Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idéer till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

louhi

Ny medlem
Hej. Jag läser kursen fotografisk bild B på gymnasiet. Nu har vi tema porträtt och jag skulle vilja ha några tips och idéer på vad jag kan göra av det, då jag inte är särskilt insatt i just porträtt.
Till förfogande har jag en enklare studio med svarta, gråa och jag tror också vita bakgrunder, lampor, paraplyer och stativ. Kan även fota utomhus. Modellen är en sjuttonårig tjej med rött hår.
Vi ska fota svartvitt med analoga mellanformatskameror.

Tacksam för roliga tips!

/Belinda

Surfa runt på siter som Model Mayhem, Fotosidans bildpooler och liknande. Hitta något som fångar ditt intresse och som föder en tanke. Lyssna på musik. Läs texterna. Kanske nått kittlar?

Varför inte gå ifrån de rent visuella elementen till att börja med & inrikta dig på ett porträtt som portätterar personens insida, vem är hon? intressen? historia? drömmar om framtiden.....

Som här tex. där är min andemening tjejens starka person, råg i ryggen och skin på näsan... som modesty blaise (seriefiguren på hennes arm som för är en ikon för kvinnlig styrka för de som är insatta i serier).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1442207.htm?set=mp

För att understryka karaktären kan du jobba med ljuset, vinklar & rekvesita mm.

Lycka till!

F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar