Annons

Icke fungerande 430ex II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Kom precis hem från Net on Net ivrig att få testa min nyinköpta Speedlight 430EX II på min Canon 550D. Nya batterier in i blixten, på med blixten, pilot lampan lyser (blixten fyras av när jag trycker på knappen). Jag sätter dit den på kameran, och tro f*n att den inte ska fungera..

Vad kan felet vara?

Jag lade även märke till att när blixten var på, och jag satte in blixten i blixtskon så fyrades blixten av, även om jag varken tryckte på pilot-knappen eller tog ett kort.

Mycket tacksam för hjälp!
// Jacob
 
Japp, det verkar som att blixtskon är en "sluten" krets hela tiden, då blixten fyras av när man monterar dit den även om kameran är avstängd. Men kan det verkligen vara möjligt?
 
Japp, det verkar som att blixtskon är en "sluten" krets hela tiden, då blixten fyras av när man monterar dit den även om kameran är avstängd. Men kan det verkligen vara möjligt?

Jag gissar på att det blivit någon form av kortslutning. I handboken för blixten står det: "Kontrollera att Speedlite-aggregatet är avstängt innan du ansluter eller kopplar från det."
Det finns t.o.m. ett utropstecken framför texten!
 
Det lät ju inte så bra, jag lade faktiskt inte alls märke till den texten när jag läste instruktionsboken...
Men blixten fungerar som den ska fortfarande (har testat på min pappas systemkamera och där fungerar den perfekt).
För länge sedan testade jag en gammal blixt på kameran, och då visade den exakt samma syndrom som den nya blixten gör nu, men då tänkte jag att kameran inte ville samarbeta med den blixten då den var så gammal, men då är det väl förmodligen så att det är kortslutning i kameran :(

Ska jag gå till service-stället för Canon-kameror här i Linköping eller vad föreslår in att jag ska göra?
 
Det lät ju inte så bra, jag lade faktiskt inte alls märke till den texten när jag läste instruktionsboken...
Men blixten fungerar som den ska fortfarande (har testat på min pappas systemkamera och där fungerar den perfekt).
För länge sedan testade jag en gammal blixt på kameran, och då visade den exakt samma syndrom som den nya blixten gör nu, men då tänkte jag att kameran inte ville samarbeta med den blixten då den var så gammal, men då är det väl förmodligen så att det är kortslutning i kameran :(

Ska jag gå till service-stället för Canon-kameror här i Linköping eller vad föreslår in att jag ska göra?

Låser du fast blixten med låsvredet som finns på foten?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.