Advertisement

Annons

Idrottsförening

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Pettersson

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att fota till webb och matchprogram och för att skapa en bildbank i en idrottsförening som jag även är aktiv i, men har lite funderingar innan jag hoppar på det.

1) När bilderna hamnar i tex. matchprogram, cupinbjudningar eller annat är det att räkna som marknadsföring och därför behöver modellavtal med spelare på bilderna.

2) Vad går gränsen för goodwill att lämna en bild till tidningen om de vill ha. Tänker som så att ibland ser man porträttfoto på vissa spelare när de tex. skrivit nya kontrakt mm. Däremot vill de ha matchbilder borde de väl få betala.

Dessa funderingar gör jag innan det blir ngt. samtal med dem för att ha lite kött på benen och kommer att begära ett skriftligt avtal, är det ngn som har erfarenhet mitt uppdrag?

Mvh Christian

Jag fotograferar en del av vår klubbs verksamhet. En del av dessa bilder lägger jag i webalbum, som det länkas till från klubbens websida. Jag har sagt att om det är någon som inte gillar att synas på webben, eller som gör det i vanliga fall men inte en viss bild, så får de säga ifrån.
Ibland förekommer det även någon bild i någon information på papper, men det är mer sällsynt.

De flesta är inte dummare än att de inser att all sorts publicitet är en viss marknadsföring av klubbens verksamhet, och det behövs ju.

1) När bilderna hamnar i tex. matchprogram, cupinbjudningar eller annat är det att räkna som marknadsföring och därför behöver modellavtal med spelare på bilderna.

Kollade det där i BLF-listan för något år sedan, och jag upptäckte att en broschyr som gör turistreklam för en kommun är att betrakta som redaktionell publicering. Det kan nog säkert vara värt att kolla om detta exempel är analogt med ditt. Självklart ska man slippa medverka i reklam, samtidigt så kan jag tycka att man gör reklam för föreningen i samma ögonblick man drar på sig matchstället.

2) Vad går gränsen för goodwill att lämna en bild till tidningen om de vill ha. Tänker som så att ibland ser man porträttfoto på vissa spelare när de tex. skrivit nya kontrakt mm. Däremot vill de ha matchbilder borde de väl få betala.

Till viss del handlar det väl om hur självständig du står gentemot föreningen, och om du vill se dig som en del av pressavdelningen.
Porträttfoton på spelare till medierna kan man ju se som en service, beroende på hur stor föreningen är och vilken grad av publicering det handlar om. Samtidigt kategoriseras den typen av foton som arkivbilder som bara betalas med några hundralappar så det är ingen stor affär för köparen, eller borde inte vara i varje fall.

Matchbilder är (förhoppningsvis) nyhetsbilder så det kan ju vara din chans att få ut några kronor av uppdraget utan att en kanske "fattig" förening behöver stå för fiolerna.

Dessa funderingar gör jag innan det blir ngt. samtal med dem för att ha lite kött på benen och kommer att begära ett skriftligt avtal, är det ngn som har erfarenhet mitt uppdrag?

Skriftligt avtal är väl alltid bäst att ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar