Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idag - 20 år sedan nazisterna jagades ur Växjö!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Graal

Avslutat medlemskap
Idag 13 april är det precis 20 år sedan upploppen i Växjö, då en handfull nynazister för första gången på många år demonstrerade öppet. Växjös invånare var inte särskilt glada och flera tusen, gamla som unga, hade mött upp för att visa sin avsky mot demonstranterna. Själv åkte jag från Lessebo och tog kameran med, kanske mest av nyfikenhet men också för att dokumentera denna historiska händelse. Fotografen Hans Runesson lyckades vara mitt i händelsernas centrum och fick en bild som sedan utnämndes till ÅRHUNDRADETS BILD UNDER 1900-TALET. Själv var jag nog för feg för att gå nära demonstranterna och fick därför inte några dramatiska bilder. Dessutom hamnade jag på efterkälken när folkmassorna jagade demonstranterna på flykten längs Växjös gator. Detta efter att jag tagit bilden nedan då jag gick innanför snitslingen polisen hade satt upp. En av de få poliser som fanns på plats verkade ganska nervös och jag fick hans knä i sidan när han föste ut mig från avspärrningen. Jag fick då hämta andan en stund innan jag kunde fortsätta följa folkmassan men då var det redan proppat av flera tusen människor som blockerade vägen. Äggen hade redan börjat vina i luften (jag tror inte man sålt så mycket ägg någon gång på Växjö torg som den dagen) och när en uppretad medelålders man fick ett knytnävsslag tillbaka från en av nazisterna när han gick fram och ville "diskutera" bröt helvetet loss. Man stormade och de få poliserna kunde ingenting göra. Men då satt jag hopkrupen efter att ha tappat luften.

Hans Runesson beskrev situationen i radio idag med orden "det var blodsmak" och det kan jag nog hålla med om. Demonstranterna tog sin tillflykt till Växjö stations toalett och stationshuset omringades av uppretade människor. Järnvägen blockerades och trafiken stod stilla i flera timmar på Kust till Kust-banan. En polispiketbil tillkallades och när denna skulle hämta nazisterna uppstod tomult. Men man lyckades få ut de skräckslagna demonstranterna ändå och körde ut dom i skogen utanför Växjö där de släpptes. När piketbussen lämnade stationen kastade en uppretad invandrare en gatsten genom bakrutan på bilen och den försvann illa kvickt. Det är inte utan att man känner en viss stolthet gentemot de människor som då vågade visa var man stod och det var inte främst de unga utan de äldre. Tanter med handväska och gubbar i keps drev demonstranterna på flykten utan minsta fruktan eller räddhågsenhet. Man förundrades av att dessa vanliga människor inte drog sig för att ta till "våld" för att "försvara" demokratin.

Bilagor

• växjö 1985.jpg
    växjö 1985.jpg
    43.7 KB · Visningar: 9,727
Vilket sammanträffande? När jag kollade mina foruminlägg så såg jag att detta som jag skrev för en stund sedan "Idag - 20 år sedan nazisterna jagades ur Växjö" är nr 1945, alltså samma som året då nazisterna besegrades. Jag försäkrar att detta inte var medvetet. Men vilket underlig slump?

Vad jag har hört så tog tanten med handväskan livet av sig eftersom hon blev förföljd av nazisterna. Tror hon hoppade ifrån vattentornet i växjö.

Jag har också hört det där men jag vet inte om det ligger något i det. Hans Runesson pratade en lång stund i radion igår, bl.a om just damen han fotograferade som efteråt ofta kom upp till tidningsredaktionen och fikade. Varken han eller radioreportern sa något om att hon skulle tagit livet av sig. Jag har också hört att hon själv som barn (eller hennes föräldrar) skulle ha suttit i något av Hitlers dödsläger men överlevt.

Graal skrev:
Jag har också hört det där men jag vet inte om det ligger något i det. Hans Runesson pratade en lång stund i radion igår, bl.a om just damen han fotograferade som efteråt ofta kom upp till tidningsredaktionen och fikade. Varken han eller radioreportern sa något om att hon skulle tagit livet av sig. Jag har också hört att hon själv som barn (eller hennes föräldrar) skulle ha suttit i något av Hitlers dödsläger men överlevt.

Okej där ser man, vilken tidning gäller det?

Vart i Växjö är bilden tagen? Gissar på nere runt norrtullskolan?

Jag vet inte vilken redaktion det var, men han har arbetat både åt Sydsvenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Tror också att han frilansat och haft eget labb/kontor ihop med någon annan fotograf.

Min bild är tagen utanför residenset i Växjö, närmare bestämt på dess V sida där demonstartionen ägde rum. Runessons bild är tagen i korsningen Norrgatan-Kronobergsgatan som jag kan se, precis där posten ligger/låg.

Runt hörnet från stortorget. Byggnaden i bakgrunden är nog residentet.

Rätta mig om jag har fel.

A

Anden skrev:
Runt hörnet från stortorget. Byggnaden i bakgrunden är nog residentet.

Rätta mig om jag har fel.

A

Du har rätt, det är residenset och korsningen är den jag sa ovan. Man kan läsa texten på gatuskyltarna om man tittar på den lite större bilden under Runesson på min länkade sida.

Graal skrev:
Jag vet inte vilken redaktion det var, men han har arbetat både åt Sydsvenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Tror också att han frilansat och haft eget labb/kontor ihop med någon annan fotograf.

Bilden finns också med i utställningen och boken "Plåtat - ett sekel i bilder", som baseras på bilder ur Dagens Nyheter.
I bokens bildtext berättas att kvinnan är av polskt ursprung och har släktingar som hamnat i koncentrationsläger.
Det framgår inte vad som hände släktingarna, men koncentrationslägren var ju ändå inget hälsohem så märkta på något sätt måste de ha blivit.

Nazisterna lever ännu

tyvärr:

Skattebetalarnas Förening - en av Sveriges största politiskt obundna föreningar kommer på lördagen den 23e April att utsättas för ett kuppförsök, anordnat av Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna.

Några personer med mycket nära band till SD, Folkviljan & Massinvandringen samt andra invandrarfientliga nätverk har betalat medlemskap i Skattebetalarnas Förening åt ett _hundratal_ SDare och andra.

Syftet är att på lördagens årsstämma försöka ta över makten i Skattebetalarnas Förening, för att komma åt medlemsregistret samt dess ekonomiska resurser - 100 miljoner kronor, långt mer än de flesta etablerade partierna kommer att spendera på sina valrörelsen. Allt med siktet inställt med nästa års riksdagsval.

Nazisternas inblandning har hittills varit okänt, men i morse gick ND ut med ett pressmeddelande där de bekräftade att de står bakom kuppförsöket:
"Nationaldemokraterna har etablerat en kontakt med en av de personer som nu är föreslagen att ingå i styrelsen för Skattebetalarnas förening. Personen ifråga är och förblir anonym men har lovat att verka på ett sätt som kommer att gynna Nationaldemokraterna på sikt, både ekonomiskt och politiskt. "

Stämman kommer att äga rum på Slagthuset i Malmö klockan 1300, och alla som har medlemmar och möjlighet bör verkligen delta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar