Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idiotiskt i Acutol?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Den är väl mest avsedd för lågkänslig film 20-200iso, men eftersom jag nu står med en film på spiralen och bara har Acutol (FX14) och Rodinal att välja på så undrar jag om någon testat Acutol på Tri-x pressad till 800iso? Idiotiskt att ens försöka eller?
/Lotta

Kollar man i photax tabeller över acutolen så rekommenderas inte 800-film (Paterson Acupan 800) för att tiden blir för lång..

Rodinalen verkar vara ett bättre val... En sökning på photo.net angav att Tri-X @ ISO 1000 bör hamna runt 18-20 min (1+50)

Jag tror att lågkänsliga filmer rekommenderas eftersom kornet blir mer märkbart med skärpeframkallare som Acutol och Rodinal.

J. Patric skrev:
Jag tror att lågkänsliga filmer rekommenderas eftersom kornet blir mer märkbart med skärpeframkallare som Acutol och Rodinal.

Det tror jag också. Fast kornet är ju ofta vackert;)

Nåväl, jag blandade Rodinal istället (1+25 och beräknar 12,5 minuter.) Dags att sätta i gång.
/Lotta

Den hade jag ju sett, men vart hittade du tider eller hur beräknade du tiden? Jag körde med Rodinal, ångrade mig och spädde 1+50 i alla fall. Fick nog ett riktigt lyckat resultat på båda rullarna, en Tri-x och en Agfa APX400 pressad till 800 på lite kortare tid. En jä**a huvudvärk fick jag på köpet;( (Nackdelen med Rodinal kanske?)
/Lotta

Ska jag vara ärlig så höftade jag ganska friskt. Var lite panik när jag skulle framkalla den där filmen, så jag fick ta vad som fanns till hands, vilket råkade vara Acutol, som dessutom inte var helt fräsch. Om jag inte minns helt fel multiplicerade jag tiden för normalframkallning med 1.5. Tiden för normalframkallning hittade jag som vanligt i The Massive Dev Chart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar