ANNONS
Annons

Idag var jag för snäll...

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
..tror jag. För första gången har jag gjort ett jobb som kund bojkottar. Uppdraget var bl.a. porträtt i miljö och objektet då var en VD. För att utföra uppdraget reste jag 16 mil, jag plåtade bilder enligt avtal 1h men kund gillar inte miljön de är plåtade i (enligt avtal) och vill nu ha dem på ett annat sätt med speciellt uppsatt bakgrund (där deras produkter skulle riggas i bakgrunden i stället för att miljön är med.)

För uppdraget hade jag fått ja på offerten med totalsumma 3850:- exkl. Jag går back om jag reser tillbaks och gör om den bilden eftersom jag inte kan ta betalt en gång till så jag föreslog att de skulle ta in en annan fotograf till just den bilden de var missnöjda med och att jag kunde halvera priset med att de behåller de andra bilderna från produktionen som de ju var nöjda med, men icke.. Tar de in en annan fotograf tar de alla bilder från den och mig vill de då bara betala för resan.

Visst, jag månar om nöjda kunder och jag har redan sagt ok till att bara fakturera resan, men vad borde jag ha gjort tycker ni?

Jag är inte van denna situationen. De var helnöjda med alla bilder utom en, men alla ska tas om?

Rent moraliskt så kan du fakturera hela beloppet, du har ju fullgjort dina åtagande.
På lång sikt kanske det är bättre att tillmötesgå kunden, eller ialla fall mötas halvägs.
Tycker inte du gjort fel, men du kunde kanske krävt lite mer än bara körning.

lottawe skrev:
[BDe var helnöjda med alla bilder utom en, men alla ska tas om? [/B]
Då tycker jag att de gott skulle betala fullt pris.
Att de plötsligt får en annan idé är inte ditt problem. Du har löst den uppgift ni kom överrens om.

Hur man förklarar det vet jag inte men jag är övertygad om att VD:n själv inte skulle lagt ner det jobb du har gjort för den summa pengar NI har kommit överrens om.

Ska rusa så jag har bara skumat era svar, men återkommer senare. Fast bara för att det inte ska bli missuppfattningar påpekar jag att det inte var företaget med VDn som var min kund utan en utomstående (handlade om pressfoto.) Kunden kände inte till väggfärger och utseende i lokalerna och jag kan visserligen förstå deras tanke om nytt, men avtalet var som sagt i befintliga miljön..

Lägg på dom nya faktiska kostnaderna+ per timme.
Eller så får man svälja förtreten och bli varsammare nästa gång..

Vad jag förstår så finns det ett avtal (ett underskrivet sådant) eller har Du fått OK på en offert som Du har skickat till Din kund?

För det första så känns det magstarkt att inte kunna betala för resten av bilderna som de då var nöjda i och med att ni hade en överenskommelse.

Sedan tycker jag att Du viker Dig lite för lätt och bara kräver ersättning för resan, för det är ingen större kostnad 3 850:-
3 850:- är normalt vad en resa i bil kostar med omkostnader, kanske något överdrivet.
Jag tycker att Du borde har krävt mer av kunden. Exempelvis 50% av överenskommet pris.

\\Sten

Varmt tack för era synpunkter.

Mitt förslag till kunden var som jag skrev i första inlägget att halvera priset "jag kunde halvera priset med att de behåller de andra bilderna från produktionen som de ju var nöjda med" Det tyckte jag kändes juste att göra och snällt nog egentligen. Särskilt som jag kunde föreslå annan fotograf för att plåta en ny VD-bild också..

Det var sedan jag jag inte orkade tjafsa massvis då de propsade hårt på att inte alls betala om jag inte åkte tillbaks. Därför vek jag mig, och visst det var för snällt.

Men om något liknande uppstår igen, då har jag alltså rätt både juridiskt och moraliskt att fakturera rubbet iaf alltså? Avtalet är via sparad mejlkonversation liksom bekräftelsen på offerten. (Datavärlden kan funka som underskrift.)

Jag tycker kunden har betett sig oetiskt genom att inte betala bara för att en bild måste tas om.Finns en del företag som sysslar med denna typ av medveten reklamation för att dra ner sina kostnader. Sådana företag skulla man sätta upp varningsflagg för.

Ett avtal är alltid ett avtal, det behöver inte vara på papper. Det kan ju vara svårt att bevisa om man inte har det på papper dock.

Av det du skrivit här så har du rätt till avtalad ersättning.

lottawe skrev:
Det var sedan jag jag inte orkade tjafsa massvis då de propsade hårt på att inte alls betala om jag inte åkte tillbaks. Därför vek jag mig, och visst det var för snällt.

Men om något liknande uppstår igen, då har jag alltså rätt både juridiskt och moraliskt att fakturera rubbet iaf alltså? Avtalet är via sparad mejlkonversation liksom bekräftelsen på offerten. (Datavärlden kan funka som underskrift.)
Men då råkar det vara som så att DU har papper på vad du skall ha betalt.

De har väl knappast papper på att du har lovat göra det gratis? För inte skrev du på ngt innan du åkte hem...

Ord står mot papper...
Vad är det de säger i Tennis? Game Set?

Ärligt talat, i en bransch där redan alla verksamma fotografer slickar röv dagarna i ända..

Är det inte dags att sätta ner foten och be dom otacksamma snåla jävlarna att dra åt helvete?

Jag lever gärna på vatten o bröd ett bra tag om jag har vetskapen om att någon fått lära sig en läxa..

Jag tycker helt enkelt att du var för snäll Lotta. :) Dock har jag full förståelse för det.. Har själv jobbat gratis eller alldeles för billigt flera gånger.. tyvärr..

Och ja, du kan egentligen bara skicka en faktura, om du inte muntligt gått med på vad de ville ha..

Jag fattar inte hur man ska kunna få kunder att läsa det minst 100-sidiga avtal man snart måste skicka med i offerten...

Om du gjort ett jobb enligt enligt specsen ni kommit överrens om är det upp till dom att påvisa att produkten du säljer dom inte fullföljer dealen.

Den här situationen är inte helt ovanlig. Ta även kontakt med journalistförbunds advokater och fråga. Dom brukar ställa upp och svara på sånt.

Du har fullföljt ett uppdrag och kan gladeligen debitera fullt för den. Om du åker ut igen så skall du absolut ha betalt för arbetstid+reseersättning. Gör man en beställning så hamnar man betala för den använder man bilderna eller ej. Dom borde i förväg ha informerat om den exakta miljön.

Det här är vardag inom foto, speciellt då man gör jobb för okunniga/oproffesionella arbetsgivare och det gäller bara att vara stenhård.

Sten.
Jag är nyfiken på hur många kronor du tycker jag skulle beräkna milersättning på? Det har vi nämligen inte avtalat i telefonsamtalet utan där är bara sagt att jag kan fakturera för resan. (När jag var dum och vek mig.)

16 mil i min angivelse gäller t/r, enkel resa är det 8. Milersättningen har jag beräknat till 464:- (=29:-/mil) Jag klassar inte mitt pris som billigt utan snarare som ett riktigt pris för redaktionellt foto enligt branchstandard. Särskilt som jag tar samma timpris för restiden som för själva fotograferingen. 536:- var för bildhantering, (bildbehandlingen överläts åt andra,) 950:-/h x3 var resten. Redaktionellt är billigare än kommersiellt.

Ragnar.
Jag håller med om att detta är dåligt av företaget. Hoppas inte många beter sig så bara. Jag har aldrig upplevt det förr, men å andra sidan var det första gången just denna tidningen anlitade mig.

Oscar, Erik och alla andra med, visst ni har rätt.

Daniel.
Äsch, jag har klarat mig i snart 8 år som frilansande företagare varav 4 som fotograf utan att behöva såna luntor avtalspapper. Avtalen brukar hålla bra även med motsvarande ett A4 och mejlvägen.. Detta var ett missöde, men det beror ju snarare på att jag inte orkade tjafsa än på avtalet.

Niklas.
Tusen tack:) Journalistförbundet är nog inget för mig (är inte varken journalist eller medlem,) och denna gången tänker jag inte dra det då det skulle ta mer energi än vad det är värt i pengar. Men det ska aldrig mer få hända.

Jag brukar inte vika mig lätt. Kanske dags för semester ett tag..

Senast ändrad:
Ok. Om jag ska höja reseersättningar då.. Är det någon som vill humma om någon typ standard då?

(Jag använder sffs lista för att ha koll på riktpriser oftast, men i den finner jag inget om reseersättning.)

Niklas. Apropå journalistförbund.. Även om jag inte tänker bråka om pengar eller för egen del så kanske det vore intressant för något sånt att veta vilka tidningar som bryter kontrakt? Vet du? Eller är det ett sånt förbund som bara är för medlemmar som behöver direkt hjälp?

En BMW 5 serie från 2007, räknar högt på 13 kr/l, inklusive service reparationer, slitage på bl.a. däck,, försäkring, värdeminskning (En sådan bil sjunker ca 60.000kr/år).

Gissa vad det blir per mil i körersättning?

34 kr... hur många har en sån här som tjänstebil?
Och detta är ju förståss skattade pengar. En som lever på detta kan direkt dra av momsen.....

Så ni ska nog inte hänga upp er på den summan som ändå är en liten del av av allt annat.

Jag tar 25 kr/mil. Tycker det är rimligt, och oftast brukar entrprenörer ha en viss radie som är gratis. Typ 2 mil.

mvh

/Rommél

Senast ändrad:
Hej Lotta! Jag uppfatar som om jag gjorde Dig lite upprörd, vilket inte var min tanke men jag uppfattade ditt inlägg som om Du ville ha vår uppfattning.

"Sten.
Jag är nyfiken på hur många kronor du tycker jag skulle beräkna milersättning på? Det har vi nämligen inte avtalat i telefonsamtalet utan där är bara sagt att jag kan fakturera för resan. (När jag var dum och vek mig.)

16 mil i min angivelse gäller t/r, enkel resa är det 8. Milersättningen har jag beräknat till 464:- (=29:-/mil) Jag klassar inte mitt pris som billigt utan snarare som ett riktigt pris för redaktionellt foto enligt branchstandard. Särskilt som jag tar samma timpris för restiden som för själva fotograferingen. 536:- var för bildhantering, (bildbehandlingen överläts åt andra,) 950:-/h x3 var resten. Redaktionellt är billigare än kommersiellt..."

Jag gjorde en uppskattning i huvudet och kom fram till följande.

Resan tolkade jag som om det var 16mil för att utföra uppdraget och 16mil i retur och då totalt 32mil.
Jag räkande på en milersättning på ungefär 30:- p mil vilket på 32 mil ger 960:-. det är för mig vad det kostar att hålla bilen flytande (bensin, slitage, försäkring och skatt). Sedan är det ju ett arbete att ta sig till jobbet, där det skall utföras. Nu fotograferar jag inte men reser i tjänsten och inte gör jag det på min fritid.
32 milk tar ca 3 timmar att resa ca 400:- i timmen vilket ger 1 200:- / Totalt: 2 160:-

Nu är det 1 690:- kvar för att utföra arbetet och betala för efterbehanlingen (om jag tolkade rätt).

Vad jag försökte komma fram till är att Du har utfört arbetet enligt avtalet men att beställaren tycker att en /1/ bild inte håller måttet, så då borde det fgör hans del innebära en ny kostnad för som jag tolkar det har Du utfört enligt avtalet.
Visst det är inte lätt och det är jag medveten om och att branschen bästa konkurent är okunskapen hos beställaren. Han som tror att han kan göra jobbet lika bra med sin pocketkamera.

\\Sten

Tycker att man aldrig ska tjafsa med en kund, bättre bita i sura äpplet och ta om bilden, tar lång tid att bygga upp rykte, går på nolltid att rasera, sedan beror det väl på lite vad det är för kund också.

Luguber skrev:
Hej Lotta! Jag uppfatar som om jag gjorde Dig lite upprörd, vilket inte var min tanke men jag uppfattade ditt inlägg som om Du ville ha vår uppfattning.
Nej absolut inte. Det var inte meningen att "låta" upprörd och det jag önskade var snarare den hjälp du svarar med. Tack:)

Jag har ju alltså ett skrivet avtal om jobbet och med godkänd offert. Det är skriftligt och egentligen så hållbart så jag inte borde ha vikt mig, men trött och med noll energi för tjat gjorde jag det ändå. Per telefon.. I telefonsamtalet formulerades då (efter tröttsam diskussion) fram ett nytt avtal som är så luddigt det bara kan bli. Till min fördel:) Jag ska ju enligt vad som sades i det fakturera för resan, men vi sade då ingen summa utan bara att jag gör så. Alltså skulle jag nog kunna höja där nu när de det riktiga avtalet ändå inte gäller:)

Jag gjorde en uppskattning i huvudet och kom fram till följande.

Resan tolkade jag som om det var 16mil för att utföra uppdraget och 16mil i retur och då totalt 32mil.
Jag räkande på en milersättning på ungefär 30:- p mil vilket på 32 mil ger 960:-. det är för mig vad det kostar att hålla bilen flytande (bensin, slitage, försäkring och skatt). Sedan är det ju ett arbete att ta sig till jobbet, där det skall utföras. Nu fotograferar jag inte men reser i tjänsten och inte gör jag det på min fritid.
32 milk tar ca 3 timmar att resa ca 400:- i timmen vilket ger 1 200:- / Totalt: 2 160:-

Nu är det 1 690:- kvar för att utföra arbetet och betala för efterbehanlingen (om jag tolkade rätt).
Nä, förutom de 464:- i offerten så tog jag ju även ut 950:-x2=1900:- för tiden jag reste. Arbetet tog 1h och kostade 950:- ytterligare. De 536:- avser inte bildbehandling utan endast inladdning och sållning i datorn samt överskickande till kunden. Bildbehandlingen sköter retuschör där så det var inte mitt jobb.

Vad jag försökte komma fram till är att Du har utfört arbetet enligt avtalet men att beställaren tycker att en /1/ bild inte håller måttet, så då borde det fgör hans del innebära en ny kostnad för som jag tolkar det har Du utfört enligt avtalet.
Visst det är inte lätt och det är jag medveten om och att branschen bästa konkurent är okunskapen hos beställaren. Han som tror att han kan göra jobbet lika bra med sin pocketkamera.
Jag tycker du har helt rätt både i det första och det andra här.

Tack för all hjälp. Jag ska satsa på att bygga upp en hög reseräkning nu:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar