Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Identifiering av kamera, Chinon CG-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Noart

Ny medlem
Hej! Ny medlem här och återupptäckt intresse för foto. Jag är på väg att köpa en ny kamera och kom på att jag har en gammal sak liggande i min garderob. Jag vet inte om det här klassas som ett kommersiellt inlägg eller inte men here goes.

Det är en Chinon CG-5 med 2 objektiv och en blixt.
Objektiv 1: Sigma 35-70 1:28-4
Objektiv 2: Sigma 60-200 1:4-5.6
Blixt: Nissin 260T

Frågan är nu om dessa är någonting att ha eller om jag ska sälja sakerna som skrot eller ge till något barn? Jag är inte alls intresserad av analogt foto men ifall sakerna har ett värde så kan det vara värt att spara.

Behöver ni någon mer info för att identifiera eller en bild på kalaset så säg till, har inte tillgång till digitalkamera just nu =)

Pentax K-bajonett

Den här kameran har tydligen Pentax K-bajonett så dagen digitala Pentax SLR bör kunna använda objektiven. För övrigt är det väl som med de flesta analaoga SLR idag- stor tillgång men liten efterfrågan så priset blir lågt.

Nej något större värde har inte en sån kamera idag även om den var bra på sin tid. Behåll den som minne! Jag har själv en Chinon CM-4 liggande nånstans, en kamera som jag trivdes mycket bra med en gång i tiden. Chinon har mycket riktigt Pentax-fattning, så objektiv lär det finnas gott om som passar.

Zoomarna du har är inget vidare, de brukade inte vara det på den tiden. Jag har själv en Sigma 35-70 för Olympus OM-G och den var aldrig skarp.

Chinons original-normal, 50 mm f1,9, var däremot en skarp och fin glugg. Jag har kvar min. Den skulle i dag kunna användas på en NEX-kamera med adapter och bli en fin porträttglugg.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar