Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC-profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Har precis inköpt en ny Canon IP4500 och skrivit ut två bilder som ser jättebra ut på skärmen. Men när dom kommer ut på papper så ser dom lite "grådassiga" ut.
Har prövat både med matt fotopapper och blankt, men det blir likadant.

Skrev ut med LR 1.3, upptäckte att det stod något med Colour management - Profile; Manged by printer. Pröva att ta other där, fick då fram 8 profiler. GL2, GL3, MP2, PR1, PR2, PR3, SP2 & SP3.

Vad betyder allt detta och hur gör jag för att få bra färger när jag skriver ut?

Har PS också, och där är ju inställningsmöjligheterne helt enorma...Coulor handling är ju svårt.

Jag behöver inte ha superutskrifter, men de skall fan vara bättre än de jag har nu :) Har Vista, om det nu spelar in. Man vet ju inte med datorer.

Lägger ut bilderna här;
- http://www.acj.se/profil/index.html

Hoppas på hjälp/Christian

Liknande frågeställningar har diskuterats ganska nyligen, om du söker lite kanske du kan hitta mer info men i korthet:

Canons namn på profilern är verkligen inte hjälpsamma

Konsensus tycks vara att

MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SP = Photo Paper Plust Glossy
SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss

GL har jag inte sett förut men kanske står det för Glossy?

Siffran står för kvalitén där 1 troligen är högsta kvalitén.

Om du i Lightroom väljer en profil måste du slå av färghanteringen i skrivaren. Välj färg/intensitet och sedan "manuell" och "ingen".

Om du i Lightroom väljer "Managed by printer" skall du istället för "ingen" ange "ICM".

Jag har också en Canon skrivare och LR och mina krav är också att det skall bli ok och kör med "managed by printer". Resultatet blir helt OK för mina behov.

Köp en packe 10 x 15 fotopapper så du har något att testa med utan att du blir ruinerad!

Mvh
Anders

PS. Ditt resultat såg ju verkligen för rusktigt ut. Måste gå att få betydligt bättre! Lycka till!

Om jag väljer ex MP2 (vilket borde vara matte photopaper), behöver jag då ändra i skrivarens drivrutin till detta papper eller tar LR över?

Svårt liksom att veta vilken av dialogrutorna som "har sista ordet".

Saxdalen skrev:
Om jag väljer ex MP2 (vilket borde vara matte photopaper), behöver jag då ändra i skrivarens drivrutin till detta papper eller tar LR över?

Bra fråga! Så som jag fattat det bör alltid ändra papperstyp i skrivaren till det du använder. Profilerna handlar bara om själva färghanteringen.

Inställningarna för papper i skrivaren påverkar även en del annat, tror jag...

OBS! Detta är bara min gissningar baserat på trial & error och läsandet på nätet. Tyvärr är ju inte alltid manualerna för programmen och skrivarna glasklara när det gäller de här frågorna. Ibland får man en känsla av att inte ens progmmakarna och skrivartillverkarna har koll på hur allt fungerar...

Tack, den länken figurerar ju ganska ofta och jag har läst igenom dokumentet och visst ger det några bra tips. Känns dock lite tråkigt attt det är från 2003 och helt komplett är det inte tycker jag.

mvh
Anders

Jag har nu köpt lite "Lyxpapper".
1) Ilford Gallerie Smooth gloss paper-
2) Hahnemüle Sample pack.

Nu till alla dessa profiler med skrivare, PS och digitalkameror och skärmar.

Finns det någon bok som handlar om detta eller någon riktigt bra hemsida?

Eller helst en kurs! Betalar gärna. Bara det inte är alltför dyrt.

Det är för dyrt att köra trial and error och jag vill ju skriva ut bra. Har dock bara en Ip4500, men det borde kunna gå.

Eller finns det någon kunnig i Ludvika, Borlänge, Malmö, Lundområdet som kan hjälpa mig?

Artiklar i all ära. Men finns det ingen kurs någonstans söder om Gävle???

Har läst å läst om färghantering. Men det är ett för jävla krångligt system.

Saxdalen skrev:
Artiklar i all ära. Men finns det ingen kurs någonstans söder om Gävle???

I din ursprungliga fråga nämnde du inte Stockholm. Men om du kan tänka dig att gå en kurs söder om Gävle så har jag en hel del kurser i färghantering och hur man får till snygga utskrifter. Du kan kolla på www.profiler.nu/utbildning.html

Och när man får grepp om hur det fungerar är det inte så krångligt :)
Stefan

Saxdalen skrev:

För att du ska få en bra utskrift behöver du se till att du har rätt kombination av mediainställning och skrivarprofil.

Stefan

Saxdalen skrev:
Jag har nu köpt lite "Lyxpapper".
1) Ilford Gallerie Smooth gloss paper-
2) Hahnemüle Sample pack.

Nu till alla dessa profiler med skrivare, PS och digitalkameror och skärmar.

Finns det någon bok som handlar om detta eller någon riktigt bra hemsida?

Eller helst en kurs! Betalar gärna. Bara det inte är alltför dyrt.

Det är för dyrt att köra trial and error och jag vill ju skriva ut bra. Har dock bara en Ip4500, men det borde kunna gå.

Eller finns det någon kunnig i Ludvika, Borlänge, Malmö, Lundområdet som kan hjälpa mig?
Om du har Ilford papper så skall du först ladda hem en skrivarprofil för det papperet för din skrivare. Det kan man göra från deras hemsida.

Denna beskrivning gäller för Light room men stegen är ungefär de samma i PS. Jag använder Epson så benämningarna lkanske inte stämmer helt för Canon.
En bra utskrift förutsätter att skärmen är någorlunda kalibrerad annars vet man inte vad man utgår ifrån.

1. Ställ in din skrivare med format och papperstyp och profil i page set-up i LR Print.Glöm inte att sätta Colour management i skrivaren till ICM och colour correction till off. Detta gör du alltså i skrivardrivrutinen.
2. Gå till Print Job och ställ in upplösning någonstans mellan 240 och 360 ppi. 360 passar bra för A4 eller mindre 240 för större bilder.
Sätt skärpan på medium.Sätt Profile till den profil som gäller för ditt papper. Använd inte managed by printer.
Rendering skall vara perceptual.
Detta var snbbkursen. Hoppas det fungerar.

.

Nu har jag laddat ner ICC-profiler från Ilfords hemsida. Dom hade inte IP4500 men enligt deras kundtjänst så skall 5300 vara den skrivaren man skall använda. Tänkte berätta då det säkert finns lite fler som har 4500 hemma.

Men, Hahnemüle har ju ett fint testset som jag köpt bestående av 1 ex av tio olika papperstyper som dom har. FInns det någon här som vet vilken profil som ligger närmast ip4500 av dessa?

PIXMA Pro9500
i9900
i9900 Lumijet
i9950
i9950 Lumijet
iPF5000 / iPF8000 / iPF9000
iPF5000 / iPF8000 / iPF9000 - Lumijet
iPF5100 / iPF6100 / iPF8100 / iPF9100
PIXMA Pro9500, Lumijet
W6200

För det är bara dessa typer som det finns profiler till på deras hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar