Annons

Idéer för att fota MED barn

Produkter
(logga in för att koppla)

Dreken

Ny medlem
Hej! Jag ska ta med min (sambos) brorson på 7 år på en "fotodag" så han får lära sig lite och sen är tanken att han ska få en förstoring på en bild han tagit själv.

Nu letar jag idéer. Jag såg t ex i en tidning att man kunde fota en genomskinlig glas med vatten och ett vitt A4 bakom som man droppade vattenfärg i. Det blev coola, lite surrealistiska, bilder.

Jag vore tacksam om någon hade några liknande kul tips och idéer! Det är ju inte jättekul för en 7-åring att fota närbilder på blommor och solnedgångar!

mvh
Micke

Dreken skrev:
Det är ju inte jättekul för en 7-åring att fota närbilder på blommor och solnedgångar!

mvh
Micke
Varför inte egentligen? Jag har en fotointresserad son på 8 år. Han har fått ha en kamera, följt med mig och numer även tagit med sig kameran själv också och det jag tror har gjort mycket för hans fotointresse är nog delvis även glädjen i att han fått leta upp och upptäcka sina motiv själv. Upptäckargrejen är inte fy skam den heller oavsett det är en blomma i rabatten eller ett moln på himlen.

Så mitt tips är att visa barnet kamerans viktigaste knapp, typ avtryckarknappen (efter att du ställt in övrigt) och låta barnet leta runt själv med den.

(Och apropå barns sätt att se: http://www.fotosidan.se/blogs/pussel/index.htm?tag=518 )

Senast ändrad:
Dreken skrev:
Det är ju inte jättekul för en 7-åring att fota närbilder på blommor och solnedgångar!

Nej, närbilder på solnedgångar kan ju bli lite varmt ;-)

Skämt åsido.
Gör lite fotoexperiment med långa slutartider i mörker vettja. Låt killen ställa sig framför kameran (på stativ såklart) efter halva tiden så att han i bilden blir halvgenomskinlig som ett spöke. Borde kunna vara kul. Eller kör klassikern och rita med tomtebloss i luften eller belys motivdelar med ficklampor.

Re: Re: Idéer för att fota MED barn

Tomtebloss kan bli kul! Det gäller bara att få fast lillkillen på stativet (hehe)!

Jewster skrev:
Nej, närbilder på solnedgångar kan ju bli lite varmt ;-)

Skämt åsido.
Gör lite fotoexperiment med långa slutartider i mörker vettja. Låt killen ställa sig framför kameran (på stativ såklart) efter halva tiden så att han i bilden blir halvgenomskinlig som ett spöke. Borde kunna vara kul. Eller kör klassikern och rita med tomtebloss i luften eller belys motivdelar med ficklampor.

Re: Re: Idéer för att fota MED barn

Det är klart att upptäckarglädjen är viktig! Det är bara att det är lite tidspress på det här projektet :) Jag vill ha några "kul grejjor" förberedda ifall det blir tråkigt!

lottawe skrev:
Varför inte egentligen? Jag har en fotointresserad son på 8 år. Han har fått ha en kamera, följt med mig och numer även tagit med sig kameran själv också och det jag tror har gjort mycket för hans fotointresse är nog delvis även glädjen i att han fått leta upp och upptäcka sina motiv själv. Upptäckargrejen är inte fy skam den heller oavsett det är en blomma i rabatten eller ett moln på himlen.

Så mitt tips är att visa barnet kamerans viktigaste knapp, typ avtryckarknappen (efter att du ställt in övrigt) och låta barnet leta runt själv med den.

(Och apropå barns sätt att se: http://www.fotosidan.se/blogs/pussel/index.htm?tag=518 )

Ge honom kameran, ställ in den på "auto" och låt honom köra själv, fritt..... Kansek på något kul ställe.... Barn är oerhört kreativa och hittar motiv som vi inte "ser".

Det är ju kul med digitalt, för han kan se resultatet direkt, och han behöver inte spara på film...... Det är nog halva nöjet...

Jag tror att man lite tar bort glädjen om det blir för mycket "instruktion"... Så, fixa vattenglaset, färgen pappret.... Om det är en kille, kan ni kanske plåta "Bildelar". Men låt honom plåta det som han ser det, oavsett vinkel, ljus, färg etc....

Jag blir ofta positivt förvånad över resultatet!!

Kul idé och hopps att ni får kul!!!

ANNONS