Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IF Förbistring igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Inte ens Nikon tycks kunna beskriva vad IF är.

Gällande nya Micro Nikkor 105 skriver man först:
IF (internfokusering) ser till att frontlinsen inte rör sig eller ändrar storlek vid fokusering,

Längre ner i texten skrivs:
6. Tack vare IF-designen (Intern fokusering) kan det främre linselementet röra sig utan rotering, vilket underlättar vid användning av cirkulära polfilter och blixttillbehör som fästs vid objektivet.

När man ser bild på objektivet inses lätt att det är den senare texten som gäller.

I övrigt ser det ut att vara en spännande glugg som man kan börja drömma om att bli ägare till.

/AnWi
 
AnWi skrev:
IF (internfokusering) ser till att frontlinsen inte rör sig eller ändrar storlek vid fokusering,
/AnWi

Man blir lite intresserad av Nikon, speciellt de objektiv som inte har IF.

Häftigt att frontlinsen kan ändra storlek, inte ens Canons bästa L objektiv kan det :D

// Erik - Canonist
 
Tycker också det är märkligt att ett så stort företag som Nikon inte kan ha en hemsida med begriplig Svenska! Sidan är full med tokigheter som syftningsfel och (*ryser*) sär skrivningar!

Kollar man på den engelska sidan blir det lite klarare

"The IF design provides a constant lens length..."

Skönt! Jämfört med tex tamron 90 tjänar man ju då många centimeters arbetsavstånd trots att närgränsen (motiv-filmplan) vid 1:1 endast skiljer 2 cm.
 
Vem hittar flest språkfel i denna text?

För första gången finns Nikon’s innovativa VR teknik i ett makro objektiv, Micro Nikkor AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED. Ett objektiv med hög upplösning och fina optiska prestanda, skapad för både analog som digital fotografering. Objektivet har Nikon’s andra generations vibrationsreducering, (VR II), som hjälper till att hålla bilden skarp med upp till 4 stegs längre slutartider än utan VR. IF (internfokusering) ser till att frontlinsen inte rör sig eller ändrar storlek vid fokusering, SWM (Silent Wave Motor) som driver fokuseringen är extremt tyst och snabb. ED glas minimerar aberrationer och ökar bilden kontrast och skärpa, och till slut finns den nya Nano kristall behandlingen som ser till att spökbilder och ströljus inte påverkar bilden alls.

Jag kom upp i tio, kan någon hitta fler?
 
salt skrev:
Vem hittar flest språkfel i denna text?

För första gången finns Nikon’s innovativa VR teknik i ett makro objektiv, Micro Nikkor AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED. Ett objektiv med hög upplösning och fina optiska prestanda, skapad för både analog som digital fotografering. Objektivet har Nikon’s andra generations vibrationsreducering, (VR II), som hjälper till att hålla bilden skarp med upp till 4 stegs längre slutartider än utan VR. IF (internfokusering) ser till att frontlinsen inte rör sig eller ändrar storlek vid fokusering, SWM (Silent Wave Motor) som driver fokuseringen är extremt tyst och snabb. ED glas minimerar aberrationer och ökar bilden kontrast och skärpa, och till slut finns den nya Nano kristall behandlingen som ser till att spökbilder och ströljus inte påverkar bilden alls.

Jag kom upp i tio, kan någon hitta fler?

Minst tolv, samt ett par tveksamheter.
 
Aberrationer är iallafall rättstavat.
Men i övrigt finns det inte mycket att glädjas åt, språkligt alltså.
 
salt skrev:

Kollar man på den engelska sidan blir det lite klarare

"The IF design provides a constant lens length..."

Skönt! Jämfört med tex tamron 90 tjänar man ju då många centimeters arbetsavstånd trots att närgränsen (motiv-filmplan) vid 1:1 endast skiljer 2 cm.

Står det verkligen så på deras engelska sida? Då är det inte bättre. Helt uppenbart, när man ser bilden på gluggen, är att objektivet ändrar längd. Varför skulle annars frontlinsen sitta i ett rör. Jag kan ha fel, har ju bara sett gluggen på bild.

Nikon såväl som Canon borde väl kunna använda rätt beskrivningar på sina alster. De borde väl ha full koll på funktioner och dess benämningar.

Märkligt av så seriösa företag.

/AnWi
 
Jag tycker inte att man direkt kan se att objektivet skulle bli längre vid fokusering. Nikons egna definition på IF är ju också väldigt tydlig (fast bara på engelska=);
"IF
Internal Focusing (IF)
Imagine being able to focus a lens without it changing in size. Nikon’s IF technology enables just that. All internal optical movement is limited to the interior of the nonextending lens barrel. This allows for a more compact, lightweight construction as well as a closer focusing distance. In addition, a smaller and lighter focusing lens group is employed to ensure faster focusing. The IF system is featured in most Nikkor telephoto and selected Nikkor zoom lenses."

Dessutom kan man hitta mer intressant info; närgräns 314 mm, objektivlängd 116 mm och arbetsavstånd 154 mm. Eftersom avståndet mellan objektiv och filmplan är exakt 44 mm kan man räkna ut att objektivet inte blir längre. Hurra!

Edit: och det kan man läsa här:
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/micro/af-s_vr_micro-nikkor_105mmf_28_if/index.htm
 
salt skrev:
Dessutom kan man hitta mer intressant info; närgräns 314 mm, objektivlängd 116 mm och arbetsavstånd 154 mm. Eftersom avståndet mellan objektiv och filmplan är exakt 44 mm kan man räkna ut att objektivet inte blir längre. Hurra!

Edit: och det kan man läsa här:
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/micro/af-s_vr_micro-nikkor_105mmf_28_if/index.htm

Besegrad :)

Tror du har rätt. Då verkar det vara en riktig goding.

Slutsatsen, uppenbarligen felaktig, drog jag av att kroppen liknar Sigma EX 105 Macro rätt mycket.

Skall bli spännande att se pris och leveransdatum.

Länken var ju bra och gav svar på tal.

/AnWi (som väntar förtvivlat på sin D200)
 
Senast ändrad:
AnWi skrev:
Besegrad :)

Tror du har rätt. Då verkar det vara en riktig goding.

Slutsatsen, uppenbarligen felaktig, drog jag av att kroppen liknar Sigma EX 105 Macro rätt mycket.

Skall bli spännande att se pris och leveransdatum.

Länken var ju bra och gav svar på tal.

/AnWi (som väntar förtvivlat på sin D200)

bra att ni redde ut det...
macrogluggar ska ju helst inte bli längre..

det lär bli en kanon-glugg,

den gamla varianten har varken ED eller Nanokristall element,

å VR..
kan nog bli en bra glugg till lite av varje, inte bara macro,
 
salt skrev:
Tänk om alla nederlag var så trevliga=)

Hursomhelst, detta är objektivet som jag har väntat på. Jag har redan beställt, hoppas bara köandet inte blir lika besvärligt som för alla D200-köpare!

Vad har du beställt det någonstans, har du fått prisuppgift ?

Jag vill ha gluggen också, men måste ha den innan midsommar.
 
Rätta mig om jag har fel, men är det inte alltid så att AF-S gluggar inte ändrar storlek vid fokusering?
 
Mushkot skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte alltid så att AF-S gluggar inte ändrar storlek vid fokusering?
Enligt Nikons objektivkatalog är AF-S beteckningen på de objektiv med "Silent Wave Motor" (SWM) dvs att objektivets fokuseringsmekanism drivs med en motor i objkektivet istället för med motorn i kamerahuset. Om alla AF-S-objektiv också är IF vet jag inget om, jag orkar inte gå igenom hela katalogen och jämföra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.