Annons

Ide hur man får fler kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

ev0l_

Medlem
Jag har tänkt lite att man borde sätta en ratio typ på hur många bilder man får ladda upp.
Så att om man ger 5 kommentarer eller 10 eller nått får man lägga upp en bild extra den veckan men ändå inga fler totalt.
Eller nått liknande?
Sen för att det inte bara ska bli kommentarer som "fin!" "oj vad bra!" eller liknadne som inte säger nånting så borde man kunna annmäla sånna komentarer eller om nån admin ser det och den som skrivit den får t.ex en vecka han inte får ladda upp nån bild alls som straff?

För just nu är det väldigt snålt om komentarer på bilder jag har t.ex inte fått nån kommentar alls på mina 3 senaste bilder jag laddat upp.
 
Jag förstår din frustration över att du inte fått några kommentarer på de 3 senaste bilderna.

Tyvärr tror jag inte på att straffa någon som ger en "dålig" kommentar då denne kanske inte har något mer att säga. Visst ger kanske inte en kommentar som snygg eller bra bild något för fotografen, men då borde man kunna i bildtexten säga att man vill endast ha konstruktiv kritik.

Tyvärr har jag inget svar själv hur man kan få upp kommentarerna. Dock brukar det vara så att laddar man upp en fin bild eller en bild med något naket på eller om man är känd på fs får man fler kommentarer. Rättvist eller inte, men det blir nog så när bildflödet är så stort och vi är ändå bara människor som har lättare att säga något positivt om en bild än negativt.

/ Marcus
 
Jo tanken med belöning i form av extra tildelning för skrivna kommentarer har varit uppe förut, vi är tveksamma då det - precis som du skriver - finns klar risk för ännu fler "vad fint" bara för att kunna ladda upp. Skulle man kunna rapportera alla sådana till oss skulle vi nog drunkna i jobb (det är ju ingen av oss som jobbar med det här på dagtid).

Belöning i form av fler bilder håller inte tror vi, vi måste snarare göra mer för att hålla nere bildinflödet. Då tror jag mer på pluspoäng som belöning, så man uppnår olika poängnivåer ("superkommentator" och annat) - mest som en kul "statusgrej".

Sedan efterlyses ju mer givande kommentarer också, och där finns på förslag att man skall kunna betygsätta kommentatorn - så att du efter att ha skrivit X kommentarer som fått "tummen upp" av andra stiger i någon ranking.
 
Jag tycker det var jätte roligt att lägga upp bilder på fotosidan när jag först blev medlem. Då kom det in ganska många komentarer. Medan dom senaste 10 bilderna jag lagt upp har inte fått en enda komentar. Jag försöker kika runt på biler och komentera dessa i den mån jag känner jag kan tillföra något. Men det känns inte så givande då man ändå i slutändan inte får några komentarer tillbaka. Fotosidan är en jätte jätte bra site men jag överväger snart att sluta ladda upp bilder här och vända mig till andra siter där man kanske kan få lite åsikter som kan förbättre det brinnande intresse man har för fotograferingen.
 
en tanke(ej väl genomtänkt:)


man kanske kunde göra en pool där man måste ge ett visst antal kommentarer per vecka. gör man inte det tas ens egna bilder i den poolen bort.
antingen väljer man själv vilka eller så slumpas det fram.

man kan också tänka sig att får man en kommentar så måste man ge en (eller två?) för att se den. gör man inte det inom x antal dagar så tas kommentaren bort.

jag vet inte, iaf en pool där man frivilligt går med på hårdare krav och tvång, dvs att att man kan tänka sig att ha kravet att ge eftersom man får själv
nån slags "byta-kommentarer-med - varandra"
 
ariadne skrev:
en tanke(ej väl genomtänkt:)
man kan också tänka sig att får man en kommentar så måste man ge en (eller två?) för att se den. gör man inte det inom x antal dagar så tas kommentaren bort.

Surt bara för den som faktiskt tagit sig tid att skriva en bra kommentar att den sedan försvinner för att den som skulle ha den inte hade tid/hann/kunde/... "lösa ut" den med egna kommentarer.
Det är ju inte bara den som blir kommenterad som har nytta av kommentaren. Jag tycker ofta jag fått bra tips genom att läsa bra kommentarer om andras bilder.

Men i övrigt kanske det skulle vara något med en pool som man måste kommentera aktivt för att få lägga bilder i. Men radera inget som någon kan ha nytta av. Flytta bara ut bland de vanliga bilderna i så fall.
 
skrinnare skrev:
Surt bara för den som faktiskt tagit sig tid att skriva en bra kommentar att den sedan försvinner för att den som skulle ha den inte hade tid/hann/kunde/... "lösa ut" den med egna kommentarer.
Det är ju inte bara den som blir kommenterad som har nytta av kommentaren. Jag tycker ofta jag fått bra tips genom att läsa bra kommentarer om andras bilder.

Men i övrigt kanske det skulle vara något med en pool som man måste kommentera aktivt för att få lägga bilder i. Men radera inget som någon kan ha nytta av. Flytta bara ut bland de vanliga bilderna i så fall.

jo, det kan man ju göra.

frågan är hur man ska reglera det. om man liksom själv väljer vilka man ska kommentera så kanske många hamnar utanför och inte får ngr kommentarer ändå. vore schysstare då om man kunde reglera det där på nåt sätt (kommer ej på nåt konkret förslag just nu dock)

kanske att de första man får "i uppgift" att kommentera slumpas fram ur de som har noll kommentarer, därefter väljer man själv.
det skulle vara kul om man liksom kunde garanteras iaf minst en kommentar:)

inte som värsta desperata poolen, men bara för att man kommenterar "under tvång" så behöver inte kommentarerna bli dåliga tror jag
man har ju själv valt "tvånget"
 
Jag har en spontan idé om hur man skulle kunna lösa det där med komentarer, rättare sagt bristen på kommentarer. Om några, säg runt tio stycken, går ihop till en egen grupp och kommer överens om att ladda upp en bild per vecka samt att kommentera alla de andra nio personernas bilder så har man väl en bra början. Finns det fler som vill göra ett sådant utbyte kan vi starta direkt. Det behövs ju inte direkt någon avancerad administration av ett sådant system, bara entusiasm.

En annan spontan idé skulle kunna vara att faktiskt göra de möjligt att formellt bilda kritikgrupper här på sidan. Varje grupp kan då komma överens om egna regler. Alla ska förstås kunna se bilderna och ge kommentarer men gruppen ska kunna inrikta sig på en egen profil och ställa egna krav på medlemmarna.

Hm... vet inte hur genomtänkta dessa förslag är men jag vågar ändå bolla dem med er.

MVH

Johnnie
 
Kul

Kul att denna diskution togs uppigen, då det snart var ett år sen jag skrev den.
Jag tycker absolut att man borde ta och göra en pool med ett visst "krav" på att man kommenterar för att få lägga in egna bilder.

Kan ingen ansvarig på fotosidan svara på våra ideer hära ?
För som det sagts tidigare, fotosidan har verkligen tappat mycket nuförtiden då man aldrig får någon kommentar alls.

MVH //thomas
 
Jag tror att det blir det populära fotografer och polare som man bedömer först, om kortet var anonymt en tid så kanske det inte skulle vara så lätt att välja ut dom populära. Kan tänkas att kommentaren ska vara okänd för andra den tiden också, om någon tycker att det är bra på något vis så tycker dom flesta lika.

Kommentardifferens senaste 30 dagarna tycker jag borde vara på plussidan innan man klagar.
 
Senast ändrad:
Det lär inte bli fler kommentarer om vi inte kan godta att"FIN" är också en kommentar, alla kan inte göra en bedömning av hela kortet.Har någon skrivit och visat att dom tycker om mitt kort eller tycker det är dåligt så hellre det än ingen kommentar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.