ANNONS
Annons

Idag är jag så glad!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Ville bara skriva av mig lite för jag är så glad att jag håller på att spricka :)

Idag kom snickarna och påbörjade bygget av ett större mörkrum i min källare. Hittils har jag varit hänvisad till ett trångt utrymme under källartrappen, utan vettig ventilation, värme och vatten...för att inte tala om allt skräp & damm som ramlar ner på mina grejor från trappen.

Men nu ska jag äntligen få ett vettigt utrymme. Den gamla tvättstugan görs om till ett funktionsdugligt mörkrum med vatten, ventilation och ELEMENT :D..jag ska till å med slippa frysa. Som en bonus slipper jag ju dessutom värma alla vätskor till rumstemperatur....

Kan man bli lyckligare än jag är nu?

Det är väl bara att gratulera fast jag själv inte längtar tillbaka till det analoga mörkrummet.
Glädjen som man kan se hos ett barn på julafton ter sig bara marginellt annorlunda när man är vuxen. Priset på lyckan kan dock skilja en del...

Lycka till.

/AnWi

Grattis! Själv är jag jätteglad för min bakmaskin som "kom hem" igår kväll. Den provades direkt med ett gott resultat! :eek:)

Jag har själv hållit till i mina föräldrars tvättstuga för många år sedan och det fungerade väldigt bra även om jag fick improvisera lite med bord, diskbänk och annat.

Ja, det är lite utav eufori här hemma nu, inte ens "gubbens" mutter om att pannrummet blev "ynkligt litet" kan dämpa min glädje :)

Det är som du skriver Anders: glädjen skiljer sig marginellt från barnets på julafton..priset sedan kan ju iofs dämpa glädjen, men i mitt fall har jag sparat å gnetat för att få ihop detta...och dessutom är snickarna "snälla" med fakturan då det finns det som vi kan hjälpa dem med som en viss "avbetalning" :)

En bakmaskin skulle jag också behöva, jag är oduglig i köket...men så länge som "gubben" bakar så slipper jag investera i en sådan :)

Imorgon kväll är förmodligen det i princip klart och jag kan börja installera mig. Får se om jag får till några bilder på det hela..om ngn är intresserad av att se dem förståss :D

Grattis, grattis!!! Vinkar glatt! :)

Jag såg att det var ditt inlägg bara genom att läsa rubriken i "lista senast inlagda"! :)

WFS) (Picture skrev:
Grattis, grattis!!! Vinkar glatt! :)

Jag såg att det var ditt inlägg bara genom att läsa rubriken i "lista senast inlagda"! :)

Hihi, gjorde du? Är jag så förutsägbar alltså? :D

*skämmes lite för att jag inte svarat på Hans långa å fina mail*

-Catherine- skrev:
Imorgon kväll är förmodligen det i princip klart och jag kan börja installera mig. Får se om jag får till några bilder på det hela..om ngn är intresserad av att se dem förståss :D

Nä, men vi mörkrumsentusiaster här på FS tittar förstås in på ett invigningsparty. Fattas bara annat ;o)

Jag blir också glad av du fått ett nytt mörkrum. Och självklart önskar jag lycka till!

Lite bilder

Idag blev mörkrummet nästan klart och jag kunde ge mig in och inreda & städa lite.

en del saker återstår att göra innan jag kan inviga:

Det ska monteras en släplist på nersidan av dörren, luftintag på dörren skall monteras och fönstret skall byggas för och en fläkt som suger ut luften skall monteras in där fönsterrutan tidigare satt. Golvet skall täckas med ett perforerat hårdplastgolv och det skall tätas lite allmänt här å där för att minska risken för ljusinsläpp.

Sedan få jag fundera över om rören i taket skall byggas in i en låda för att underlätta jakten på damm, men det får bli finlir :)

Jag har tagit lite bilder på bygget som jag lovade. Den grå dörren leder in till trappen upp till nedervåningen. Under den trappen låg mitt tidigare "kyffe" (därav lappen om skorna på dörren, all smuts ramlade ju ner på mina grejor) :)

Ni hittar bilderna här:

www.gnarp.se/darkroom

Det höga vita skåpet som syns på bilderna är mitt alldeles egenhändigt ihopsnickrade torkskåp för film, det fungerar alldeles klockrent, torkar en film på ca 30 minuter :)

Försök ignorera tvättmaskinen och torktumlaren, det försöker jag iaf göra. Som tur är så är det våra reservmaskiner så de används inte särskilt ofta..

Haha, ja den borde jag ta ner...den har hängt uppe året om nu i fem år:)

Ska ta itu med fönstret till veckan så då åker den väck :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar