Annons

ideer

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här frågan har nog hamnat helt fel skulle jag tro...

Men jag svarar i alla fall, eftersom någon av forumvärdarna troligtvis kommer flytta tråden till lämpligare plats.

Jag får oftast mina bildidéer när jag tittar på andra bilder. Det är inte så att jag plagierar, en viss bild kan ge mig en helt annan idé. Många idéer kommer bara helt av sig själva, när jag sitter och funderar.

Bra trådämne, detta behövs mer prat runt ikring:)!!

Beror på vilka bilduttryck man tänker på..

Jag fotar en del fåglar och får mina idéer ifrån de studier jag gör i allt ifrån konsthistoria, bildsök, naturfilm, etc till rena empiriska studier där jag bemöter den verklighet där mina motiv lever sina liv.

Att vistas där motiven verkligen finns är nyckeln. Där får jag näring och inspiration. Övning.

Om du jobbar mot rent fiktiva uttryck så tror jag att det gäller att ge fantasin näring genom litteratur och kanske film mm,, Också det Är ju en värld att leva i. Övning.

Inspiration är inget som man får gratis, många tyck faktiskt tro det:)!!!

Visst kan man tycka att inspirationen och skaparglädjen liksom ramlar över en men faktum är att den osm aldrig upplevt ngn torka på området inte heller har varit ihärdigt skapande, torkan infinner sig hos alla.

Jag menar att inspiration är en frukt av arbete och konfrontation med en verklighet genom de sinnen vi har.

När torkan infinner sig så är det jobb som gäller. Det är under torkan som man verkligen har möjlighet att nöta på och bygga upp sina färdigheter. När så skaparglädjen slår till så har man mycket i ryggan att bygga vidare på.

Jag menar att det fungerar på samma sätt inom andra konstnärliga uttryck.

Att utmana sig inom "fag" som man normalt inte arbetar med eller direkt behärskar så menar jag att man kan utveckla sig ännu mera inom sitt eget game. Till exempel så tecknar jag en del även om jag inte är så duktig,, det övar min snabbhet i seendet,, det kommer till nytta när jag fotar--tveklöst. Finns många exempel..

Det var en hel radda detta,,, Ni får ta det med en nypa salt då det inte finns ngr givna sanningar. För mig är detta dock ett högst påtagligt faktum.

Lycka till!

Mvh Niclas,

jo men man får ju så otroligt många ideer.. iaf får jag det.. ska man börja med att inrikta sig på nåt särskilt eller?
Får man lärar sig mer om detta på typ fotohögskolan eller var kan man lära dig det??

annizz skrev:
jo men man får ju så otroligt många ideer.. iaf får jag det.. ska man börja med att inrikta sig på nåt särskilt eller?
Får man lärar sig mer om detta på typ fotohögskolan eller var kan man lära dig det??

Främst så är det ngt man lär sig själv genom ständig övning.

Själva processen där den skapande arbetar sig fram genom olika faser är en process som är mer eller mindre unik från individ till individ. Det gäller alltså att lära känna sin egen process och hur man själv fungerar.

Med hjälp av en instution som t.ex ngn fotoskola så är processtänkande idag en given del av upplägget även om det säkerligen varierar från institution till institution.

Jag har själv varit elev på mer än en skola som har viktlagt processarbetets relevans och betydelse. Jag har blivit tillrättavisad om läraren har ansett att mina tankar kanske t.ex svävar lite i fel riktning med tanke på min målvision.

Mycket av detta faller sig naturligt och erfarenheten får man endast genom att ständigt arbeta i gamet. Det är nyckeln.

Viktigt är att man inte förlitar sig på den idérikedom man enda dagen har eller den idérikedom man har haft tidigare. Liksom sångare kan mista sin röst över en natt så kan författarens förmåga att skriva försvinna.. Ju bättre man känner sig själv (och processerna i skapandet) dessto bättre förberedd är man när svackorna kommer.

Den som skapar ihärdigt 8timmar + + om dagen upplever ofta skapandesvaga perioder. Många känner sig direkt nedbrutna men jag menar att det är den process man dÅ går igenom som får belöning för den dagen allt fungerar igen.

Det kanske gav ngr idéer.

MVH Niclas,

Ps, typiskt mig att lägga ut så långt när det handlar om så spännande ämnen,, skall försöka fatta mig kort vidare:)

Kul tråd!

Jag går ofta ut med kameran i naturen och när jag ser en färg eller form eller ett mönster som gör att jag känner något så försöker jag fota det. Sedan har jag mer och mer börjat tänka på hur jag skall ta bilden för det som jag ser skall framgå till betraktaren med mesta möjliga framgång.

Mvh

Martin

Ett tips är att skriva ner och skissa upp alla idéer du får. Det kan ju vara så att man inte har tid/kunskap/utrustning att genomföra det just då och då är det bra att ha det nedskrivet. Jag har alltid penna och en papperslapp i jackan för att kunna skissa ner idéer som flyger på mig på gatan ;)

Greven

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto