad av att veta vem som tagit bilden på skiftnyckeln i Clas Ohlson katalogen?

Människor med på bild

Det finns ett eller flera länder där man pga religösa anledningar inte får avbilda människor i IKEA katalogen. Har inga närmare detaljoer kring detta, fyll gärna på nån som vet mer.

Tror det till stor del kan förklara avsaknaden av människor. Att ha alla bilder olika i olika länder skulle ge ett enormt merjobb.

light skrev:
IKEA katalogen delas ut i 36 länder, på 27 olika språk. Med sina över 190 miljoner exemplar är den världens största gratis trycksak.

Katalogen är därmed i någon mening också Sveriges ansikte utåt. IKEA är Sverige. Och man vill ju då gärna tro och förutsätta och ta för givet att bilderna är av absolut toppklass och tagna av professionella fotografer.

Med tanke på mitt stigande intresse för foto så har jag därför gått igenom kataologen två gånger endast för att se hur man lyckats rent bildmässigt.

Och här är då en subjektiv och ej detaljerad slutsats av en amatörfotograf:

* Min främsta kritik är att sammantaget så förmedlar bilderna ett mycket rörigt och plottrigt intryck.

* Sammantaget ger bilderna ett livlöst intryck, t.ex. för få bilder med människor.

Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass.

Med andra ord anser jag att IKEA katalogen skulle behöva ett rejält kvalitémässigt ansiktslyft vad gäller sina bilder.

Och väl att märka är att ingenstans i katalogen får man veta namnen på fotograferna. (Bara en sån sak tror jag skulle kunna höja kvalitén lite grann, för vem vill skylta med sitt namn bakom undermåliga bilder?)

Synd att en sådan usel "fotoprodukt" ska vara världens största gratis trycksak. Och svensk dessutom.

Fast å andra sidan, gratis brukar ju aldrig vara förenligt med kvalité.

Ett litet tillägg...
Vad spelar det för roll att katalogen är gratis.
Tror du att fotograferna är så dåliga att de inte får betalt?
IKEA har nog råd att betala....

/Thomas

light skrev:

Förr stod det inte heller vem som designat möblerna, vilket det ju gör numera. Det finns nog en god chans att fotografernas namn också dyker upp.

Per.

Rent tekniskt borde IKEA inte ha något problem med bildkvaliteten då de använder Hasselblad H3D för katalogarbetet.

Re: Re: IKEA katalogen - ej godkänd

perstromgren skrev:
Förr stod det inte heller vem som designat möblerna, vilket det ju gör numera. Det finns nog en god chans att fotografernas namn också dyker upp.

Per.
Att tala om vem som har designat en viss produkt kan vara ett säljargument. Det tycks vara viktigt för en del människor att veta vem som har designat prylen, liksom att ett varumärke i sig räcker för att få en (hel) del att öppna plånboken. Däremot tror jag aldrig någon kommer att gå igång på en pryl för att den har fotograferats av "Den-kände-fotografen".

light skrev:

Är det inte lite så så den främsta konstfotografin ser ut idag? Ikea ligger trendriktigt helt rätt!

För att vara lite mera allvarlig: Jag tror att brusigheten/kornigheten i de jämna ytorna kan ha med trycket att göra? Har sett sådana fenomen även i andra kataloger senaste tiden. Kanske bildupplösningen/stoleken man trycker från kan spela in? Är ingen expert, bara en teori?

""Jag har bara hittat ett fåtal bilder som jag tycker håller hög fotoklass""

Det är inte meningen att bilderna ska hålla hög fotoklass, de ska sälja möblerna och de andra grejorna. Det är inte riktigt samma sak.

Sen är den inte gratis. Ikea betalar givetvis alla som jobbar med katalogen (även fotograferna), ända till den sista länken som är utdelningen med posten.

Re: Människor med på bild

exeton skrev:
Det finns ett eller flera länder där man pga religösa anledningar inte får avbilda människor i IKEA katalogen. Har inga närmare detaljoer kring detta, fyll gärna på nån som vet mer.

Tror det till stor del kan förklara avsaknaden av människor. Att ha alla bilder olika i olika länder skulle ge ett enormt merjobb.

Jag tror att katalogen är olika i olika länder. Inte säker, någon som vet? Jag har för mig att jag har sett något inslag på teve om hur olika katalogerna är beroende på kulturella skillnader och framförallt olika samkinriktingar i olika delar av världen. På vissa ställen vill man ha blommiga soffor i andra delar inte osv.

SKulle vilja säga att med tanke på papperskvalitén så är trycket väldigt bra. Svårt att trycka med bra kvalité på 20 grams papper ;)

Jeppe skrev:
SKulle vilja säga att med tanke på papperskvalitén så är trycket väldigt bra. Svårt att trycka med bra kvalité på 20 grams papper ;)

Kanske det, kanske inte? Jämför med gamla Ikea-kataloger med samma papperstjocklek?

De här var nog den löjligaste tråden i Fotosidans historia......

De här är säkert ditt sätt att söka efter jobb.

Graal skrev:
Kanske det, kanske inte? Jämför med gamla Ikea-kataloger med samma papperstjocklek?

2006: Ca 50% av bilderna innehåller människor, över lag varma bilder, men även här en och annan med kall ton. Utemiljöer utbrända (på ett snyggt sätt)

2007: Massor med människor som figurerar i katalogen, varma bilder över lag, men en och annan med lite kallare färgton, utbrända utemiljöer.

2008: Mindre männikskor och flera bilder med kall ton, enstaka med varmare ton. Utemiljöer utbrända (fortfarande på ett snyggt sätt)

Så ja, det verkar vara kallare över lag i årets upplaga. Kanske är en modegrej? ;)

Mitt seriösa inlägg gällde mest bruset/rastret som verkar lite grövre i den senaste katalogen. Det andra var mera ironi och satiriskt menat, inte så allvarligt utan grovt generalisernade, om nu inte det framgick tidigare.

Det var inte länge sedan jag läste ett reklamblad från IKEA och ett reportage om just fotograferna. Tror det var flera heltidsanställda professionella fotografer som fotade i jättelika lokaler där man hade byggt upp rum och miljöer som man ville ha det. De hade stora lokaler för produktfoto och vad jag såg på bilderna så använde de sig av Hassleblads digitalkamera. Statisterna var ofta familjemedlemmar.
Tror att det är många på IKEA som skall säga sitt innan bilderna kommer i tryck.

Om bilderna är bra eller inte i nya IKEA-katalogen har jag ingen aning om, däremot vore det kanske en schysst reklamgrej av IKEA att låta kända fotografer tolka deras sortiment på sitt sätt. Ungefär som Absolut Vodka gjort i många år.

Det skulle kunna vara en liten bilaga eller separat avdelning i katalogen där fotografen intervjuades kort och fick berätta om sig själv och säga sitt om IKEA. Sedan kunde bilderna följa därefter.

Möjligen skulle IKEA kunna presentera årets nyheter på detta vis.

Nåväl, nu spårade jag kanske ur...! :)

/Joakim

Jag skulle nog hålla med Ekvall i denna tråden. Bilderna blir kallare och med färre människor, men kan det inte vara så att IKEA-katalogen förändras, och kanske följer eller till och med är med och driver fotomodet? Katalogen förändras faktiskt ganska mycket varje år. Prova till exempel att kolla i katalogen från 2003.

IKEA har en fotostudio på 8000 kvadratmeter där man kan arbeta med 120 rum samtidigt. De har en maffig uppsättning h3d och många duktiga fotografer.

IKEA-katalogen är fortfarande deras största marknadsföringskanal och företaget lägger ner enorma resurser på den. Det är klart att de får vad de efterfrågar av sina fotografer och inte omedvetet släpper en katalog full av de misstag trådskaparen menar finns.

Det finns ju ett (foto)-ordspråk att amatören lär sig och följer fotoreglerna, de riktigt duktiga fotograferna bryter mot dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar