ANNONS
Annons

Idag den 27e April 2005 leder Canon fatalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kakelgasten skrev:
Nja...jag funderar på att lägga in några Nikon grejor...bara för att bättra på statistiken...:)

Jag hade iofs lagt dit "Grovsnus" men någon Hem-och-skola-fanatiker gick i taket och befarade att samtliga kids här skulle hamna i nikotinträsket så den togs bort av redaktionen :(

/Johan
 
Finns 6109 sidor som innehåller ordet Nikon.
Finns 8794 sidor som innehåller ordet Canon.

Så sett till antalet Nikon/Canon ägare så förekommer ordet Nikon fler ggr/%

Om det beror på att Nikon ägare är mer "kära" i det ordet eller om Canon ägare skriver det i "hatsyfte" vet jag inte...

Ta detta inlägg med en nypa salt...det är BARA statistik...:)
 
ännu mer intressant vore kanske en normalisering av typen "antal bra bilder producerade med canon / antal canonägare" och motsvarande för nikon. självklart är "bra bilder" ett godtyckligt begrepp, men en bra indikator skulle t.ex. kunna vara antal kommentarer.
 
Ännu roligare vore att veta föhållandet mellan antal tagna bilder och antalet bra bilder/keepers för resp märke. :)
 
Jag ville INTE starta en skitkastartråd!
Bara höra era spekulationer om varför Canon blivit så pass stora i förhållande till de andra spelarna.


Nåväl, lite statistik här o nu:

Canon EOS 10D 704
Canon EOS 1D 34
Canon EOS 1D MkII 71
Canon EOS 1Ds 35
Canon EOS 1Ds MkII 15
Canon EOS 20D 630
Canon EOS 300D 1082
Canon EOS 350D 226
Canon EOS D30 94
Canon EOS D60 101
Canon Total 2992

Fuji S1 Pro 13
Fuji S2 Pro 53
Fuji S3 Pro 5
Fuji Total 71

Konica Minolta Dynax 7D 102
Konica Minolta Total 102

Nikon D1 42
Nikon D100 235
Nikon D1H 4
Nikon D1X 28
Nikon D2H 34
Nikon D2X 31
Nikon D70 1191
Nikon Total 1565

Olympus E1 13
Olympus E300 4
Olympus Total 17

Pentax *ist D 8
Pentax *ist Ds 23
Pentax Total 31

Sigma SD10 1
Sigma SD9 7
Sigma Total 8
 

Bilagor

  • diagram1.jpg
    diagram1.jpg
    32.4 KB · Visningar: 143
dumbo skrev:
Ännu roligare vore att veta föhållandet mellan antal tagna bilder och antalet bra bilder/keepers för resp märke. :)

Jag håller med, men det är nog alldeles för subjektivt. Dessutom är inte syftet med tråden att bevisa att bara för att fler tar bilder med Canons DSLR så tar de också bättre bilder. Se bara på mig ;)


Märkesfördelning!

Ja, jag har precis fått Excel :D
 

Bilagor

  • diagram 2.jpg
    diagram 2.jpg
    37.6 KB · Visningar: 140
hansen2 skrev:
Jag hade iofs lagt dit "Grovsnus" men någon Hem-och-skola-fanatiker gick i taket och befarade att samtliga kids här skulle hamna i nikotinträsket så den togs bort av redaktionen :(

/Johan

Hahhaha! Det har jag inte ens tänkt på! Jag har ALLTID General i kameraväskan!

/Micke
 
AlfaGTV skrev:
Bara höra era spekulationer om varför Canon blivit så pass stora i förhållande till de andra spelarna.

Jag tror, faktiskt, att det till största delen beror på marknadsföring om man ser bara till Nikon och Canon. I kombination med det har Canon åxå skaffat sig ett försprång med det rent tekniska på digitalsidan. Det är svårt att ta in på någon som dels har bättre marknadsföring och dels ligger snäppet före i utveckling.

Vad gäller "de andra" märkena så beror det väl till viss del på att de inte är lika vanliga/stora på analogsidan och därför har de kanske haft sämre resurser att satsa på utveckling av DSLR och därför inte kunnat hoppa på tåget förrän ett bra tag senare.

Jag håller med, men det är nog alldeles för subjektivt. Dessutom är inte syftet med tråden att bevisa att bara för att fler tar bilder med Canons DSLR så tar de också bättre bilder. Se bara på mig ;)

Nej, det är ju inte praktiskt genomförbart (Vad är en bra bild?), men om det vore det så vore det intressant att veta. :)
 
Jag drar en egen slutsats också tror jag.

Är ganska övertygad om att många köpte en 300D när Canon marknadsförde den som hårdast. Och när man väl börjat med detta digitala fotograferande blir man lätt fast.
Skulle kunna tänka mig att många av de ursprungliga ägarna av 300D numera har uppgraderat sig till en 20D eller kanske en 10D för den delen.

Sagt i andra termer:
Canon har en naturligare skala av kameror för den som redan har ett par schyssta gluggar.
Man ser ju nu på annonsmarkanderna att det fullkomligt haglar av 300D. Och jag tippar att de (flesta) siktar endera på en 20D eller en nyare 350D.

Om jag sitter där med en D70 så finns det inget naturligt steg uppåt i listan, då blir det proffsmodeller för runt 30 papp som gäller. Jag tror ingen "uppgraderar" sig till en D100 idag.
(Även om den är en mycket bra kamera och fullt duglig för de flesta sammanhang, så är den för dyr idag.)

Om man tittar på statistiken för fs.se så är det D70 som är den största kameran sett till antalet användare. 300D är nära efter, men många av dem som haft en sådan har nog gått på linjen att man måste minsta ha 8.0 megapixlar för att behålla sin självrespekt och handlat en 350D eller en 20D

kanske..
/Micke
 
Re: Re: Idag den 27e April 2005 leder Canon fatalt

Arleklint skrev:
Ja det tror jag. Dom är oxå flitigast i att starta trådar i syfte att framhålla "sitt" märke ;)

Varför?

Jag tippar att "the community rules" skulle man väl kunna säga. Mycket snack på nätet om olika märken/modeller överhuvudtaget. Och många tror jag använder nätet och dess forum/semiproffessionella testare som ett slags faktablad, för att se vad mer för egenskaper en kamera har än de som reklamen framhåller.

Och små saker blir ofta tagna ur sitt sammanhang och får oanade proportioner. Som t.ex. moiré på D70, felfokus på 10D eller "kraschad" mjukvara på 20D.

Sen är det lätt att bli hetsad att uppgradera när en ny modell släpps på marknaden, eftersom det uppstår nån slags kollektiv hysteri i forumen på nätet inför och direkt efter ett modellsläpp. Där leder ju Canon ialla fall på gott och ont.

Du är ju själv en Nikonkille Janne, det är klart att man vill rättfärdiga sina inköp genom att få medhåll från "community'n"
Och just nu är det nog flest Canongrabbar (o nån enstaka tjej) som gör sina röster hörda i forumen.
 
Canon var först med att göra en kamera för pöbeln, inte så konstigt att de har största andelen.

Skulle vara intressant att se hur många enskilda personer som gömmer sig bakom siffrorna, gissar att det är vanligare att Canoniter än Nikonister äger flera olika modeller av samma märke (speciellt nu när Canon släppt nästa generations "pöbelkamera").
 
Det finns ju ett lagom bra "ordspråk" om detta. ;)

Det finns tre saker,
* lögn
* förbannad lögn
* statistik.



Kameraväska
Jag har inte riktigt förstått funktionen att lista upp varenda pryl man har. Jag menar, vad är nytta av att lista upp t.ex hot-shoe-vattenpass eller liknande. Själv listar jag upp det jag tycker är viktigt. Vem bryr sig vilka olika objektiv jag har, där finns ändå mer individuella variantioner än på många kamerahusen. Men visst, jag har också listat vilken kamera jag primärt använder mig av.



Skulle vara intressant att se hur många enskilda personer som gömmer sig bakom siffrorna, gissar att det är vanligare att Canoniter än Nikonister äger flera olika modeller av samma märke (speciellt nu när Canon släppt nästa generations "pöbelkamera").
jag ser ingen korrealation för detta. Varför skulle de med Canon-kameror ha kvar den gamla istället för att sälja den. dock med ett undantag, yrkesfotografering.

Om något tror jag du hittar en korrealation mellan de som fotograferar yrkesmässigt i någon form och har flera kameror. Sen om dessa kör Canon till större del är en annan femma. För de är ändå de som har störst nytta av att ha dubbla kameror.
 
Med tanke på det "låga" antalet KM 7D beror det mycket på att dom släppte sin första D-SLR i november 2004. (förutom några misslyckade försök tidigare). Canon och Nikon har ett visst tidsmässigt försprång (och inte minst ekonomiskt). Vi Minolta fantaster som bet oss kvar i den analoga världen i hopp om att få ett digtalt hus har äntligen fått ett hus värt namnet :0) Det fanns dom som tappade hoppet och gick över till den andra sidan.*s*
Vi är än så länge en liten skara på 102 lyckliga ägare och vi växer oss starkare :)

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
...
Det fanns dom som tappade hoppet och gick över till den andra sidan.*s*
Vi är än så länge en liten skara på 102 lyckliga ägare och vi växer oss starkare :)

mvh/Ove

Absolut, det tvivlar jag inte alls på och konkurrensen gagnar alla oss köpare oavsett märke.
Liknande situation befann sig väl alla ägare av Pentax optik också.
Men den tillverkare som visade mest framåtanda och tillförsikt måste ju ändå vara Olympus som laserade en helt ny fattning i samband med sin DSLR lansering. Det är vågat men det kan betala sig i längden. Jag antar att den har fördelar jämfört med att behålla den gamla fattningen för analoga kameror.
/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.