Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idag var jag för snäll...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle dela ditt överenskomna arvode på det antal bilder som kunden skulle ha, och sen dra av för den "dåliga" bilden.

Fakturera detta belopp eller hela det offererade beloppet, skäms INTE.

Stefan h. skrev:
Jag skulle dela ditt överenskomna arvode på det antal bilder som kunden skulle ha, och sen dra av för den "dåliga" bilden.

Fakturera detta belopp eller hela det offererade beloppet, skäms INTE.
Så skulle man kunna gjort om de skulle haft några bilder, men iom att jag inte åker tillbaks och tar om den de vill ha på nytt vis för samma peng så skar det sig. Alla eller ingen typ.. Det fick bli ingen och det stod då jag för.

Då tycker jag du ska varna dina kolegor i närheten för detta oseriösa företag.

Eller också så fakturerar du överenskommet belopp och skickar över alla bilder och sen fakturerar. Du har ju beställning och offert så det är bara att fakturera och gå till kronofogden om dom inte betalar.
Ett företag får STORA problem om dom får betalningsanmärkningar...

Lycka till i framtiden.

janrob skrev:
Tycker att man aldrig ska tjafsa med en kund, bättre bita i sura äpplet och ta om bilden, tar lång tid att bygga upp rykte, går på nolltid att rasera, sedan beror det väl på lite vad det är för kund också.
Fast det är inte hållbart ekonomiskt att göra ett jobb två gånger till priset av en.

Vad skulle ske om kunden nästa gång ändrat sig och vill ha en bild ute med en snöhög bakom i stället för den de nu vill rigga? Hur många gånger?

Stefan h. skrev:

Jag tror inte jag får namnge här, men det är iaf en personaltidning till ett stort företag. Så ni som gör jobb åt andra tidskrifter behöver inte varnas, men ska ni jobba åt större personaltidningar kan vi ta det via mejl då om det är samma..

(och närheten är inte i mina trakter utan kan vara var som helst)

Senast ändrad:
svårt fall, jag hade tagit om bilden men lagt på för en resa till, ursprungspris plus x-tra resekostnad, hade dom ändrat sig om bakgrund ytterligare en gång, så blir det ett nytt jobb, hade skickat faktura på det första.

Ja, det hade varit det ultimata Jan och så hade det kunnat fixas, men det var uteslutet för kunden denna gången. Tyvärr.

Hade jag själv missat något i beställningen hade jag gjort om, men nu handlade det om vad jag klassar som nytt uppdrag efter ny ide och fult utnyttjande.

Ytterligare en situation där jag övervägt att göra om är om det hade varit en kund jag visste skulle återkomma år efter år, betala och fungera att jobba med, men så var inte heller fallet med denna.

Så i sak har du rätt om att man inte bör tjafsa med kunder, men det finns sidor där ett stopp behöver sättas också. Jag klassade denna som en sån.

Jag hittade en lösning som ger mig bättre betalt:) och för den ska det skrivas lika hållbara avtal som alltid.

Eftersom tidningen inte använde bilderna skickade jag dem direkt till företaget i stället, och de gillar dem. Och arkivbildspris är ju högre än det för redaktionellt foto;)

Stefan h. skrev:
Varna oss här på Fotosidan också.

lottawe skrev:
Jag tror inte jag får namnge här
Har du avtalat med kunden om att hålla företagets namn hemligt? Annars får du namnge det hur mycket du vill.

lottawe skrev:
Jag hittade en lösning som ger mig bättre betalt:)
Ja, då ska du kanske inte reta upp dem genom att varna oss för dem. Åtminstone inte innan de har betalat fakturan. :)

lottawe skrev:
Ok. Om jag ska höja reseersättningar då.. Är det någon som vill humma om någon typ standard då?

(Jag använder sffs lista för att ha koll på riktpriser oftast, men i den finner jag inget om reseersättning.)

Niklas. Apropå journalistförbund.. Även om jag inte tänker bråka om pengar eller för egen del så kanske det vore intressant för något sånt att veta vilka tidningar som bryter kontrakt? Vet du? Eller är det ett sånt förbund som bara är för medlemmar som behöver direkt hjälp?

Det var precis det jag menade, inte med tanke om att du skulle stämma nån. Deras jurister är duktiga på juridiska frågor angående fotarnas rättigheter osv. Hör inte dit själv heller, men har nångong ringt och frågat om råd om det varit nåt oklart med nån kund. Då får du åtminstone rätt upp och ner vad du kan, skall och borde göra. :)

lottawe skrev:
Jag hittade en lösning som ger mig bättre betalt:) och för den ska det skrivas lika hållbara avtal som alltid.

Eftersom tidningen inte använde bilderna skickade jag dem direkt till företaget i stället, och de gillar dem. Och arkivbildspris är ju högre än det för redaktionellt foto;)

Snyggt Lotta!! Kreativt tänkande är alltid bra.

\\Sten

Lotta, som kvinna och fotograf så rekommenderar jag nätverket Brudarna. Där får du moraliskt stöd, tips om prissättning, avtal och annat man behöver lufta.
Nätverket startade 2003 av ett gäng pressfotografer i Stockholm men nu är vi i alla genres i hela landet och även några svenska tjejer utomlands.
www.natverketbrudarna.se

Och om du går med i Svenska Fotografers Förbund så har du juridisk hjälp när helst du behöver.
www.sfoto.se

Som gammal räv i IT-branschen så kan jag meddela att jag har aldrig sett en enda konsult som inte har fått betalt trots att de inte levererat. All arbetstid betalas alltid. Det är en bra fråga att vända tillbaka till kunden, hur de gör med sina egna fakturor till missnöjd kund.

Lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS